Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Komunikační dovednosti (EVS / NPKOD)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EVS / NPKOD - Komunikační dovednosti, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Úvod do komunikace2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí4. Komunikační strategie5. Komunikační bariéry a jejich překonávání6. Prezentace jako komunikační dovednost7. Verbální a neverbální komunikace8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci10. Vyjednávání jako komunikační dovednost11. Komunikace ve skupině12. Komunikace pomocí prostředníka13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost1. Úvod do komunikaceTeorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.2. Receptivní a expresivní komunikační dovednostiReceptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování, přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředíČeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.4. Komunikační strategieAnalýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.5. Komunikační bariéry a jejich překonáváníKomunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.6. Prezentace jako komunikační dovednostTvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.7. Verbální a neverbální komunikaceProstředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaciStylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaciCharakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).10. Vyjednávání jako komunikační dovednostZákladní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.11. Komunikace ve skupiněSkupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.12. Komunikace pomocí prostředníkaTelefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednostVymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.

Získané způsobilosti

Zvládnutí teorie efektivní komunikace a rozvoj komunikační kompetence na základě sebeevaluace a sebereflexe.

Literatura

QUINTANILLA K. M and T. S. WAHL. Business and Professional Communication. Sage Publications, Inc., 2011. ISBN 978-1-4129-6472-2.KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1.MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4.DE VITO, J. A. Essentials of Human Communication. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8.BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9.SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1.DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8.

Požadavky

1x seminární práce, 60% účast na seminářích, 1x zápočtový test

Vyučující

Mgr. Dagmar SVOBODOVÁ, Ph.D.