Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Veřejné služby (EVS / NPVSV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu EVS / NPVSV - Veřejné služby, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Teoretické vymezení služeb2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice3. Specifika sféry služeb4. Marketing služeb5. Kvalita služeb6. Nástroje manažerství kvality služeb7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb8. Ekonomická podstata veřejných služeb9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu11. Vzdělávání ve veřejné správě12. Veřejné služby a EU.13. Evropská komise a služby v obecném zájmu1. Teoretické vymezení služebObecné aspekty služeb, vymezení pojmu služba - vymezení služeb prostřednictvím konstitutivních znaků, statistické vymezení služeb, vymezení služeb v národohospodářském pojímání, vymezení služeb jako negativní definice zboží. Služby jako nemateriální statky.2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomiceFaktory ovlivňující rozvoj služeb - chování spotřebitelů, demografické změny, nabídka spotřebních a investičních statků, sociální změny, ekonomické a právní změny. Vývoj trhu služeb. Postavení a funkce služeb v ekonomice.3. Specifika sféry služebSpecifické znaky vlastní služby - nemateriálnost, neskladovatelnost, neoddělitelnost, variabilita, komplexnost, neopakovatelnost, kolektivnost, nenahraditelnost. Specifické znaky procesů poskytování a spotřeby služeb. Specifické znaky trhu služeb.4. Marketing služebÚvod do marketingu služeb, postavení a cíle organizace. Místo marketingové analýzy v systému marketingových aktivit. Zvláštnosti výzkumu a segmentace trhu v oblasti služeb. Marketingový mix a marketingové řízení v službách.5. Kvalita služebPojem kvality služeb, dimenze kvality služeb. Teoretické aspekty měření kvality služeb. Problémy v oblasti měření kvality služeb. Měření požadavků na kvalitu služeb. Měření kvality služeb orientováno na poptávku a na nabídku.6. Nástroje manažerství kvality služebZásady manažerství kvality. Techniky plánování kvality služeb. Techniky řízení kvality služeb. Techniky zkoumání kvality služeb. Techniky zabezpečování kvality služeb.7. Systém manažerství kvality v organizacích služebNáklady a přínosy implementace systému manažerství kvality v organizacích služeb. Hospodárnost a náklady manažerství kvality. Zisk z manažerství kvality v organizacích služeb. Modelové propočty nákladově - výnosové analýzy. Perspektivy manažerství kvality v organizacích služeb.8. Ekonomická podstata veřejných služebCharakteristika procesu tvorby služeb, jeho specifika, ekonomické aspekty, kategorie veřejných služeb. Podstata veřejného sektoru, obsah a rozsah veřejného sektoru, veřejný sektor a výkon funkcí státu, funkce veřejného sektoru při formování služeb, vybraná odvětví veřejného sektoru z aspektu poskytování veřejných služeb.9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvojePostavení a význam veřejných služeb v historickém vývoji, služby materiální (věcné) povahy, osobní služby, tržní a netržní služby, služby intermediální, služby finální spotřeby, služby nemateriální povahy.10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciáluPodstata lidského potenciálu, kvalifikační, hodnotově orientační, socializační a tvořivý potenciál, odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, kultura, sociální péče, tělesná kultura).11. Vzdělávání ve veřejné správěKomplexní pojetí systému vzdělávání ve veřejné správě, vzdělávání pracovníků ve státní a veřejné službě, vzdělávání volených členů zastupitelstev, profesionální vzdělávání o veřejné správě, obecné vzdělávání o veřejné správě, koncepce vzdělávání členů obecních a krajských zastupitelstev v ČR.12. Veřejné služby a EUVymezení služeb v obecném zájmu, ekonomické a neekonomické služby. Evropské pojetí služeb v obecném zájmu, jejich organizace, financování a vyhodnocování. Služby v obecném zájmu a globalizace.13. Evropská komise a služby v obecném zájmuSdílení zodpovědnosti za služby v obecném zájmu mezi EU a členskými státy. Hlavní zásady přístupu Komise ke službám v obecném zájmu. Nové směry jednotné politiky v oblasti služeb v obecném zájmu.

Získané způsobilosti

Student získá vědomosti o problematice veřejných služeb. Bude seznámen s ekonomickými aspekty služeb, odvětvovou a organizační strukturou veřejných služeb a přístupem Evropské unie k veřejným službám, což přispěje k odborné profilaci studenta oboru Veřejná ekonomika a správa.

Literatura

Bílá kniha o službách v obecném zájmu. MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Služby. Bratislava: Epos, 2002. ISBN 80-8057-452-9.DENHARDT, J. V., DENHARDT, R. B. The New Public Service: Serving, Not Steering. New York, 2011. ISBN 978-0-765-63117-6.Zelená kniha o službách v obecném zájmu. MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Manažérstvo kvality služieb. Banská Bystrica: EF UMB, 2004. ISBN 80-8055-888-4.MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. Verejné služby. Banská Bystrica: EF UMB, 2002. ISBN 80-8055-754-3.BENČO, J., KAMOĎA, J., MEČIAR, I. Verejné služby. Prievidza: Alfa, 2004. ISBN 80-967609-9-8.DAVIES, H. T. O., NUTLEY, S. M., SMITH, P. C. What Works?: Evidence-based Policy and Practice in Public Services. Bristol, 2000. ISBN 1-86134-191-1.

Požadavky

seminární práce, zápočet, 50 % účast na seminářích

Garant

Doc. PhDr. Vojtěch MALÁTEK, CSc.

Vyučující

Ing. Silvie CHUDÁRKOVÁDoc. PhDr. Vojtěch MALÁTEK, CSc.