Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy pro SP (UPPV / PD019)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / PD019 - Teorie výchovy pro SP, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PŘEDNÁŠKA1. Proměny pojetí předmětu teorie výchovy. Teorie výchovy jako věda. Obecné vymezení pojmu výchova (definice, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích).2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů). Jednotlivé složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět, mravní výchova, výchova estetická a umělecká, výchova tělesná, výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.3. Trendy ve výchově a vzdělávání, směřování českého - zejména základního a středního školství. Bílá kniha, rámcový vzdělávací program, školní kurikula.4. Osobnostně-sociální rozvoj jedince v období dospívání. Výchovné aktivity školní družiny a školního klubu, výchova v domovech mládeže.5. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání - vzdělávání pro všechny (integrace žáků se zdravotním postižením do hlavního proudu vzdělávání).6. Hodnoty, druhy hodnot, hodnotová orientace. Hodnotová orientace dětí a mládeže a role školy při jejím ovlivňování. Metody a postupy při vyjasňování hodnot v období dospívání. Výchova charakteru a mravní výchova. Možnosti její realizace v podmínkách současné základní a střední školy.7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel. Problematika kázně, příčiny a možné strategie řešení žákovské nekázně, nespolupracujícího chování atd.8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě. Strategie prevence. Diagnostika a postupy při nápravě konzumace drog, alkoholismu, nealkoholové toxikomanie, gamblerství, záškoláctví, šikaně, delikvence dětí a mládeže atd.9. Média a jejich vliv na pubescenta a adolescenty (obecné vymezení). Výchovná funkce hromadných sdělovacích prostředků.10. Multikulturní výchova a vzdělávání (xenofobie, rasismus, vztah k minoritám?). Problémy rasismu, xenofobie, šikany na školách a možnosti výchovy.11. Náhradní rodinná péče (ústavní, ochranná výchova), preventivně výchovná péče a reedukace (převýchova). Diagnostické a výchovné ústavy, preventivní výchovná péče.12. Výchova ve volném čase. Výchova ve střediscích pro volný čas dětí a mládeže, v organizacích dětí a mládeže a v organizacích pracujících s dětmi a mládeží. Nové formy výchovné práce - animace, streetwork.13. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Postavení rodiny mezi výchovnými činiteli. Spolupráce rodiny a školy. Komunikace škola - rodina, její formy a možnosti.14. Rodina a její funkce. Rodinná výchova. Cíle a proces rodinné výchovy. Rodinná výchova a dynamika rolí.SEMINÁŘÚvod do předmětu Seminář z teorie výchovy. Složky výchovy.2. Globální výchova.3. Mravní výchova. Školní kázeň. Odměny a tresty.4. Lidská práva. Úmluva o právech dítěte.5. Výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.6. Mediální výchova.7. Školní výchova.8. Ústavní výchova, ochranná výchova a preventivně výchovná péče ve školských zařízeních.9. Výchova ve volném čase.10. Rodinná výchova.11. Vybrané sociálně patologické jevy dětí a mládeže a jejich prevence - šikana.12. Vybrané sociálně patologické jevy dětí a mládeže a jejich prevence - záškoláctví, toxikomanie, patologické hráčství, delikvence (kriminalita) dětí a mládeže.

Literatura

VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I. (ed.). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-269-6.HINTNAUS, L. Člověk a rodina, Smysl a funkce rodiny: (Anatomie, fysiologie a patologie lidské rodiny). České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 1998. ISBN 80-7040-315-2.PIKE, G., SELBY, D. Globální výchova. Praha, 1994. ISBN 80-85623-98-6.STŘELEC, S. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-858931-61-3.BRANDER, P. aj. Kompas : Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha, 2006. ISBN 80-7203-827-3.Média tvořivě. Kladno, 2008. ISBN 978-80-904071-1-4.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : příručka (nejen) pro učitele. Praha, 2006. ISBN 80-7254-866-2.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova : Teorie - praxe - výzkum. Praha, 2001. ISBN 80-85866-72-2.MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství (Slon), 2003. ISBN 80-86429-19-9.STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno, 2004. ISBN 80-86633-21-7.STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, 2005. ISBN 80-210-3687-7.MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OU, 2004. ISBN 978-80-86723-29-7.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-226-2.VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-148-1.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004. ISBN 80-86666-24-7.KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.PEŠATOVÁ, I. Sociálně patologické jevy u dětí školního věku. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007. ISBN 978-80-7372-291-3.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7.

Požadavky

Zkouška - nastudování přednášek a základní literaturyZápočet - splnění individuálních úkolů