Předmět Teorie výchovy (UPPV / U1109)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U1109 - Teorie výchovy, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Pojetí předmětu teorie výchovy. Obecné vymezení pojmu výchova, historická vymezení, chápání výchovy v rozličných koncepcích.2. Cíle výchovy (funkce cílů, taxonomie výchovných cílů).3. Složky výchovy a jejich systémová a historická podmíněnost. Výchova rozumová a názoru na svět.4. Hodnoty a hodnotová orientace. Mravní výchova5. Výchova estetická a umělecká, výchova pracovní.6. Výchova tělesná a výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu.7. Výchova k demokracii, práva dětí, jejich participace na utváření školních (třídních) norem a pravidel.8. Sociálně-patologické jevy dětí a mládeže, role školy a rodiny při jejich prevenci a nápravě.9. Mediální výchova.10. Multikulturní výchova.11. Individualizovaný přístup ve výchově a vzdělávání (strategie umožňující individualizaci). Inkluzivní vzdělávání.12. Vývoj vztahů mezi školou, rodinou a veřejností. Spolupráce rodiny a školy.13. Rodinná výchova.
Získané způsobilosti
Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá základní informace nezbytné pro orientaci v oblasti teorie výchovy, které představují další akceleraci vybraných témat z předmětu obecná pedagogika.Odborné dovednosti:Student se dokáže orientovat v oblasti teorie výchovy a bude umět teoreticky vyargumentovat jednotlivé složky a subsložky výchovy, a to na pozadí současného stupně poznání. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru.Obecná způsobilost:Student bude schopen využít širokou teoretickou základnu z oblasti teorie výchovy z hlediska současných potřeb výchovy. Získané znalosti a zkušenosti bude moci uplatnit například při koncipování výchovných programů, preventivních programů apod.
Literatura
ŘÍČAN, P., JANOŠOVÁ, P. Jak na šikanu. Praha: Grada Publishing, 2010. ISBN 978-80-247-2991-6.PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-502-2.MALACH, J. Teorie a metodika výchovy. Praha: UJAK, 2007. ISBN 978-80-86723-29-7.JANIŠ, K. Teorie výchovy - vybraná témata. Elektronická studijní opora (e-portál FVP Slezské univerzity v Opavě). KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-436-0.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.Průcha, J (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. r. o., 2009. ISBN 978-80-7367-564-2.VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H., a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a. s., 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.Miovský, M. (ed.) a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & TOGGA, 2010. ISBN 978-80-87258-47-7.Čáp, J, Mareš, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, s. r. o., 2001. ISBN 80-7178-463-X.Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007. ISBN 978-80-87000-11-3.HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 807178-635-7.Machová, J, Kubátová, D. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
Požadavky
Zkouška: - zvládnutí vybraného okruhu u ústní zkouškyseminární test (úspěšné splnění) z určené základní literatury, aktivní účast na seminářích, referát o knize, docházka
Garant
Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.
Vyučující
Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc.