Předmět Komunikace (USES / V0080)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu USES / V0080 - Komunikace, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Základní pojmy - oblasti komunikace, modely komunikace, komunikační šumy. Kom. Kompetence.2. Modality komunikačního kontextu - fyzické, kulturní, psychologické.3. Způsoby komunikace. Obsahová, prožitková a vztahová rovina komunikace.4. Neverbální komunikace - mimika, haptika, proxemika, posturologie, kinezika.5. Neverbální komunikace - paralingvistika, komunikace prostřednictvím předmětů.6. Slovní komunikace - vnímání, naslouchání, verbální sdělení. Vedení rozhovoru.7. Příprava veřejného projevu a jeho přednes. Vedení porady.8. Konflikt porozumění konfliktu, přístupy ke konfliktu, způsoby řešení konfliktu .9. Vyjednávání a úloha mediátora. Dohoda. Účinná argumentace. Přesvědčování.10. Komunikační modely - teorie her, komunikační typy podle V. Satirové, transakční analýza, systémový přístup, neurolingvistické programování, asertivita.11. Základní pravidla zdravé komunikace. Funkční a nefunkční komunikace, komunikační zlozvyky. Komunikace s příslušníky menšin. Chyby při komunikaci. Poruchy v interpersonální komunikaci. Týmová spolupráce.
Získané způsobilosti
Student získá základní teoretické informace v oblasti komunikace. Zároveň v seminářích rozvíjí praktické dovednosti, je veden k autoreflexi v interpersonálních kontaktech. Získané vědomosti a dovednosti jsou směřovány do praktické roviny aplikace aktivní komunikace zejména při setkávání s klientem.
Literatura
HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1.BELZ, H., SIEGRIST M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002. ČAKRT, M. Konflikty v řízení a řízení konfliktu. Praha: Management Press, 2000. PLAMÍNEK, J. Řešení konfliktů a umění rozhodovat. Praha: Argo, 1994. ISBN 80-85794-14-4.DEVITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8.BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. FISHER, R., PATTON, W., Ury W. Dohoda jistá. Praha: Management Press, 1994. KNAPP, M.L., VANGELISTI, J. Interpersonal Communication and Human Relationship. Boston: Allyn§Bacon, 2000. URY, W. Jak překonat nesouhlas. Praha: Management Press, 1995. ŠULEŘ, O. Jak vést a řídit porady. Praha: Computer Press, 2001. JUŘÍČKOVÁ, V. Komunikace. Opava, 2008. ISBN 978-80-85819-68-7.TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press, 2003. ISBN 80-7226-429-X.VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha, 2005. KŘIVOHLAVÝ, J. Tajemství úspěšného jednání. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-85623-84-6.TERMANN, S. Umění přesvědčit a vyjednat. Praha, Grada, 2002. ISBN 80-247-0304-1.DEVITO, Joseph. Základy mezilidské komunikace. Praha, 2001.
Požadavky
Aktivní účast v sebezkušenostně vedených seminářích.Písemný test zaměřený na ověření teoretických (oblasti a způsoby komunikace, proměnné komunikačního kontextu, verbální a neverbální komunikace) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, způsoby řešení konfliktu, prezentace projevu).
Garant
PhDr. Věra JUŘÍČKOVÁ, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Věra JUŘÍČKOVÁ, Ph.D.PhDr. Věra JUŘÍČKOVÁ, Ph.D.