Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy pedagogiky (UPPV / U0020)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U0020 - Základy pedagogiky, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Základní kategorie a pojmy: pedagogika, výchova, vzdělávání, edukace, CŽU, antropogogika, pedologie.2. Předmět pedagogiky; vymezení předmětu pedagogiky; informativní a formativní charakter.3. Vznik pedagogiky jako samostatné systémové vědy (J. F .Herbart, J. A. Komenský); pojetí pedagogiky v genezi a v současnosti z hlediska objektu zkoumání.4. Pedagogické směry, alternativní školy a hnutí od 30. let 20.st. po současnost.5. Funkce a úkoly pedagogiky, pojetí paradigmat pedagogiky.6. Soustava pedagogických věd, charakteristika pedagogických disciplin; dějiny pedagogiky a školství, předškolní pedagogika, školní pedagogika, vysokoškolská andragogika, sociální ped., speciální ped., pedagogika volného času, srovnávací (komparativní) pedagogika.7. Pomocné a hraniční vědy pedagogiky; filozofické vědy, psychologické vědy, sociologické vědy.8. Teorie výchovy, cíle a principy výchovy; srovnání s obecnou teorií vzdělávání a učení - přes cíle a principy.9. Obsah výchovy, učební plány a osnovy, kurikula, RVP a ŠVP.10. Formy a metody výchovy; didaktická technika a technologie výchovy.11. Složky výchovy v demokratické společnosti; rozumová, mravní, k humanizmu, estetická a umělecká, pracovní, tělesná, multikulturní, integrovaná, k rodičovství; osobitý význam kompetence k celoživotnímu učení pro harmonický rozvoj osobnosti člověka.12. Osobnost a klíčové kompetence vychovávaného jedince (žáka).13. Osobnost a klíčové kompetence vychovatele (rodiče, učitele).

Získané způsobilosti

Student bude ovládat pojmový aparát pedagogiky, bude mít aplikovatelné znalosti o organizaci výchovy. Současně bude vybaven historickými poznatky z oblasti vývoje české základní a střední školy a z oblasti vývoje a vzdělávání učitelů základních a středních škol. Dále se bude umět orientovat v současných trendech v soudobém pedagogickém dění.Výstupy z učení:Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost vzniku pedagogiky jako vědy, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie výchovy, podstatné znaky jednotlivých alternativních škol a hnutí, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu výchovy, jmenovat významné osobnosti a jejich přínos pro současnou pedagogiku, jakož i charakterizovat soustavu pedagogických vědních disciplín.Odborné dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní edukační problematice zasazené do konceptu celoživotního učení - od primární výchovy v rodině, přes předškolní a školní výchovu, výchovu a vzdělávání dospělých až po edukaci seniorů. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost:Student je schopen vnímat problematiku vývoje člověka komplexně - v souvislostech edukačních disciplín a disciplín hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně.

Literatura

SVOBODVÁ, J., JUVA, V. Alternativní školy. Brno: Paido, 1996. ISBN 978-80-7367-383-3.PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 3. přeprac. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-047-X.MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, s r. o., 2013. ISBN 978-80-2562-01748.ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-024-0.KANTOROVÁ, J., a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Nakladatelství HANEX, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1.KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. 2. rozšíř. vyd. Opava: SU FVP v Opavě, ÚPPV, 2012. ISBN 978-80-7248-787-5.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno:, 1994. JANIŠ, K. - KRAUS, B. - VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-102-3.Memorandum EU k celoživotnímu učení-Web-site MŠMT ČR. Praha, 2000. GAVORA, P. Metody pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-79-6.Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (tzv. Bílá kniha) Web-site MŠMT ČR. 2001. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-399-4.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7.SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992. ISBN 80-04-26160-4.BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.Strategie celoživotního učení ČR (pro obd. 2007-2015). Web-site MŠMTČR. JARVIS, P. The Theory&Praktice of Teaching. 2. ed. London: & NY, 2006. ISBN 0415-36525-2.KOMENSKÝ, J. A. Vševýchova (Pampaedia). Bratislava: Obzor, 1992. ISBN 80-215-0216-9.ŠVEC, Š. Základné pojmy v pedagogike a andragogike. Bratislava, 1995.

Požadavky

Zkouška: Nastudování povinné literatury a přednášek.Zápočet: zápočtový test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, docházka, referát o knize.

Garant

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.