Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika (UPPV / U1059)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U1059 - Speciální pedagogika, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Speciální pedagogika, cíl a předmět oboru. Postavení speciální pedagogiky v soustavě věd. Členění speciální pedagogiky, definování základního vymezení jednotlivých speciálně pedagogických disciplín. Současné trendy v přístupu k osobám s postižením. Definování základních pojmů, systém péče o jedince s postižením od narození do stáří.2. Rodina s postiženým dítětem. Postoje společnosti k jedincům s postižením i postižených ke společnosti.3. Metody speciální pedagogiky. Výzkumné strategie a přístupy.4. Tyflopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se zrakovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.5. Psychopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s mentálním postižením. Vzdělávací a poradenské instituce.6. Logopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Narušená komunikační schopnost. Pomůcky a technické prostředky pro osoby s narušenou komunikační schopností. Organizace logopedické péče.7. Surdopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců se sluchovým postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.8. Somatopedie - terminologie, klasifikace, etiologie. Specifičnost vývoje jedinců s tělesným postižením. Kompenzační pomůcky. Zásady komunikace. Vzdělávací a poradenské instituce.9. Etopedie.10. Problematika specifických poruch učení - terminologie, klasifikace, etiologie, reedukace, diagnostika.11. Kombinovaná postižení. Autismus.

Získané způsobilosti

Výstupy z učení:Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních disciplín speciální pedagogiky, umí charakterizovat jednotlivé druhy postižení, zná možnosti jejich kompenzace, vzdělávání a poradenské práce. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat ve specifičnostech vyplývajících z jednotlivých druhů a stupňů postižení, dokáže zvažovat možnosti individuálního rozvoje jedince, orientuje se v nabídce vzdělávacích a poradenských služeb. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.Obecná způsobilost:Student je schopen vnímat ohrožení vyplývající ze sociálního vyloučení osob s postižením, dokáže navrhovat možnosti preventivního působení v této oblasti. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci, bude lépe reagovat na specifičnosti komunikace žáků a studentů s různým typem a stupněm postižení. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.

Literatura

MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5.POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8.KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3.PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0.VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4.MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1.

Garant

Mgr. Marta KOLAŘÍKOVÁ, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Marta KOLAŘÍKOVÁ, Ph.D.