Předmět Dějiny pedagogiky (UPPV / U1143)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UPPV / U1143 - Dějiny pedagogiky, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Dějiny pedagogiky jako vědní obor.2. Antická výchova a její hlavní představitelé - spartský a athénský výchovný systém, sokratovský rozhovor - možnosti aplikace v současnosti, sociální a etický relativismus v oblasti sociálních věd v současnosti, Platónovy a Aristotelovy názory na výchovu a společnost, římský utilitarismus vs. filozofické pojetí utilitarismu.3. Výchova ve středověku. Církevní školy. Rytířská výchova. Scholastika.4. Renesanční pedagogika - přínos myšlenek da Feltreho v oblasti výchovy ve volném čase, rozbor díla F. Rabelais a možnosti využití jeho myšlenek o výchově v praxi, rozbor díla E. Rotterdamského a platnost jeho názorů na výchovu a vzdělávání, postavení žen ve vzdělávacím systému J. L. Vivesa, propojení teorie a praxe v názorech renesančních pedagogů.5. Pedagogika reformační a protireformační - přínos J. Husa v oblasti výchovy a vzdělávání, M. Luther a jeho přínos výchově a vzdělávání, jezuitské školství - klady a zápory, nebezpečí plynoucí z jezuitského kosmopolismu v analogii se současnou globalizací.6. Jan Ámos Komenský - odkaz J. A. Komenského dnešku, charakteristika hry jako prostředku výchovy dle Komenského, možnosti aplikace Komenského myšlenek v současnosti, srovnání Komenského školního řádu s vybraným školním řádem ze současnosti.7. Pedagogické myšlení 17. a 18. století - John Locke - tabula rasa, výhody a nevýhody individuální výchovy, využití atypických hraček v práci s dětmi dle J. Locka a možnosti aplikace využití atypických hraček v práci s dětmi v současnosti, mravní výchova dle J. Locka. Jean Jacques Rousseau - rozbor díla Emil čili o výchově, klady a zápory Rousseauových myšlenek, analogie s dnešním poznáním.8. Filantropismus a humanistická pedagogika - J. B. Basedow a aplikace jeho myšlenek v současném výchovně vzdělávacím systému, J. H. Pestalozzi - jeho odkaz v podobě humanistické pedagogiky, pedagogické myšlenky.9. Německá a ruská pedagogika 19. století - Diesterwegovo pojetí výchovy, jeho didaktické zásady použitelné v současnosti, Diestewegův odkaz sociální pedagogice. J. F. Herbart - výchovné vyučování, 4 formální stupně, klady a zápory Herbartových názorů, znaky herbartismu v současném výchovně vzdělávacím systému. Fröbel a jeho přínos předškolní výchově. L. N. Tolstoj - volná škola, aplikace zážitku v současném výchovně vzdělávacím systému, klady a zápory Tolstého konceptu volné školy. K. D. Ušinskij a jeho novátorské názory na výchovu a vzdělávání, význam fyziologie pro pedagogiku, význam mateřského jazyka jako základ pro učení se jiným předmětům.10. Školská soustava v českých zemích - klášterní, katedrální, farní, cechovní, kupecké a městské školy, sociální postavení učitele (vychovatele), školský systém Jednoty bratrské, školské reformy M. Terezie a Josefa II., formování institucí zajišťující zájmové činnosti pro děti a mládež, informace o sociálně patologických jevech ve školním řádu z 19. století a porovnání se současným školními řády, vývoj české školské soustavy v letech 1774 - 1938.11. Vývoj českého pedagogického myšlení od vlasteneckých učitelů po současnost - J. L. Ziegler a jeho nadčasové myšlenky ve vztahu k českému mluvenému jazyku (haplologie), pedagogický odkaz J. N. J. Filcíka, význam G. A. Lindnera pro sociální pedagogiku a vychovatelskou činnost, význam mezipředmětových vazeb s odkazem na O. Chlupa, platnost myšlenek o výchově O. Kádnera, A. B. Svojsík a jeho význam pro mimoškolní výchovu, V. Příhoda přednosti jeho reformních myšlenek.12. Pedagogické směry 20. stol. u nás a v zahraničí - uplatnění projektového vyučování dle J. Deweye při preventivních programech, význam A. S. Makarenka v postpenitenciární péči, využití pedagogickým metod, zásad a prostředků M. Montessori při práci s dětmi, alternativní školy - specifika práce učitele (vychovatele) v alternativních školách, výhody a nevýhody alternativních škol.
Získané způsobilosti
Výstupy z učení:Odborné znalosti: Student umí popsat a charakterizovat jednotlivé vývojová období z pohledu dějiny výchovy a pedagogiky. Zná významné představitele pedagogikyOdborné dovednosti: Student umí kriticky hodnotit jednotlivé pedagogické názory a koncepce. Vyvozovat vlastní závěry a soudy.Obecná způsobilost: Student dovede v praxi analogicky využít příklady dobré praxe z historie dějin výchovy a pedagogiky.
Literatura
CIPRO, M. Průvodce dějinami výchovy. Praha: Panorama, 1984. CIPRO, M. Slovník pedagogů. Praha: Miroslav Cipro, 2001. ISBN 80-238-6334-7.JŮVA, V. sen. a jun. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. ISBN 80-85931-43-5.ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1988. KOVAŘÍČEK, V.; JEDLIČKOVÁ, I. Vývoj školských soustav. Olomouc: Kovaříček-Jedličková, 1994. KOMENSKÝ, J. Á. Informatorium školy mateřské. Praha: SPN, 1975. VRABCOVÁ, D.; JANIŠ, K. (eds.). Vybrané pedagogické osobnosti východních Čech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-525-2.VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno: ÚUNK, 1946. SOMR, M. Antalogie k dějinám české školy a pedagogiky. České Budějovice: PF, 1986. KOVAŘÍČEK, V. Cesty učitelského vzdělávání. Praha: SPN, 1984. SOMR, M. Dějiny školy a pedagogiky. České Budějovice: PF, 1979.
Garant
Mgr. Kamil JANIŠ, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Kamil JANIŠ, Ph.D.