Předmět Kariérové poradenství (EVS / NPKAP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EVS / NPKAP - Kariérové poradenství, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Úvod do kariérového poradenství2. Systémy kariérového poradenství zaměřené na kariérové koučování3. Modely kariérového poradenství - individuální a týmové koučování4. Efektivita kariérového poradenství5. Prostředí pro kariérové poradenství6. Bariéry a rizika kariérového poradenství7. Osobnost kariérového poradce jako kouče8. Rozvoj koučova potenciálu9. Osobnost koučovaného klienta10. Kariérové poradenství jako koučovací proces11. Prohlubující poradenská intervence kariérovým koučováním12. Kariérové poradenství v praxi - žádost o kariérové koučování a vyjasnění zakázky13. Kariérové poradenství - konkrétní postup kariérového koučováníad 1) Kariérové poradenství jako specifický typ kariérového koučování. Příbuzné postupy, hranice mezi kariérovým poradenstvím a kariérovým koučováním, rozdíly mezi vzděláváním, tréninkem a výcvikem. Základní principy kariérového koučování.ad 2) Systém kariérového koučování v International Coach Federation (ICF). Systém kariérového koučování v European Mentoring & Coaching Council Czech (EMCC). Systém kariérového koučování v České asociaci koučů (ČAKO).ad 3) Individuální kariérové poradenství v pojetí koučovacího modelu ADAPT. Plán malých kroků - KAIZEN. Synektika a práce s mateforou. Matice změny klienta. Týmové kariérové poradenství v pojetí Balintovských skupin. Týmové koučování jako styl vedení pracovních skupin. Koučování týmů z pohledu koučovaných jedinců - defrifing. Průběh, podmínky a program týmové konzultace.ad 4) Kvalita kariérového poradenství s ohledem na kompetence kouče koučovat. Účinky kariérového poradenství se zřetelem na koučovatelnost klienta. Nástroje k vyhodnocení procesu kariérového koučování a jeho závěrečná supervize.ad 5) Vliv kariérového poradenství na firemní kulturu a sociální klíma pracoviště v koučující organizaci. Působení kariérového koučování na pracovišti a mimo pracoviště. Význam sportovního koučování pro psychofyzickou kondici.ad 6) Rizika kariérového poradenství z hlediska času. Rozeznání a uvolnění začarovaného kruhu (odpor koučovaného klienta ke změnám). Techniky kariérového koučování při výběru profese, koučování klíčových kompetencí a měkkých dovedností.ad 7) Osobní vlastnosti a pracovní role kouče. Know-how a vnitřní dialog kouče. Kouč jako partner v kariérním rozhodování manažéra. Koučova práce s energií, motivací, stavy flow a konfirmace.ad 8) Koučův potenciál v pojetí znalostního managementu. Praktické zkušenosti kouče jako empirie. Základní dovednosti a kompetence kouče, rozvoj koučovacích kompetencí a vyhodnocování testů osobnosti.ad 9) Vize, očekávání a mentalita úspěšného koučovaného klienta podle silných a slabých stránek. Kariérové sebekoučování jako vnitřní pozorování, vnitřní dialog a jeho aplikace na akademické půdě. Způsoby výběru osobního kouče.ad 10) Koučovací proces zaměřený na konstruktivní dotazování (týmový rozhovor a diskuse). Konstruktivní a instruktivní otázky, schémata a strategie kladení otázek. Vytváření hypotéz. Reflektování komunikace v pojetí jejich požadavků, úrovně aktivního naslouchání - kalibrace.ad 11) Prohlubující přístupy a styly ve vztahu mezi koučem a koučovaným klientem - nehodnotící přístup. Koučovací intervence s obrazy (vizualizace). Zpracování tématu v pojetí narativního koučování, 360 stupňová zpětná vazba v kariérovém koučování.ad 12) Problém - negativní zkušenost koučovaného, obavy, zmatek a potřeba změny. Žádost - formulace problému koučovaného ve vztahu k změně, formulace potřeb a cílů koučovaného. Objednávka - potřeby koučovaného a možnosti kouče jako předmět dojednání. Zakázka - dojednaný cíl formulovaný v pojetí KARAT. Spolupráce kouče s koučovaným podle přijatého pracovního konceptu.ad 13) Koučovací model GROW s operacionalizací motivačních SMARTer cílů. Orientace a rozpracování klientovy situace, realizace osobních rozvojových programů jako akčních plánů k pozitivním změnám a práce na řešeních. Životní koučování. Uzavírání kariérového koučování.
Získané způsobilosti
Student bude sledovat kariérové poradenství z pohledu kouče v partnerství s klientem. Bude chápat kariérové poradenství jako koučovací proces s cílem ovládat konstruktivní dotazování, poskytovat zpětnou vazbu a orientovat se v kariérovém koučování jako formě vedení lidí. Získá aplikaci konkrétního postupu kariérového poradenství s použitím nástrojů k intervenci kariérovým koučováním s důrazem na koučování "klíčových" kompetencí a "měkkých" dovedností.
Literatura
VENDEL, Š. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-249-1731-9.ATKINSON, M. Koučink. Věda i umění. Vnitřní dynamika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-538-7.WHITMORE, J. Koučování. Rozvoj osobnosti a zvyšování výkonnosti. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-101-0.BOBEK, M. Práce s lidmi: učebnice poradenství, koučování, terapie a socioterapie pro pomáhající profese: s úvodem do filozofie práce s lidmi, systémových věd a psychologie. Brno: NC Publishing, 2008. ISBN 978-80-903858-2-5.BAHBOUH, R. Psychologie sebekoučování. Pohádka o ztracené krajině. Praha: Qed Group, 2010. ISBN 978-80-861-49-615.BOHOŇKOVÁ, I. Sám sobě koučem. Cesta k úspěchu v práci i v životě. Olomouc: Poznání, 2010. ISBN 978-80-86606-94-1.DEMBOWSKI, S. a kol. Sedm kroků efektivního koučování. Praha: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-1897-9.GALWEY, W. T. Tajemství vysoké pracovní výkonnosti. Metoda Inner Game. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-115-1.CARBONI et al. The effects of brief imagery on free throw shooting performance and concentrational style of intercollegiate basketball players: a single subject design. Summer, 2002. ISBN neuvedeno.PARMA, P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing, 2006. ISBN 80-86851-63-X.MAURER, R. Cesta kaizen. Z malého kroku k velkému skoku. Praha: Beta, 2005. ISBN 80-7306-178-3.PATERS-KUHLINGER, G., FIEDEL, J. Komunikační a jiné měkké dovednosti. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-2145-3.MUHLEISEN, S., OBERHUBER, N. Komunikační i jiné měkké dovednosti. Soft skills v praxi. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2662-5.DAŇKOVÁ, M. Koučování. Kdy, jak a proč. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-249-2047-0.STACKE, É. Koučování pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0937-6.BIRCH, P. Koučování v kostce. Instirujte ostatní ke zlepšení výkonu. Brno: CP Books, 2005. ISBN 80-251-05-81-4.SUCHÝ, J., NÁHLOVSKÝ, P. Koučování v manažérské praxi. Klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1692-3.FISCHER-EPE, M. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9.PASSMORE, J., GIBBES, C. The state of executive coaching research: What does the current literature tell us and what´s next for coaching research?. ISBN neuvedeno.JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6.KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.
Požadavky
Předpokladem absolvování je aktivní zapojení do průzkumné činnosti, minimálně 70 % aktivní účast na seminářích a v interaktivních skupinových situacích.
Garant
Mgr. Dagmar SVOBODOVÁ, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Dagmar SVOBODOVÁ, Ph.D.