Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogicko-psychologická diagnostika a (UPPV / P0025)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / P0025 - Pedagogicko-psychologická diagnostika a, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod - Vymezení předmětu a oboru. Cíle, účel a funkce PPDg. Vztah poradenství, psychodiagnostiky a psychoterapie. Poradenské systémy. Etika. Diagnostické kompetence. Obecné rysy poradenských problémů, nejčastější problémy v různých typech poradenských zařízeních2. Diagnostický proces, jeho dynamika a struktura.3. Komunikace, vztah, poradenský vztah a jeho funkce.4. Klinické metody - Pozorování, Anamnéza, Diagnostické interview.5. Rozhovor (Interview), druhy a struktura rozhovorů, vedení rozhovoru6. Kasuistika7. Diagnostika patologických jevů v rámci skupiny, možnosti intervence8. Hra jako diagnostický prostředek9. Psychodiagnostická činnost - cíl, strategie, diagnóza. Klinický a psychometrický přístup. Diagnostické metody - klasifikace, základní vlastnosti testů. Vybrané informace o statistice.10. Parametrické, neparametrické testy. Dotazníkové metody.11. Pedagogicko - psychologická diagnostika dětí. Psychodiagnostika znevýhodněných školáků (psychosociální, sociokulturní a zdravotní handicap).12. Řešení problémů dětí s poruchami chování.

Získané způsobilosti

Student získá základní orientační přehled ve vybraných psychologických diagnostických metodách. Přehled v typech problematiky dotýkající se poradenských systémů. Základy dětské a dorostové psychopatologie a patopsychologie dětí, včetně základních diagnostických znaků.

Literatura

Šnydrová, I. Psychodiagnostika. Praha:Grada, 2008. ISBN 978-80-70-42-372-.Klégrová, J., Vágnerová, M. Psychodiagnostika dětí a mládeže. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 9788024615387.Svoboda, M. Humpolíček, P.; Šnorek, V. Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0363-6.KUCHARSKÁ, A., MÁJOVÁ, L. (ED.). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7290-217-2.DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko psychologická diagnostika. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta,, 1995. ISBN 80-7040-143-5.DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H&H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.DVOŘÁKOVÁ, M. Pedagogicko-psychologická diagnostika II. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1999. ISBN 80-7040-282-2.VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1538-7.ŠIMÍČKOVÁ - ČÍŽKOVÁ, J., KIMPLOVÁ, T. (ED.). Psychodiagnostické metody v práci učitele primárního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7042-372-2.TRPIŠOVSKÁ, D. Psychologická diagnostika pro učitele. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 1997. ISBN 80-7044-159-3.HOLLIN, C. R. (ED.). The essential handbook of offender assessment and treatment. Chichester: Hoboken Wiley, 2004. ISBN 0-470-85436-7.

Požadavky

Ukončení předmětu:Zkouška: písemní zkouška (didaktický test)Podmínka prospění: výborně (100 - 90b.), chvalitebně (89-79), dobře (78-68)

Garant

Doc. Boris ILJUK, CSc.

Vyučující

Doc. Boris ILJUK, CSc.