Předmět Teorie a metodologie vědy (UVSRP / TEMV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu UVSRP / TEMV1 - Teorie a metodologie vědy, Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Poznání a vědění. Předvědecké a vědecké poznání. Zdroje poznání, tradiční vymezení. Diskursívní pojetí věd - předběžné vymezení. Jasné vědění: cíl, prostředky, oblast prožívání, nezaslepenost.Způsoby legitimizace vědeckých poznatků. Mocenský, narativní, metanarativní, diskursivní, metadiskursivní, performativní, pragmatický. Vědecké vědění a výzkum.2. Funkce vědy a bádání sociálního předmětu. Globální výzkumné fáze. Fakta a data, subjektivita a objektivita, význam. Princip reflektování.3. Jazyk přirozený a vědecký. Výstavba vědeckého jazyka, funkce: ekonomie, exaktnost.4. Zavedení pojmů. Definice a jejich typy, uplatnění definic, chyby v definování.5. Upřesnění pojmů. Explikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v explikování.6. Omezení pojmů. Klasifikace a jejich typy. Uplatnění a chyby v klasifikování.7. Výroky, teoretické výroky, výroky existenční a relační, asociační a kauzální.Výroky deterministické a pravděpodobnostní. Kontroly příčinného vztahu8. Hypotéza ve vědě jako druh teoretického výroku. Druhy hypotéz, způsob ověřování.9. Paradigmata ve vědě. Věda jako teoretický systém. Výstavba teorie. Deduktivní a induktivní výstavba teorie. Příklady.10. Ověřování teorie. Ověřování logické: dedukce, indukce, analogie. Ověřování empirické: pozorování, experiument. Verifikace a falzifikace. Výklad událostí, kritéria.11. Kvantitativní výzkumná strategie: objektivnost a měření. Elementy procesu vědeckého poznání v kvantitativní strategii - diagram, příklady. Konceptualizace, operacionalizace, indikátory a znaky. Problematika měření ve vědách o člověku12. Kvalitativní výzkumná strategie: subjektivita a význam. Elementy procesu vědeckého poznání v kvalitativní strategii - diagram, příklady.13. Změna vědeckých teorií a střídání paradigmat. Historické příklady. Výzkum jednání. Směrem k současným výzkumům. Integorvaný přístup.
Získané způsobilosti
Student získá základní znalosti z oblasti teorie a metodologie vědy, dokáže získané znalosti a dovednosti využít v uživatelské praxi.
Literatura
BERKA, K., RYBOVÁ,J. Logika a metodologie pro žurnalisty. Praha: Novinář, 1987. ANZENBACHER, A.:. Úvod do filosofie. Praha: SPN,, 1990. BERTALANFFY, L. VON. Člověk-robot a myšlení. Praha: Svoboda, 1972. HEISENBERG, W. Fyzika a filosofie. Praha: Svoboda, 1966. RUSSELL, B. Logika, jazyk, věda. Praha : Svoboda, 1967. CARNAP, R. Problémy jazyka vědy. Praha: Svoboda, 1968. KUHN, T. Štruktúra vedeckých revolúcií. Bratislava: Pravda, 1982.
Požadavky
Písemný zkouška zaměřený na ověření teoretických i praktických znalostí.
Garant
Doc. RNDr. Ivana LOUČKOVÁ, CSc.