Předmět Strategic Management (KPE / SMN-A)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / SMN-A - Strategic Management, Ekonomická fakulta, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
The course is an integrative one, the aim of which is to develop skills of identifying, analyzing and solving problems of strategy formulation and implementation. A student will be able to determinethe organizational strategy, assess external as well as internal implications of a strategic choice, with subsequent assessment of a chosen strategy through the lens of various strategicconcepts and techniques.1. Overview of Strategic Management: The Nature of Strategic Management, Key Terms in Strategic Management, Key Strategic Management Topics,Strategic Management Process, Strategic-Management Case Analysis - framework2. Strategy Formulation: The Business Vision and Mission - Vision versus Mission, The Process of Developing Vision and Mission Statements; Importance of Vision and Mission Statements3. The External Assessment, Key External Forces, Competitive Forces, Competitive Analysis: Porter´s Five Forces Model of Competition, EFE Matrix, CP Matrix4. The Internal Assessment, Internal Audit, Resource-Based View, Strategy and Culture, IFE Matrix5. Strategies in Action: Types of Strategies, Integration Strategies, Intensive Strategies, Diversification Strategies, Defensive Strategies, Porter´s Five Generic Strategies; Mintzberg´s Deliberate and Emergent Strategy, Cooperation Strategies, Types of Alliances, Blue Ocean Strategy6. Strategy Analysis and Choice: The Process of Generating and Selecting Strategies, Strategy Formulation Framework, SPACE Matrix, The Internal-External (IE) Matrix, Grand Strategy Matrix, The Quantitative Strategic Planning (QSP) Matrix, Ansoff Matrix7. Implementing Strategies: Management and Operations Issues, Matching Structure with Strategy, SBU Structure, Strategy hierarchy, Restructuring, Reengineering8. Implementing Strategies: Marketing, Finance, Accounting, R&D and MIS Issues9. Strategy Review, Evaluation and Control: The Process of Evaluating Strategies, A Strategy Evaluation Framework, The Balanced Scorecard, Effective Evaluation System10. Strategy and Business Ethics, Social Responsibility, Environmental Sustainability11. Global Issues, International Companies and Management: Multinational Organizations, Advantages and Disadvantages of International Operations, Globalization12. Strategic Management in Non-Profit and Governmental Organizations, Strategic Management in Small And Medium Enterprises13. Strategic-Management Case Analysis sample cases
Získané způsobilosti
Po absolutoriu kurzu bude studující schopen:- identifikovat, analyzovat a řešit problémy formulace a realizace podnikatelské strategie, - identifikovat a rozlišit vybrané organizační strategie,- rámcově stanovit budoucí strategické směřování organizace, - posoudit vnější i vnitřní důsledky volby a implementace zvolené strategie.
Literatura
David, Fred R. Strategic Management: Concepts and Cases, Global Edition. New Jersey, 2012. ISBN 02737674.Pearce, J.A., Robinson, R. B. Strategic Management: Planning for Domestic & Global Competition. New York, 2013. ISBN 978-007-132639-1.Doz, Y., Kosonen, M. Dynamická strategie. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-227-7.Porter, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2.Keřkovský, M., Vykypěl, O. Strategické řízení. Praha: C.H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8.Zuzák, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.Kovář, F., Štrach, P. Strategický management. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0504-5.Mallya, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.
Požadavky
Working knowledge of introductory undergraduate business courses, incl. Business administration, macroeconomics, microeconomics, introduction to management, and introduction to marketing.
Garant
Ing. Vendula Macháčková, Ph.D.
Vyučující
Ing. Vendula Macháčková, Ph.D.