Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie (UPPV / U1015)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U1015 - Pedagogická psychologie, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie.2. Metody pedagogické psychologie. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka.3. Proces učení podstata, odlišné přístupy k jeho pojetí, determinující faktory. Obecné zákonitosti procesu učení.4. Sebepojetí a sebeobraz žáka, možnosti rozvoje přiměřeného sebevědomí.5. Interakce učitel žák v edukačním procesu. Styl učitelova působení. Profesionální sebereflexe učitele.6. Žák a motivace. Faktory ovlivňující motivaci k učení.7. Žák a tvořivost.8. Žák, jeho emoce a učení.9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces. Styl učení žáka.10. Agresivní chování ve školním prostředí.11. Psychologické aspekty hodnocení, zkoušení a známkování. Otázka školní úspěšnosti.12. Školní zátěž z pohledu žáka i učitele.13. Žák a poruchy jeho adaptace na školní prostředí.

Získané způsobilosti

Student porozumí psychologickým zákonitostem edukačního procesu, získá kompetence k optimalizaci edukačního procesu a zvyšování jeho efektivity.Výstupy z učení:Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost teorie, předmětu i metodologii pedagogické psychologie. Umí objasnit vzájemné vztahy učitele a žáka v procesu výchovy a vyučování a vybrané osobnostní determinanty ovlivňující proces učení. Rozpozná motivace, kreativitu i emoce žáka. Správně se orientuje v psychologických aspektech hodnocení, zkoušení, známkování i v poruchách adaptace žáka na školní prostředí.Odborné dovednosti: Student dokáže aplikovat některé metody a techniky pedagogické psychologie v praxi. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, umí vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Obecná způsobilost:Student je schopen vnímat a rozpoznat mechanismy fungování vztahů a interakcí mezi učitelem a žákem. Pochopit praktické dopady vlivu různých faktorů na dynamiku edukačního procesu. Aplikovat vybrané metody a techniky pedagogické psychologie. Vysvětlit příčiny agresivního chování žáka ve školním prostředí.

Literatura

KREJČOVÁ, E. Kapitoly z pedagogické psychologie. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0181-8.MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část A. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-837-2.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2.URBANOVSKÁ, E. URBANOVSKÁ, E. Sociální a pedagogická psychologie. Učební texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: VUP, 2006. ISBN 80-244-1410-4.VALIŠOVÁ, A. Autorita jako pedagogický problém. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-624-4.HADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. A KOL. Diagnostika : pedagogickopsychologické poradenství. II. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X.KUSÁK., P., DAŘÍLEK, P. Pedagogická psychologie - část B. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0293-9.LANGER, S. Problémový žák v době dospívání na základní škole a v nižších třídách gymnázia. Hradec Králové: Kotva, 2001. ISBN 80-902210-0-9.KONEČNÝ, J. , URBANOVSKÁ, E. Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0554-7.VÁGNEROVÁ, M. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1074-4.DOČKALOVÁ, V., SOBOTKOVÁ, I. Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 1994. ISBN 80-7067-363-X.KARNSOVÁ, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.CAMPBELL, J., R. Jak rozvíjet nadání vašich dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 8071785164.HOSKOVEC, J., HOSKOVCOVÁ, S. Malé dějiny české a středoevropské psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-311-0.VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-488-8.VÁGNEROVÁ, M. Psychologie školního dítěte. Praha: Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-487-X.PROKOP, J. Školní socializace. Liberec: Technická univerzita, 2001. PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23897-1.KOHOUTEK, R. Základy pedagogické psychologie. Brno: CERM, 1996. ISBN 80-85867-94-X.

Požadavky

Studium literatury, aktivní účast na výuce (semináře), zpracování seminární práce a dalších úkolů dle aktuálních požadavků vyučujícího.

Garant

Doc. PhDr. Eva URBANOVSKÁ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Eva URBANOVSKÁ, Ph.D.