Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do andragogiky (UPPV / U1099)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U1099 - Úvod do andragogiky, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Klíčové kategorie a pojmy andragogiky - edukace dospělých.2. Andragogika v systému věd o výchově (edukologie, antropogogika, pedagogika, gerontagogika/geragogika, gerontologie, geriatrie), v kontextu CŽV a v rámci ostatních společenských věd a věd o člověku; jejich postavení a vzájemné vazby, proces a význam osamostatňování.3. Andragogika jako samostatná věda, cíl a předmět zkoumání, její význam a úkoly v současné společnosti, funkce vzdělávání dospělých, jejich vývoj a perspektivy.4. Subsystémy andragogiky a jejich tematické zaměření, pomocné a hraniční vědy andragogiky - obecná, profesní, kulturní a integrální andragogika.5. Výzkum a vědní profilace v andragogice, osobnosti vědy, vědecké školy a institucionalizace vědy.6. Vzdělávání jako součást politiky, kategorizace komponent celoživotní učení, formální, neformální a informální učení ve světě, strategické dokumenty a aktivity (UNESCO, EU) a národní - MŠMT ČR a MPSV ČR; konference UNESCO o VD.7. Didaktický aparát andragogiky - cíle, obsah, formy, metody, principy, prostředky, technologie, podmínky vzdělávání dospělých a jejich systémové vazby.8. Dospělý účastník edukace, jeho motivace ke vzdělávání, vstupní úroveň, docilita, kompetence.9. Lektor a organizátor vzdělávání dospělých, profesní a androdidaktické kompetence.10. Vývoj vzdělávání dospělých ve světě.11. Vývoj vzdělávání dospělých v českých zemích.12. Nadnárodní instituce podporující edukaci dospělých, mezinárodní projekty, sítě, kooperace.13. Andragogika v systému řízení lidských zdrojů, její vazby na personální management, řízení kariéry, životní styl populace; příprava dospělého na stárnutí, státní dokumenty.

Získané způsobilosti

Výstupy z učení:Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost vzniku andragogiky jako samostatné vědy, základních teorií v rámci její geneze, umí charakterizovat předmět, úkoly, cíle, obsah, formy, metody, principy a prostředky teorie výchovy, podstatné znaky jednotlivých subsystémů, definovat klíčové kompetence subjektu a objektu edukace, jmenovat významné osobnosti a významné nadnárodní i domácí instituce, jejich přínos pro současnou andragogiku, jakož i charakterizovat klíčové znaky přípravy dospělého na stárnutí.Odborné dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní problematice edukace dospělých zasazené do konceptu celoživotního učení - od obecného subsystému, přes profesní až po subsystém kulturní. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Odborná způsobilost:Základní přehled a kompetentní orientace v systému obecné andragogiky - od teoreticko-metodologického základu, přes její funkce, cíle, subsystémy, organizační formy, metody a prostředky, proces kreování obsahu, až po zaměření výzkumu a institucionální bázi.

Literatura

BENEŠ M. Andragogika. Praha: GRADA, 2008. ISBN 978-80-247-3960-1.KALNICKÝ, J. Celoživotní učení, edukace dospělých a seniorů (relační a kauzální analýza geneze). Ostrava: Repronis, 2014. ISBN 978-80-7329-403-8.KALNICKÝ J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.KALNICKÝ J. Základy andragogiky - studijní opora v elektronické podobě; přístupna na web-site FVP SLU. Opava: FVP SLU, 2014. KALNICKÝ, J. Vybrané aspekty metodologické (ne)čistoty andragogiky. s. 42 - 48 in Vzdělávání dospělých - příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. 415 s. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3.KOL. Výchova a vzdelávanie dospelých. Andragogika. Bratislava: SPN, 2000. ISBN 80-08-02814-9.PALÁN, Z. Základy andragogiky. Praha: VŠ JAK, 2003. ISBN 80-86723-03-8.PRŮCHA, J. - VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualizované vydání 320 s. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-802-474-748-4.JOCHMAN, V. Integrální andragogika. In Andragogika. Sborník z teoretického semináře k pojetí andragogiky v Olomouci 26.-27. dubna 1993. Olomouc: Katedra sociologie a andragogiky FF UP, 1994. KNOWLES, M. S. The Modern Practice of Adult Education. From Pedagogy to Andragogy. Chicago: Follett Publishing Co., 1980. JARVIS, P., HOLFORD, J., GRIFFIN, C. The Theory and Practice of Learning. London: Kogan Page, 2003. ISBN 0-7494-3859-2.PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a. s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.SALIVAROVÁ, J. (eds.). Vzdělávání dospělých. Příležitosti a úskalí v globalizovaném světě. Praha: Educa Service, 2013. ISBN 978-80-87306-12-3.DVORSKÁ, K. - KALNICKÝ,J. - NOVÁKOVÁ, D. Základy andragogiky. Ostrava: Svět vzdělávání, 2012.

Garant

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.