Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management (PEM / BAMAN)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / BAMAN - Management, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení pojmu management, funkce a členění managementu. Manažerská odpovědnost, charakteristika manažera a jeho role. Typy manažerů v průběhu vývoje firmy.Manažer, jeho činnosti, vlastnosti, role a odpovědnost. Obsahový význam pojmu management.2. Vývoj managementu, charakteristika jeho vývoje a přínosů pro dnešekVývojové etapy managementu - předovojová etapa řízení, klasická teorie řízení, neoklasická teorie řízení. Hlavní představitelé jednotlivých etap.3. Moderní směry vývoje managementu, současný management a jeho metodyModerní teorie managementu, pragmatický přístup, empirický přístup, participační přístupy. Současné metody řízení.4. Systémy řízení podniku, tvorba organizačních struktur v podnikuVymezení systému řídícího a řízeného. Řídící systém. Základy procesu organizování, tvar organizace, organizační struktury.5. Charakteristika procesu řízení - základní manažerské funkceVymezení základní manažerských funkcí - plánování, organizování, operativní řízení a kontrola.6. Charakteristika procesu řízení - průběžné a zabezpečovací funkceVymezení a charakteristika funkcí průběžných a funkcí zabezpečovacích.7. Strategický management, jeho postavení a cíle v řízení organizace. Volba strategií a jejich implementace.Vymezení pojmu strategie, podstata, funkce. Vývoj a tvorba strategie podniku. Charakteristika strategického managementu.8. Riziko a krize v podnikání, efektivní komunikace a proces kontroly. Rizikový lidský faktor. Krizový management a jeho význam.Pojem riziko a jeho členění, podnikatelské riziko. Krize, její definice, příčiny, projevy. Krizový management.9. Základy etiky v řízení a podniková kultura, etický kodex a projevy podnikové kulturyEtika a morálka. Etika v podnikání, etický kodex podniku. Podniková kultura - definice, význam, prvky, projevy, změny podnikové kultury.10. Management inovací a informační managementPojetí inovací podle Zelené knihy EU. Inovace - typologie, zdroje a potřeby inovací. Informační management, jeho význam, poslání, informační technologie v podniku.11. Specifické formy managementu (management jakosti, ekologický management)Systémy řízení jakosti, základní přístupy managementu jakosti. Pojem Environmental Management System, zavádění do praxe.12. Některé specifické znaky managementu v USA, Japonsku a Evropě, jejich porovnání. Podnikatelské prostředí současnosti a jeho vliv na vývoj managementu. Speciální formy managementu.Společné znaky a rozdílnosti v managementu uvedených systémů. Vliv podnikatelského prostředí na vývoj managementu.13. Metoda Balanced ScorecardMetoda Balanced Scorecard - význam, využití, charakteristika, perspektivnost metody. Ukazatelé finanční, zákazníků, interních procesů, inovací.

Získané způsobilosti

Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou a významem managementu a jeho interdisciplinární charakteristikou, dále poskytnout stručný přehled vývoje i současného stavu této disciplíny. Pozornost se soustřeďuje na obsahovou náplň manažerských funkcí (základních, průběžných a zabezpečovacích), na manažerské jednání. Management je chápán jako systém (organická jednota struktury a procesu řízení). Součástí je vymezení poslání manažera, stylů a principů řízení s vazbou na využívání moderních informačních technologií a komunikaci v systémech řízení.

Literatura

GREY, Ch., WILLMOTT, H. Critical Management Studies. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-928608-6.GIBSON, J. L., IVANCEVICH, J. M., DONNELLY, J. H. Management: principles and functions,4th ed. Homewood: Illinois, 1989. ISBN 0-256-06671-X.COLE, G. A. Management. Theory and Practice. London: Thomson Learning, 2004. ISBN 1-84480-088-1.FARNHAM, D. Managing in a Strategic Business Context. London: Chartered Institute of Personnel and Development, 2005. ISBN 978-0-85292-998-8.GREENBERG, J., BARON, R.A. Behavior in Organizations. Prentice Hall: Upper Saddle River, 2003. ISBN 0-13-111592-8.BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0.FISHER, K., FISHER, M. D. The Distance Manager. New York: McGraw-Hill, 2010. ISBN 0-07136065-4.

Požadavky

Průběžný test (minimální úspěšnost 60%).Semestrální práce (téma a rozsah budou určeny nejpozději do 3. výukového týdne).Zkouška kombinovaná.

Garant

Doc. Ing. Václav LEDNICKÝ, CSc.

Vyučující

Ing. Werner BERNATÍK, Ph.D.Doc. Ing. Václav LEDNICKÝ, CSc.