Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Andragogika (EVS / BPAND)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EVS / BPAND - Andragogika, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Metodický a motivační úvod do předmětu2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělých3. Andragogika jako věda4. Andragogika a společenská praxe5. Dospělý6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti7. Učení, vzdělávání a výchova dospělých8. Edukant a edukátor v andragogice9. Organizační formy vzdělávání dospělých10. Funkce vzdělávání dospělých11. Vzdělavatelnost dospělých12. Celoživotní vzdělávání13. Edukace dospělých v českých zemích1. Metodický a motivační úvod do předmětuUvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se předmětu.2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání a výchovy dospělýchHistorický pohled na vzdělávání dospělých, dějiny vzdělávání dospělých, kořeny andragogiky.3. Andragogika jako vědaPředmět, význam a úkoly andragogiky. Andragogika, andragogice vědy a jejich místo mezi vědami. Systém andragogiky. Výzkum v andragogice. Interdisciplinarita andragogiky.4. Andragogika a společenská praxeVymezení základních pojmů, formy, metody a prostředky vzdělávání dospělých.5. DospělýDospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnostiÚloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.7. Učení, vzdělávání a výchova dospělýchUčení a vzdělávání. Volba témat, volba metod. Lidské aspekty vzdělávání dospělých. Výchova dospělých a jednotlivé názory na výchovu dospělých.8. Edukant a edukátor v andragogiceÚčastník vzdělávání a jeho motivace ke vzdělávání. Pracovníci, lektoři a učitelé ve vzdělávání dospělých.9. Organizační formy vzdělávání dospělýchDistanční vzdělávání, profesní vzdělávání v podnicích a organizacích, zájmové vzdělávání dospělých. Kulturní a kulturně-osvětová práce.10. Funkce vzdělávání dospělýchKvalifikační, selekční, alokační, integrační funkce vzdělávání dospělých. Přenos kultury, pohled ekonomických věd.11. Vzdělavatelnost dospělýchProblematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávánídospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.12. Celoživotní vzděláváníAktuálnost filozofie celoživotního vzdělávání, problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání, didaktické dimenze rekvalifikačních procesů.13. Edukace dospělých v českých zemíchHistorický pohled na edukaci dospělých v českých zemích. Stručný pohled na vzdělávací tradice. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu. Přehled významných odborníků v oblasti vzdělávání dospělých, jejich názory, koncepce a teoretický přínos.

Získané způsobilosti

Absolvent předmětu bude způsobilý k sociální, kulturní a personální práci s dospělými jedinci v rámci akreditovaného oboru Sociální management. Rovněž bude způsobilý k participaci na procesu vzdělávání dospělých.

Literatura

BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2.PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0.KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6.VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8.KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1.FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9.MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2.ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

Požadavky

Minimálně 50% účast na seminářích.