Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Management sociálních služeb (PEM / BPMSS)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / BPMSS - Management sociálních služeb, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Sociální služby a jejich charakteristika2. Specifika podnikání v sociálních službách3. Základní pojmy z teorie řízení4. Strategické plánování a řízení5. Manažerské kompetence v řízení6. Tvorba podnikatelských záměrů v sociální sféře7. Řízení kvality sociálních služeb8. Financování a finanční řízení podniku sociálních služeb9. Etika v řízení a kultura organizace10. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizace11. Inovace v podnicích sociálních služeb12. Krizové řízení v sociální sféře13. Případové studie1. Sociální služby a jejich charakteristikaČlenění a formy poskytování sociálních služeb. Poskytovatelé a podmínky poskytování služeb. Komunitní plánování sociálních služeb.2. Specifika podnikání v sociálních službáchÚvod do sociálního podnikání. Dilemata v podnikání v sociálních službách. Sociální versus komunitní podnikání (soci(et)al entrepreneurship).3. Základní pojmy z teorie řízeníZákladní funkce řízení. Průběžné a zabezpečovací funkce řízení v aplikaci na podnik sociálních služeb.4. Strategické plánování a řízeníTvorba mise, vize a cílů. Analýzy a prognózy (SWOT analýza, dynamická strategická rozvaha). Strategie a její koncepce (optimalizace portfolia služeb, formulace strategie, realizační plán a prováděcí metodika, kontrola).5. Manažerské kompetence v řízeníManažerské kompetence, vlastní tvorba kompetenčního modelu v řízení. Delegování pravomocí, formy delegování, proces delegování, překážky, potíže delegování, přínosy. Využití asertivity v sociální praxi.6. Tvorba podnikatelských záměrů v sociální sféřeFáze tvorby podnikatelského záměru. Volba právní formy podniku se sociálním podtextem, organizace jako neziskový subjekt, organizace jako podnikatelský subjekt, sociální a ekonomické cíle podnikání, marketing produktu a podniku, finanční část záměru, analýza rizik.7. Řízení kvality sociálních služebStandardy kvality sociálních služeb dle zákona o sociálních službách , standardy související se samotným poskytnutím služby, personální zabezpečení kvality služeb, standardy spojené s provozem služby.8. Financování a finanční řízení podniku sociálních služebZákladní zdroje financování sociálních služeb. Základní ekonomické a finanční řízení podniku. Měření efektivnosti, ukazatelé finanční analýzy, analýza společenské návratnosti investice (SROI).9. Etika v řízení a kultura organizacePředpoklady k etickému chování, etický kodex. Organizační kultura, prvky organizační kultury, diagnóza organizační kultury, silná a slabá organizační kultury.10. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizaceUčící se organizace, metoda QMSS, systém značka kvality, osm dimenzí excellence11. Inovace v podnicích sociálních služebJak inovovat, jaké typy inovací jsou vhodné. Podpora kreativity. Změnové řízení. Organizační změny a adaptabilita.12. Krizové řízení v sociální sféřeŘízení krizových situací a management změn13. Případové studie

Získané způsobilosti

Student by se měl naučit:1)Specifika řízení a efektivní organizaci podniku v sociální sféře,2)jak efektivně řídit své vztahy se spolupracovníky, manažery, podřízenými, klienty a zákazníky3)konat profesionální rozhodnutí, které odrážejí znalost specifik sociální sféry, včetně používání vhodné metriky hodnocení sociální návratnosti.

Literatura

ZIEGLER, R. An introduction to social entrepreneurship: voices, preconditions, contexts. Northampton, MA: Edward Elgar, 2009. ISBN 18-484-4306-4.DĚDINA, J.,CEJTHAMR,V. Management a organizační chování. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7.PITNEROVÁ, D. Management sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2012-7.ŠEBESTOVÁ, J. Management sociálních služeb. SU OPF Karviná, 2013. ISBN v tisku.FAIRBOURNE, J. S., GIBSON, S. W., DYER, W. MicroFranchising: creating wealth at the bottom of the pyramid. MA: Edward Elgar, 2007. ISBN 978-184-7201-089.LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha:Grada, 2004. ISBN 80-247-0648-2.MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Vybrané problémy . Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7416-083-7.MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha:Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-002-X.PRŮŠA, L. Efektivnost sociálních služeb: vybrané prvky a aspekty. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2007. ISBN 978-80-8700-773-0.PRŮŠA, L. Ekonomie sociálních služeb. Praha: ASPI, 2007. ISBN 978-80-7357-255-6.BORSTEIN, D. How to Change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-513805-8.BORNSTEIN, D. How to Change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-513805-8.NULLOVÁ, M., KONEČNÝ, M. Management. Karviná: SU OPF, 2004. ISBN 80-7248-240-8.MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.WORTH, M. J., GIBSON, S. W., DYER, W. Nonprofit management: principles and practice. Third edition. Northampton, MA: Edward Elgar, 2007. ISBN 978-148-3301-983.SRPOVÁ, J. et al. Podnikatelský plán a strategie. Praha:Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1.BILSON, A., ROSS, S. Social work management and practice: systems principles. 2nd ed. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 1999. ISBN 18-530-2388-4.

Požadavky

Účast na seminářích 50%Týmový semestrální projekt a jeho obhajobaPrůběžný testKombinovaná zkouška

Vyučující

Ing. Jarmila ŠEBESTOVÁ, Ph.D.