Předmět Argumentace a přesvědčování (CVA / EAP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CVA / EAP - Argumentace a přesvědčování, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování.Přesvědčování jako součást interakčních procesů. Základní principy a znaky přesvědčování. Argumentace jako součást přesvědčování. Vztah přesvědčování a manipulace.2. Přesvědčování v životě člověka.Z historie přesvědčování. Přesvědčování v každodenním životě. Přesvědčování v obchodní sféře, politice, žurnalistice či reklamě.3. Přesvědčování jako komunikační proces.Zdroj, kanál a příjemce jako základní složky přesvědčování. Interakční vzorce jako součást přesvědčování. Problém výběru kanálu v přesvědčování. Výběr vhodného kódu přesvědčování. Typy recipientů z hlediska přesvědčování. Příčiny zkresleného přijímání sdělení.4. Styly přesvědčování a profil přesvědčovatele.Styly přesvědčování podle Ealse-Whitea. Smysl a technika vytváření profilu přesvědčovatele podle Eales-Whitea. Zjišťování vlastního profilu přesvědčovatele. Analýza jednotlivých typů profilů přesvědčovatele.5. Předpoklady pro přesvědčování.Pojmy důvěra, důvěryhodnost, důvěřivost, věrohodnost a jejich komunikační vyjádření. Typy komunikačních bariér a jejich překonávání.6. Činitelé přesvědčování.Charakteristika přesvědčovatele ve vztahu k přesvědčovanému. Pojem přesvědčitelnosti - vázaná a nevázaná přesvědčitelnost, zprostředkující a bezprostřední ukazatelé přesvědčitelnosti. Postoje a jejich typy v komunikačním vyjádření ve vztahu k přesvědčitelnosti, např. vyváženost, ego-defenzivnost apod.7. Teze a argumenty v přesvědčování.Teze, antitéze, argument jako základní faktory přesvědčování. Logické, psychologické a komunikační složky teze. Druhy argumentů. Vzájemné působení argumentů.8. Intencionalita přesvědčování.Intencionalita jako zaměřenost na cíl přesvědčování. Intencionalita problémová, osobnostní a interpersonální. Umění specifikace a diferenciace cíle přesvědčování, např. podle Balesovy škály.9. Metody přesvědčování, autopersuáze, asertivita.Prezentování argumentů, interogativní přesvědčování, využití kladných odpovědí, uplatňování apelů, indirektního působení, intervenujících vlivů, proponování řešení a jejich komunikační vyjádření. Druhy autopersuáze. Asertivita - asertivní kodex, asertivní techniky.10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování.Verbální kód jako centrální prostředek přesvědčování. Analýza verbálních prostředků přesvědčování na úrovni slov, promluvy a textu. Neverbální kódy v přesvědčování. Trénink rozpoznání prostředků přesvědčování v komunikátech a využívání těchto prostředků v praxi.11. Přesvědčování v manažerské a obchodní činnosti.Přesvědčování jako součást motivace. Úloha přesvědčování v přímém řízení. Manažer a tzv. koučování. Změny v činnosti manažera v moderních způsobech řízení a úloha přesvědčování v těchto změnách. Přesvědčování jako nezbytná součást obchodní činnosti.12. Interkulturní specifika přesvědčování.Vztah kultury a přesvědčení. Vytváření různých vizí světa a úloha přesvědčování a přesvědčení v těchto vizích.13. Efektivita a sebezdokonalování v umění přesvědčovat.Zkoumání účinnosti argumentů. Výzkum komunikace při přesvědčování. Využití vlastního profilu přesvědčovatele k sestavení programu zdokonalování v přesvědčování. Praktický nácvik umění přesvědčovat s ohledem na etické hodnoty.
Získané způsobilosti
Studenti získají znalosti a komunikační dovednosti v oblasti forem a způsobů argumentace a přesvědčování v obchodně-podnikatelské činnosti. Po nácviku dovedností budou schopni získané vědomosti aplikovat v praxi.
Literatura
SKÁCEL, J. Argumentace a přesvědčování. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-185-1.GRÁC, J. Persuázia. Martin: Osveta, 1985. EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8.SZYMANEK, K. Umění argumentace: terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3.LAMBERT, E.T. Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-85943-88-3.KHELEROVÁ, V. Komunikační dovednosti manažera. Praha: Grada, 1995. ISBN 80-7169-223-9.WATZLAWICK, P., BAVELASOVÁ, J., JACKSON, D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové, 1999. ISBN 80-86088-04-9.HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací). Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2.MACHIAVELLI, N. Vladař. Praha, 1968.
Požadavky
seminární práce, zkouškapřímá výuka - 3 h.; jiná zátěž: příprava seminární práce - 10 h., profil přesvědčovatele a jeho interpretace - 9 h.; studium povinné a doporučené literatury, příprava na zkoušku - 40 h.; konzultace - 4 h. V rámci výuky a konzultací studenti prokazují své znalosti a dovednosti aktivním přístupem a seminární prací, v závěru výuky absolvují zkoušku. Výsledky studijní činnosti studenta jsou zaznamenávány elektronickou formou do databáze a její kontrola je přístupná odpovědným osobám (tutorům, administrátorům systému, studijnímu oddělení).
Vyučující
PhDr. Hanne-Lore BOBÁKOVÁ, Ph.D.