Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody sociologického výzkumu (PEM / BPMSV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / BPMSV - Metody sociologického výzkumu, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Charakteristika sociologického výzkumu2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur3. Organizace sociologického výzkumu4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací6. Statistická procedura v sociologickém výzkumu7. Kvantifikace v sociologickém výzkumu8. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu9. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu10. Anketa v sociologickém výzkumu11. Komunikační výzkum12. Sociometrie13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhuad 1) Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.ad 2) Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.ad 3) Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.ad 4) Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady k praktickému provádění rozhovoru a pro chování tazatele.ad 5) Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.ad 6) Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.ad 7) Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.ad 8) Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.ad 9) Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištěné a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.ad 10) Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.ad 11) Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masových komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci a enkulturaci člověka. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.ad 12) Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití sociometrie v sociální a ekonomické praxi.ad 13) Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskopický výzkum). Typologie výzkumů trhu. Zkoumání motivací, způsobu života a rozpočtu spotřebitele. Zkoumání užití zboží. Výzkum zahraničního trhu.

Získané způsobilosti

Absolvováním předmětu studenti získají vědomosti o základních metodách a technikách sociologického výzkumu, jako metodologického základu zkoumání v oblasti ekonomiky, marketingu, managementu a sociálního managementu. Prakticky zvládnou dovednosti potřebné k realizaci průzkumu ve zvolené oblasti: absolutorium předmětu umožní studentům získat potřebné dovednosti ke zvládnutí části kvalifikační (bakalářské, diplomové) práce, pokud se zabývá realizací primárního či sekundárního výzkumu.

Literatura

DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-141-2.REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha, vydavatelství Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2.MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3.DENZIN, N. K., Y. S. LINCOLN. The SAGE Handbook of Qualitative Research. 4th edition, USA: SAGE Publications, Inc., 2011. ISBN 9781412974172.PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-381-9.SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. 3rd edition, London: SAGE Publications, Ltd., 2006. ISBN 1412922445.DENZIN, N. K., LINCOLN, I.S. Metody badań jakościowych. Warszawa: Vydawnictwo naukowe PWN, 2009. ISBN 978-83-01-15877-4.MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4.KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X.MORGAN, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Brno - Boskovice: Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.RAMÍK, J., ČEMERKOVÁ, Š. Statistika A. Učební text. Karviná: OPF SU, 2000. ISBN 80-85879-43-3.PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-468-7.SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.

Požadavky

Minimálně 70% účast na seminářích, zpracování pilotního projektu sociologického výzkumu a jeho prezentace, úspěšné absolvování zkoušky.

Garant

Doc. PhDr. Vojtěch MALÁTEK, CSc.

Vyučující

Doc. PhDr. Vojtěch MALÁTEK, CSc.