Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Ekonomika obchodu (PEM / BKEKO)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / BKEKO - Ekonomika obchodu, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Význam a postavení obchodu v národním hospodářstvíPojetí obchodu. Jeho vznik, společenská dělba práce, historie trhu. Éra přežití. Produktivní éra. Spotřebitelská éra. Základní činitelé obchodní činnosti. Proces utváření tržní nabídky na úrovni obchodu. Základní funkce obchodu. Druhy obchodu.2. Stručný vývoj českého obchoduObchod za první republiky, obchod v období CPE a jeho charakteristika (1948-1989). Obchod v období transformace a jeho strukturálních změny. Vývoj druhů maloobchodu ve světě.3. Řešení technologie obchodního provozu ISystémové pojetí obchodního provozu. Zboží jako obchodní sortiment, jeho definice, vývoj a členění. Seskupování sortimentu a jeho specializace. Pracnost sortimentu. Technologické skupiny zboží. Zásoby zboží. Graf vývoje zásob. Obchodně provozní operace.4. Řešení technologie obchodního provozu IIMechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy a dispoziční řešení maloobchodní jednotky. Pohyb zboží v maloobchodní jednotce. Formy prodeje. Hlavní skupiny forem prodeje a jejich výběr. Charakteristika základních forem prodeje.5. Projekt maloobchodní jednotkyZřízení prodejny, podnikatelský plán, jeho specifika. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Hygienické minimum pro podnikatele. Projekt prodejny. Exteriér prodejny (vnější stimuly nákupní atmosféry). Interiér prodejny (vnitřní stimulace).6. Maloobchod a jednotlivé typy maloobchodních jednotekMaloobchod, jeho definice, podstata a význam. Životní cyklus maloobchodu. Systemizace maloobchodních jednotek. Maloobchod v prodejnách (store retail). Hlavní druhy maloobchodníků bez prodejen (non-store retail). Maloobchodní organizace.7. Velkoobchod a druhy velkoobchodníkůCharakter a význam velkoobchodu. Transakcionální teorie a její využití v praxi. Funkce velkoobchodu. Druhy velkoobchodníků. Velkoobchod s úplnými a neúplnými funkcemi.8. Skladování ve velkoobchodních skladech a dopravaZákladní druhy skladů dle jejich funkce. Členění skladů podle stupně mechanizace, vnitro skladové technologie a progresivní skladové technologie. Základní druhy velkoobchodních skladů dle jejich provedení. Volba skladu a jeho lokalizace. Doprava.9. Územní organizace obchodního podnikání a maloobchodní síťSoustava osídlení - obecné vymezení. Seskupování sídelních útvarů. Česká sídelní soustava. Optimální využití prostorových faktorů pro rozmístění ekonomických aktivit. Maloobchodní síť, její význam, členění a územní organizace.10. Principy řešení a uspořádání maloobchodní sítěVývojové tendence v maloobchodní síti, principy jejího řešení. Akční rádius a dostupnost. Nákupní spád. Rovnoměrnost sítě. Koncentrace maloobchodní sítě. Hierarchie v řešení sítě (tzv. princip stupňovitosti). Umístění maloobchodních jednotek v sídelních útvarech.11. Základy ekonomiky maloobchodního prodejePlánování, rozpočtování prodeje. 3 ekonomické kategorie úspěšného podnikání. Nákupní ceny. Obchodní přirážky. Rabaty. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Analýza potřeb zákazníků. Realizace prodejních cen. Nákladové faktory a poměry na trhu.12. Psychologie a technika prodejeMotivace zákazníků, typy zákazníků, jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Základní typy otázek. Námitky zákazníka - argumentační agenda prodejce. Znalost, čas a metodika odpovědí. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše a merchandising.13. Ochrana zájmů spotřebiteleHistorie ochrany zájmů spotřebitele u nás a ve světě. Priority spotřebitelské politiky. Zákony vztahující se k ochraně zájmů spotřebitele. Dozorové orgány, jejich práva a kompetence. Národní a mezinárodní ochranné známky. Ochranné známky společenství a další.

Získané způsobilosti

Studenti si osvojí problematiku spojenou s fungováním obchodně provozních jednotek, s principy řešení maloobchodní sítě a teorie maloobchodního prodeje. Současně se budou orientovat v základních ekonomických souvislostech řízení maloobchodní jednotky včetně psychologie a techniky prodeje.

Literatura

STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná, SU OPF, 2013. ISBN 978-80-7248- 846-.STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Karviná: SU OPF, 2005. ISBN 80-7248-296-3.CIMLER, P. a KOL. Retail Management (vybrané kapitoly). Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-167-6.STARZYCZNÁ, H., STEINER, J. Maloobchod v českých zemích v proměnách let 1918-2000. Karviná: SU OPF, 2000. ISBN 80-7248-084-7.PRAŽSKÁ, L., JINDRA, J. a kol. Obchodní podnikání. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-85943-48-4.HOROVÁ, O. Ochrana spotřebitele po vstupu do Evropské unie. Praha: Oeconomica, 2006. ISBN 978-80-245-1106-1.BETANCOURT, R. R. The Economics of Retailing and Distribution. Cheltenham: Edward ELGAR, 2004. ISBN 1-84542-764-5.STARZYCZNÁ, H. Vývoj životního cyklu maloobchodních jednotek v českých zemích. Karviná: SU OPF, 2006. BURSTINER, I. Základy maloobchodního podnikání. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-55-4.

Požadavky

zpracování projektu maloobchodní jednotky, písemná forma zkoušky

Garant

Doc. Ing. Halina STARZYCZNÁ, Ph.D.

Vyučující

Doc. Ing. Halina STARZYCZNÁ, Ph.D.