Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vzdělávací politika středoevrop. zemí (USES / EB060)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USES / EB060 - Vzdělávací politika středoevrop. zemí, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vzdělávací politika jako jeden z nástrojů politiky evropského společenství; strategické cíle vzdělávací politiky, význam operačních cílů vzdělávací politiky.2. Základní kategorie vzdělávací politiky; metodologie vzdělávací politiky - systémové pojetí (Bertallanfy); paradigma vzdělávací politiky; principy vzdělávací politiky, uznávání dokladů o absolvování vzdělání, maximálního rozvíjení potenciálu všech jedinců, proměny tradiční školy, participace sociálních partnerů, zvyšování kompetencí učitelů; zefektivňování edukačních procesů; principy v historické genezi a komparaci;3. Konceptuální rámec vzdělávací politiky - základní požadavky kvality, hlavní prvky konceptuálního rámce vzdělávací politiky.4. Nástroje vzdělávací politiky; typologie nástrojů; regulační nástroje; finanční a hmotné (produkčnía investiční) nástroje - pozitivní i negativní; informační, přesvědčovací a edukační nástroje; monitorovací a evaluační nástroje; kurikulární nástroje.5. Vzdělávací politika jako předmět zkoumání z úrovně geneze evropské administrativy a legislativy (EU/EK, OSN/UNESCO, OECD, RE - evropské úmluvy o uznávání diplomů - od r. 1953 - po Lisabonskou úmluvu 1997 [s podporou Lucemburského, Cardiffského a Kolínského procesu]; Římská smlouva 1957, vznik ESF, - až Maastrichtská smlouva 1992; Boloňský proces - Sorbonnská deklarace 1998, Boloňská deklarace 2010, Pražský summit 2001, Berlínský summit 2003, Bergenský summit 2005, Londýnský summit 2007, Louvain-la-Neuve summit 2009, a dal.); mezinárodní komparativní výzkumy PISA a TIMSS, TALIS;6. Vzdělávací politika jako předmět zkoumání z úrovně geneze administrativy a legislativy jednotlivých členských zemí EU, z úrovně implementace v jejich územních celcích (kraje; wojewódstwa) a z úrovně implementace v jejich obcích.7. Výkonné evropské instituce činné v evropské vzdělávací politiky - Rada Evropské unie (pro vzdělávání, mládež a kulturu) - hlavní rozhodovací orgán EU; Generální ředitelství pro vzdělánía kulturu EK; EACEA - výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast; CEDEFOP - evropské středisko pro rozvoj odborné přípravy; ETF - evropská nadace odborného vzdělávání; Výbor pro kulturu a vzdělávání Evropského parlamentu; Eurydice - informační síť pro zefektivnění výměny informací o aktuálních otázkách edukace v členských zemích.8. Fáze dalšího rozvoje Lisabonské strategie po r. 1997: I. Přijetí strategických směrů (2002); II. Revize strategie (2004); III. Nový referenční rámec (2007) - [8 zaměření: CŽU, modernizace školství, modernizace odborné přípravy, modernizace VŠ školství, klíčové kompetence, větší spravedlnost ve vzdělávání a odborné přípravě, zaměstnatelnost, podpora efektivity ve vzdělávání a odborné přípravě];9. Koncept a strategie celoživotního učení - změna zaměření z celoživotního vzdělávání na celoživotní učení, (konference UNESCO o VD - Elsinor 1947, Montreal 1960, Tokyo 1972, Paříž 1985, Hamburk 1997, Belem 2009); Memorandum EU o CŽU 2000; Strategie o CŽU členských zemí EU; rozšíření konceptu CŽU od pedagogiky, přes andragogiku - ke gerontagogice - vliv prognóz demografického vývoje do r. 2050;10. Propojenost Konceptu modernizace a zefektivňování školství, včetně odborné přípravy a Konceptu zaměstnatelnosti; podpůrné a rozvojové edukační a výzkumné komunitární programy a projekty Phare, Leonardo da Vinci, Socrates, Erasmus, Comenius, Tempus, Ceepus, Copernicus, Grundtvig, Lingua, Minerva, Ispa, Sapard, Barrande, Eureka a dal.11. Koncepty kompetencí; kompetenční rámec EU - klíčové kompetence pro ZŠ; kompetence pro SŠ; kompetence pro VŠ; kompetence pro profesní přípravu dospělých ve firmách a institucích; kompetence učitelů různých stupňů a druhů edukace; manažerské kompetence.12. Klíčoví aktéři vzdělávací politiky.13. Model tvorby a aplikace vzdělávací politiky - analyticko-syntetický rozbor geneze a stávajícího stavu vzdělávací soustavy; vize, strategie dalšího rozvoje na bázi společenských potřeb; plánování rozvoje, řízení, organizování,

Získané způsobilosti

Výstupy z učení:Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost cílů, obsahu, metod a nástrojů vzdělávací politiky evropského společenství, definovat klíčové kompetence jednotlivých subjektů a objektů, jakož i znalost klíčové legislativy, úmluv, summitů, deklarací a konceptů (zaměstnanost, edukace apod.), podpůrných komparativních výzkumů, komunitárních programů a projektů (Phare, Leonardo da Vinci, Sokrates atd.) včetně vize a strategie dalšího rozvoje na bázi společenských potřeb členských zemí;Odborné dovednosti:Student se dokáže orientovat v základní problematice vzdělávací politiky evropského společenství zasazené do konceptu celoživotního učení (od formálního, přes neformální až po informální subsystém); spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi; Obecná způsobilost (kompetence):Student je schopen vnímat problematiku další kultivace dospělého člověka v evropském kontextu - v souvislostech hominidních disciplin a disciplin hraničních. Je způsobilý nejen využívat a uplatnit své vědomosti a dovednosti v praxi, ale samostatně je dál rozvíjet a hledat nové poznatky, přístupy a metody vzhledem k potřebám života a práce v oboru, pružně reagovat na aktuální okolnosti, volit a přijímat správné rozhodnutí, včetně odpovědnosti za ně, s cílem profilovat své sociální, profesně-oborové, diagnosticko-výzkumné, evaluační, decizně-řídící, sebereflexní a intervenční kompetence, včetně dovedností kritické analýzy politické praxe zemí EU;

Garant

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.

Vyučující

Doc. PhDr. Juraj KALNICKÝ, Ph.D.