Předmět Teorie výchovy pro SP (UPPV / PD019)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / PD019 - Teorie výchovy pro SP, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
PŘEDNÁŠKA1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Teorie výchovy jako věda. Obecné vymezení pojmu výchova (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích).2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Jednotlivé složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět, mravní výchova, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.3. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního a středního školství. Bílá kniha, rámcový vzdělávací program, školní kurikula.4. Osobnostně-sociální rozvoj jedince v období dospívání. Výchovné aktivity školní družiny a školního klubu, výchova v domovech mládeže.5. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání - vzdělávání pro všechny (integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání).6. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při vyjasňování hodnot v období dospívání. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy.7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě. Strategie prevence. Diagnostika a postupy při nápravě konzumace drog, alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně, delikvence dětí a mládeže atd.9. Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty (obecné vymezení). Výchovná funkce hromadných sdělovacích prostředků.10. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.11. Náhradní rodinná péče (ústavní, ochranná výchova), preventivně výchovná péče a reedukace (převýchova). Diagnostické a výchovné ústavy, preventivní výchovná péče.12. Výchova ve volném čase. Výchova ve střediscích pro volný čas dětí a mládeže, v organizacích dětí a mládeže a v organizacích pracujících s dětmi a mládeží. Nové formy výchovné práce - animace, streetwork.13. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.14. Rodina a její funkce. Rodinná výchova. Cíle a proces rodinné výchovy. Rodinná výchova a dynamika rolí.SEMINÁŘÚvod do předmětu Seminář z teorie výchovy. Složky výchovy.2. Globální výchova.3. Mravní výchova. Školní kázeň. Odměny a tresty.4. Lidská práva. Úmluva o právech dítěte.5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.6. Mediální výchova.7. Školní výchova.8. Ústavní výchova, ochranná výchova a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních.9. Výchova ve volném čase.10. Rodinná výchova.11. Vybrané sociálně patologické jevy dětí a mládeže a jejich prevence - šikana.12. Vybrané sociálně patologické jevy dětí a mládeže a jejich prevence - záškoláctví, toxikomanie, patologické hráčství, delikvence (kriminalita) dětí a mládeže.
Literatura
VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 1998. ISBN 80-7040-315-2.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6.STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-858931-61-3.BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3.Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2003. ISBN 80-86429-19-9.STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7.STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7.MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 978-80-86723-29-7.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004. ISBN 80-86666-24-7.KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7.
Požadavky
Zkouška - nastudování přednášek a základní literaturyZápočet - splnění individuálních úkolů