Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie výchovy (UPPV / U1109)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U1109 - Teorie výchovy, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení pojmu výchova, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích.2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů).3. Složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět.4. Hodnoty a hodnotová orientace. Mravní výchova5. Výchova estetická a umělecká, výchova pracovní.6. Výchova tělesná a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel.8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě.9. Mediální výchova.10. Multikulturní výchova.11. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání.12. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Spolupráce rodiny a školy.13. Rodinná výchova.

Získané způsobilosti

Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti teorie výchovy, které představují další akceleraci vybraných témat z předmětu obecná pedagogika.Odborné dovednosti:Student se dokáže orientovat v oblasti teorie výchovy a bude umět teoreticky vyargumentovat jednotlivé složky a subsložky výchovy, a to na pozadí současného stupně poznání. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.Obecná způsobilost:Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti teorie výchovy z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.

Literatura

ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7.JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.Průcha, J (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.Miovský, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & TOGGA, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.Čáp, J, Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, s. r. o., 2001. ISBN 80-7178-463-X.Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7.Machová, J, Kubátová, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.

Požadavky

Zkouška: - zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkouškyseminární test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, referát o knize, docházka

Garant

Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.

Vyučující

Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.