Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Strategic Management (KPE / SMN-A)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPE / SMN-A - Strategic Management, Ekonomická fakulta, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

The course is an integrative one, the aim of which is to develop skills of identifying, analyzing and solving problems of strategy formulation and implementation. A student will be able to determinethe organizational strategy, assess external as well as internal implications of a strategic choice, with subsequent assessment of a chosen strategy through the lens of various strategicconcepts and techniques.1. Overview of Strategic Management: The Nature of Strategic Management, Key Terms in Strategic Management, Key Strategic Management Topics,Strategic Management Process, Strategic-Management Case Analysis - framework2. Strategy Formulation: The Business Vision and Mission - Vision versus Mission, The Process of Developing Vision and Mission Statements; Importance of Vision and Mission Statements3. The External Assessment, Key External Forces, Competitive Forces, Competitive Analysis: Porter´s Five Forces Model of Competition, EFE Matrix, CP Matrix4. The Internal Assessment, Internal Audit, Resource-Based View, Strategy and Culture, IFE Matrix5. Strategies in Action: Types of Strategies, Integration Strategies, Intensive Strategies, Diversification Strategies, Defensive Strategies, Porter´s Five Generic Strategies; Mintzberg´s Deliberate and Emergent Strategy, Cooperation Strategies, Types of Alliances, Blue Ocean Strategy6. Strategy Analysis and Choice: The Process of Generating and Selecting Strategies, Strategy Formulation Framework, SPACE Matrix, The Internal-External (IE) Matrix, Grand Strategy Matrix, The Quantitative Strategic Planning (QSP) Matrix, Ansoff Matrix7. Implementing Strategies: Management and Operations Issues, Matching Structure with Strategy, SBU Structure, Strategy hierarchy, Restructuring, Reengineering8. Implementing Strategies: Marketing, Finance, Accounting, R&D and MIS Issues9. Strategy Review, Evaluation and Control: The Process of Evaluating Strategies, A Strategy Evaluation Framework, The Balanced Scorecard, Effective Evaluation System10. Strategy and Business Ethics, Social Responsibility, Environmental Sustainability11. Global Issues, International Companies and Management: Multinational Organizations, Advantages and Disadvantages of International Operations, Globalization12. Strategic Management in Non-Profit and Governmental Organizations, Strategic Management in Small And Medium Enterprises13. Strategic-Management Case Analysis sample cases

Získané způsobilosti

Po absolutoriu kurzu bude studující schopen:- identifikovat, analyzovat a řešit problémy formulace a realizace podnikatelské strategie, - identifikovat a rozlišit vybrané organizační strategie,- rámcově stanovit budoucí strategické směřování organizace, - posoudit vnější i vnitřní důsledky volby a implementace zvolené strategie.

Literatura

David, Fred R. Strategic Management: Concepts and Cases, Global Edition. New Jersey, 2012. ISBN 02737674.Pearce, J.A., Robinson, R. B. Strategic Management: Planning for Domestic & Global Competition. New York, 2013. ISBN 978-007-132639-1.Doz, Y., Kosonen, M. Dynamická strategie. Praha: Management Press. ISBN 978-80-7261-227-7.Porter, M. E. Konkurenční strategie. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-11-2.Keřkovský, M., Vykypěl, O. Strategické řízení. Praha: C.H. Beck, 2006. ISBN 80-7179-453-8.Zuzák, R. Strategické řízení podniku. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4008-9.Kovář, F., Štrach, P. Strategický management. Praha: Oeconomica, 2003. ISBN 80-245-0504-5.Mallya, T. Základy strategického řízení a rozhodování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1911-5.

Požadavky

Working knowledge of introductory undergraduate business courses, incl. Business administration, macroeconomics, microeconomics, introduction to management, and introduction to marketing.

Garant

Ing. Vendula Macháčková, Ph.D.

Vyučující

Ing. Vendula Macháčková, Ph.D.