Předmět Small and Medium-Sized Enterpreneurship (PEM / BAMSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / BAMSP - Small and Medium-Sized Enterpreneurship, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikání2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSP3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSP4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchu5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSP6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdíly7. Podnikání v oblasti služeb8. Sociální podnikání9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnosti10.Finanční management MSP11.Krizové řízení v MSP12.Personální politika její specifika v MSP13.Případové studie1. Podnikatel jako osobnost, mýty o podnikáníMotivace k podnikání, podnikavost, pojetí podnikání, pohled na podnikání, ohodnocení podnikatelského potenciálu2. Historie podnikání v MSP. Pojetí, klasifikace, význam MSP, typologie MSPHistorický exkurs. Definice, funkce MSP v ekonomice. Srovnání stavu, vývoje a současného postavení malého a středního podnikání v ČR a v EU.3. Oblasti podpory MSP, legislativní rámec, pomocné organizace pro MSPPodpora malého a středního podnikání ve vybraných zemích EU a v ČR, faktory ovlivňující úspěšný vstup na trh.4. Specifika podnikání v MSP, řídící činnosti, životní cyklus podniku, příčiny neúspěchuZákladní vyznávané hodnoty, systém řízení, strategie. Popis životního cyklu a model růstu. Faktory úspěchu a neúspěchu.5. Rodinné podnikání a jeho významná role v sektoru MSPRodinné vazby při podnikání, výhody a nevýhody. Generační obměna při podnikání. Modely růstu Goehlera a Rosenbauma.6. Podnikání žen a mužů - genderové rozdílyPřekážky a bariéry vstupu na trh, rozdílné pojetí hodnot. Podpůrné organizace pro podnikání žen.7. Podnikání v oblasti služebSpecifika podnikání v oblasti služeb. Konkurenceschopnost podnikání ve službách.8. Sociální podnikáníCíl a strategie sociálního podnikání. Definice Social a Soci(e)tal entrepreneurship.9. Kooperační struktury malých a středních podniků, formy a možnostiPartnerství, druhy a možnosti, řetězení firem, kooperační vazby, dlouhodobá spolupráce, klastry, franchizing.10. Finanční management MSPFinanční řízení a jeho možnosti a omezení. Výběr optimální strategie. Důraz na vybrané oblasti typu - Peněžní toky a jejich usměrňování, zohledňování faktoru času, optimalizace majetkové a kapitálové struktury.11. Krizové řízení v MSPVliv prostředí, možnosti řešení krizí. Způsoby tvorby krizového plánu pro MSP. Sledované ukazatele.12. Personální politika její specifika v MSPPersonální práce v malé a střední firmě, profil manažera, sebemotivace. Role podnikatele jako zaměstnavatele a zaměstnance, zásady odměňování a motivace.13. Případové studie
Získané způsobilosti
Předmět si klade za cíl seznámit studenty se specifiky podnikání v malém a středním podniku. Vychází ze standardního pojetí a definice podniku v EU, získat podnikatelské kompetence a znalosti o specifičnosti různých podnikatelských formách. Dílčím cílem je pomocí případových studií podpořit ve studentech podnikavost, kreativitu při řešení konkrétních podnikatelských situací v různých oblastech podnikání.
Literatura
BENNET, R. Small Business Survival. London: Sales Departnem, Pitman Publishing, 1999. ISBN 0-273-03624-6.BRIDGE, S., O´NEILL, K., CROMIE, S. Understanding Enterprise, Entrepreneurship & Small Business. London: Macmillan, 1998. ISBN 0-333-68348-X.BURNS, P. Entrepreneurship and Small Business. Hampshire UK: Palgrave Publisher Ltd., 2001. ISBN 0-333-91474-0.LUNDSTRÖM, A., STEVENSON, L.A. Entrepreneurship Policy. Theory and Practice. New York: Springer, 2005. ISBN 0-387-24140-X.COONEY, T.M., MOORE, R.A. European Cases in Entrepreneurship. Dublin: Blackhall Publishing, 2007. ISBN 978-1842181447.
Požadavky
Zápočet je udělen po splnění bodu A+B:A)Povinná aktivní účast na seminářích (zapojování se do diskusí, úkolů, prezentací) 60%.--------------------B) Zápočet (teoretická část) je tvořen součtem aktivit (je nutno získat 60% ze 100 bodů):1. Průběžný test 0-20 bodů.2. Návštěva firmy a zpracování zprávy dle vzoru 0-30 bodů.3. Zápočtový test 0-50 bodů.
Garant
Ing. Jarmila ŠEBESTOVÁ, Ph.D.
Vyučující
Ing. Jarmila ŠEBESTOVÁ, Ph.D.