Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategický management (PEM / NKSMA)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / NKSMA - Strategický management, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Struktura výkladu:1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementu2. Chápání strategického managementu jako procesu3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnost4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategie5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmy6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabosti firmy7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investic8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomiky9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupů10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmy11. Postup implementace strategie, případové studie12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmy13. Strategie územního celku.1. Úvod do strategického managementu a úloha vrcholového (top) managementuPodstata a význam strategického managementu, jeho dimenze, úrovně strategie, základní prvky strategického managementu, tvůrci strategie (top management), cíle strategického managementu, charakteristika komponent strategického managementu.2. Chápání strategického managementu jako procesuCharakteristika struktury strategického managementu jako procesu. Popis strukturálních vazeb prvků strategického managementu jako procesu a sekvence jejich interakcí.3. Program vývojových trendů světa - charakteristika, využitelnost, přesnostPrognostika jako vědecký podklad strategií, techniky prognózování. Základní globální problémy světa a hlavní vývojové směry současnosti.4. Rozvojová vize firmy, poslání firmy a stanovení cílů strategieDefinování a význam vize podniku. Určení filozofie firmy a zpracování poslání (mise) podniku. Stanovení organizačních cílů strategie a jejich základní charakteristika v obecné formě (SMART).5. Analýza vnějšího vzdáleného i blízkého prostředí ovlivňujícího strategii firmyCharakteristika vzdáleného okolí podnikatelské společnosti. Charakteristika bezprostředního okolí.6. Analýza vnitřního prostředí firmy vedoucí k určení síly a slabostí firmyCharakteristika interní analýzy, aplikace různých metod analýzy. Chápání interní analýzy jako procesu. Identifikace interních strategických faktorů a jejich hodnocení.7. Finanční analýza ve vazbě na strategii firmy, určení metod strategické kontroly a plánování investicVýznamnost finanční analýzy, její cíle, metodika. Analýza zadluženosti, analýza rentability, ukazatelé řízení aktiv, identifikace solventnosti a ziskovosti. Význam strategické kontroly, postupy. Investiční politika jako nová součást strategie.8. Hodnocení nadnárodního prostředí jako prostoru globalizace ekonomikyStrategické požadavky nadnárodních společností. Důvody nadnárodního propojení společností. Komplexnost nadnárodního prostředí. Problémy řízení nadnárodní společnosti.9. Volba a typy strategií, funkční strategie, typologie strategických přístupůVarianty strategií podnikání podnikatelského subjektu. Základní typologie strategických přístupů. Jednotlivé typy funkčních strategií.10. Riziko a podnikatelská krize v podmínkách tvorby strategie firmyDefinice a rozdělení rizika, způsoby snižování rizika. Risk management. Podnikatelská krize, její podstata a dynamika řízení. Krizový plán firmy.11. Postup implementace strategie, případové studieImplementace strategie. Řízení strategické změny, dopady na organizační uspořádání, styl vedení, úprava komunikace. Způsob kontroly plánovaných změn a implementace strategie.12. Současné manažerské přístupy k řízení jako součást strategie firmySoučasné manažerské přístupy a metody. Informační management. Vývojové trendy v organizačním uspořádání firmy. Znaky ideálního manažera.13. Strategie územního celkuZákladní východiska, význam, formy. Využitelnost pro rozvoj obce. Návaznost na územní plán.

Získané způsobilosti

Předmět seznamuje studenty s podstatou strategického managementu definovaného jako řada rozhodnutí a aktivit, jejichž výsledkem je tvorba a aplikace strategických plánů podnikatelských společností, které umožní dosažení cílů těchto společností. Dále pak s funkcemi a chováním vrcholových řídících orgánů top managementu podnikatelských společností, kteří jsou ve sféře managementu tvorby a realizace strategických rozhodnutí.

Literatura

HILL, CH. W. L., JONES, G. R. Strategic Management: An Integrated Approach. 8th ed., Boston: Houghton Mifflin Company, 2008. ISBN 0-547-00497-4.THOMPSON, J., MARTIN, F. Strategic Management: Awareness and Change. 6th ed. Mason: South-Western, 2010. ISBN 978-1-4080-1807-1.LEDNICKÝ, V. Strategické řízení. Ostrava: Repronis, 2006. ISBN 80-7329-131-2.KEŘKOVSKÝ, M. VYKYPĚL, O. Strategické řízení. Teorie pro praxi. Praha: C.H. Beck, 2003. ISBN 80-7179-578-X.GUINN, A., KRATOCHVÍL, O., MATUŠÍKOVÁ, I. Strategický management. Kunovice: Evropský polytechnický institut, 2007. ISBN 978-80-7314-125-7.KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced Scorecard. Strategický systém měření výkonnosti podniku. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-032-5.GRANT, R. M. Contemporary Strategy Analysis. Chichestert: John Wiley, 2001. ISBN 978-0-470-74710-0.ANDERSON, S., CAVANAGH, J. - LEE, T. Field Guide to the Global Economy. 1st ed. New York: The New Press, 2000. ISBN 1-56584-421-1.DANIELS, J. D., RADEBAUGH, L. H., SULLIVAN D. P. Globalization and Business. 1st ed. New Jersey: Prentice Hall, 2002. ISBN 0-13-062030-0.PORTER, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2.PORTER, M. E. Konkurenční výhoda. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-12-0.KOONTZ, H., WEIHRICH, H. Management. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-45-7.ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. Praha: Oeconomia, 2004. ISBN 80-245-0683-1.CAMPBELL, D. J. Organizations and the Business Environment. Oxford : Butterworth-Heinemann, 1998. ISBN 0-7506-2760-3.ALLKHAFAJI, A. F. Strategic Management: Formulation, Implementation, and Control in a Dynamic Environment. New York: The Haworth Press Inc., 2003. ISBN 0-7890-1809-8.DOLAN, R. J. Strategic Marketing Management. Boston: Harvard Business School Publications, 1998. ISBN 95-5432.COLENSO, M. Strategic Skills for Line Managers. Great Britain: Planta Tree, 1998. ISBN 0-7506-3982-2.MICHALKO, M. Strategický management. Ostrava: VŠP, 2007. ISBN 80-86764-60-5.LEDNICKÝ, V. Strategický management. 1. vyd. Ostrava: AJAK, 2000. ISBN 80-7048-019-X.JIRÁSEK, J. A. Strategie. Umění podnikatelských vítězství. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-22-3.ŠMÍDA, F. Strategie v podnikové praxi. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-41-X.LEDNICKÝ, V. Tvorba strategie územního celku. Ostrava: VŠB, 2003. ISBN 80-248-0468-9.SOUČEK, Z. Úspěšné zavádění strategického řízení firmy. Praha: Professional Publishing, 2003. ISBN 80-86419-47-9.

Požadavky

Průběžný test (minimální úspěšnost je 70%).Zkouška kombinovaná.

Garant

Prof. Ing. Karel SKOKAN, Ph.D.

Vyučující

Doc. Ing. Václav LEDNICKÝ, CSc.Prof. Ing. Karel SKOKAN, Ph.D.Ing. Šárka ZAPLETALOVÁ, Ph.D.