Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metody sociologického výzkumu (PEM / PMSV)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PEM / PMSV - Metody sociologického výzkumu, Obchodně-podnikatelská fakulta v Karviné, Slezská univerzita v Opavě (SU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Charakteristika sociologického výzkumuMísto výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedurDruhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.3. Organizace sociologického výzkumuPřípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické prováděníCharakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informacíCharakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku, možnosti distribuce a sběru dotazníků.6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumuDruhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.7. Anketa v sociologickém výzkumuFaktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu chování a veřejného mínění. Hodnocení a rozšiřování ankety.8. Komunikační výzkumVznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.9. Statistická procedura v sociologickém výzkumuVýznam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.10. Kvantifikace v sociologickém výzkumuProces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnic. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumuStatistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.12. SociometrieSociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití v sociální a ekonomické praxi.13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhuPředmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum)). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskopický výzkum). Typologie výzkumů trhu. Zkoumání motivací, způsobu života a rozpočtu spotřebitele. Zkoumání užití zboží. Výzkum zahraničního trhu.

Získané způsobilosti

Absolvováním předmětu studenti získají vědomosti o základních metodách a technikách sociologického výzkumu, jako metodologického základu zkoumání v oblasti ekonomiky, marketingu, managementu a sociálního managementu. Prakticky zvládnou dovednosti potřebné k realizaci průzkumu ve zvolené oblasti: absolutorium předmětu umožní studentům získat potřebné dovednosti ke zvládnutí části kvalifikační (bakalářské, diplomové) práce, pokud se zabývá realizací primárního či sekundárního výzkumu.

Literatura

MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3.MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4.DENZIN, N. K., Y. S. LINCOLN. The SAGE Handbook of Qualitative Research. 4th edition, USA: SAGE Publications, Inc., 2011. ISBN 9781412974172.STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X.SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. 3rd edition, London: SAGE Publications, Ltd., 2006. ISBN 1412922445.DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.LAMSER, V. Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace. Praha, 1969. ISBN neuvedeno.KOZEL, R., KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: GRADA Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X.LAZARSFELD, P. Počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7184-342-3.WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-85605-09-0.SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.

Požadavky

Minimálně 70 % účast na seminářích, zpracování projektu sociologického výzkumu a jeho prezentace. Ukončeno kombinovanou zkouškou.

Garant

Doc. PhDr. Vojtěch MALÁTEK, CSc.

Vyučující

Doc. PhDr. Vojtěch MALÁTEK, CSc.