Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogika pro SP (UPPV / PP010)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / PP010 - Pedagogika pro SP, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

PŘEDNÁŠKA1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie?2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F .Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20.st. po současnost.5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).SEMINÁŘ1. Vědní obor pedagogika2. Faktory rozvoje lidského jedince3. Výchova jako předmět pedagogické vědy. Výchova a sebevýchova4. Základní pedagogické pojmy a jejich vzájemné vztahy5. Cíle a obsah výchovy6. Výchovný proces a jeho etapy7. Efektivita výchovného procesu. Výchovné zásady8. Osobnost vychovávaného jedince9. Výchovné prostředky10. Rodina a rodinná výchova11. Škola a její klima12. Výchova a volný čas

Literatura

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.HLADÍK, J. Multikulturní výchova: socializace a integrace menšin. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2006. ISBN 80-7318-424-9.GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. Obecná pedagogika I. Olomouc: HANEX, 1996. ISBN 80-85783-20-7.GRECMANOVÁ, H., et al. Obecná pedagogika II. Olomouc: HANEX, 1998. ISBN 80-85783-24-X.ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0.KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1.KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Studijní opora. 2. dopl. vyd. Opava: SU, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5.RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. SVOBODOVÁ, J. - JŮVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. JANIŠ, K. - KRAUS, B. - VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-102-3.Memorandum EU k celoživotnímu učení. (čes. verze) Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha, 2001) Web-site MŠMT ČR. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha, 1998. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.Strategie celoživotního učení ČR (pro obd. 2007-2015). Web-site MŠMTČR. JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2.KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova (Pampaedia). Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9.ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, 1995.

Požadavky

Zkouška: nastudování základní literatury a přednášekZápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, splnění aktivit, aktivní účast na seminářích, docházka

Garant

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.