Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy pro SP (UPPV / P0019)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / P0019 - Teorie výchovy pro SP, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

- Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení výchovy (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích). Znaky výchovy. Intencionální a funkcionální pojetí.- Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Složky výchovy a jejich systémová podmíněnost.- Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního a středního školstvíBílá kniha, rámcový vzdělávací program, školní kurikula.- Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání - "vzdělávání pro všechny" (integrace žáků se zdravotním postižením do "hlavního proudu" vzdělávání).- Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při "vyjasňování" hodnot na základní a střední škole.- Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy. Metody a prostředky mravní výchovy.- Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.- Sociálně - patologické jevy dětí a mládež a role školy při jejich prevenci a nápravě. Diagnostika a postupy při nápravě alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně atd.- Sociální patologie mládeže (delikvence, alkoholismus, toxikomanie, gamblerství) a možnosti školní výchovy.- Výchova mezilidských vztahů, techniky mezilidských vztahů, sociální dovednosti (asertivita, pozitivní chování, řízení konfliktů, řešení náročných situací).- Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty. Výchovné možnosti základní a střední školy.- Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.- Výchova ke zdravému životnímu stylu. Fyzické a duševní zdraví .- Sexuální pedagogika, sexualita pubescentů a adolescentů a její výchovná kultivace, Biologické, psychické a sociální podmínky výchovy pohlavní, sexuální, výchovy k partnerství, manželství a rodičovství. Dvě pojetí výchovy k partnerství:a) Výchova k partnerství představující východisko pro kvalitativně vyšší pojímání výchovy k manželství, rodičovství a rodinné výchovy, jako nezbytný předpoklad soužití dvou partnerů,b) Výchova k partnerství ve svých důsledcích představuje dlouhodobě "volný", nelegalizovaný partnerský svazek, který ve svých důsledcích přispívá k další erozi rodiny.- Sexuální výchova na základní a střední škole, její obsah, prostředky a metody. Pohlavní výchova. Prevence a sexuální patologie- Kulturní zařízení a jejich spolupráce se školou. Dětská muzea. Kulturní zařízení jako nositelé hodnot. Vztah zařízení k pedagogice (kulturní pedagogiky, bibliopedagogika, muzeopedagogika, divadelní pedagogika.- Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.- Rodina a rodinná výchova. Rodinná výchova a dynamika rolí.

Získané způsobilosti

Student získá orientaci v oblasti teorie výchovy, jednotlivých složkách výchovy a problematice s tím související.

Literatura

VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 1998. ISBN 80-7040-315-2.KRATOCHVÍL, S. Manželská terapie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-332-3.HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1.MATĚJČEK, Z. (ed.) aj. Osvojení a pěstounská péče. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-637-3.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2003. ISBN 80-86429-19-9.PRŮCHOVÁ, B. Slušný rozvod. Brno: Vydavatelství ERA, 2002. ISBN 80-86517-25-X.HORSKÁ, P. Dětství, rodina a stáří v dějinách Evropy. Praha: Panorama, 1990. ISBN 80-7038-01 I-X.DUNOVSKÝ, J. Dítě a poruchy rodiny. Praha: Avicenum, 1986. MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2.CHAMRAZOVÁ, S. Jak si vybíráme životního partnera. Psychologie dnes, 2004, roč. X, č. 11, 2004. CHODĚRA, O. Partnerství, manželství a paragrafy. GRADA Publishing, 2002. ISBN 80-247-0217-7.MATĚJČEK, Z. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1986. ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5.BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2000. STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. PLAŇAVA, I. Manželství a rodiny - struktura, dynamika a komunikace. Brno: Doplněk, 2000. ISBN 80-7239-039-2.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.MOŽNÝ, I. Moderní rodina. Brno: Blok, 1990. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2.Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Bílá kniha. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-549-0.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7.LEMAN, K. Sourozenecké konstelace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-194-8.MLČÁK, Z. Vybrané kapitoly z psychologie manželství a rodiny. Ostrava: FF OU, 1996. ISBN 80-7042-452-4.

Požadavky

- aktivní účast na seminářích- vypracování seminární práce- zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkoušky

Garant

Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.

Vyučující

Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.