Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Analýza učebnic ČJ pro cizince (KCL / AUC-B)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / AUC-B - Analýza učebnic ČJ pro cizince, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Seminář je zaměřen na analýzu vybraných učebnic českého jazyka pro cizince lingvisticky a didakticky relevantních hledisek. Na obecné teoretické rovině i při konkrétních analýzách bude věnována pozornost různým aspektům důležitým pro koncepci učebnic, např. jejich vztahu k vyučovacím metodám (komunikační, překladová, audiolingvální atd.), zaměření na různé složky komunikační či jazykové kompetence (mluvený x psaný projev, receptivní x produktivní aktivity), prezentovaný jazykový materiál a jeho didaktické zpracování, zřetel k potenciálním studentům, jejich výchozí kompetenci a cílovému zaměření atd. Analýza vybraných učebnice bude odrážet základní problematiku oboru, např. vliv zprostředkujícího jazyka na výběr učebnice, způsob prezentace gramatického systému češtiny, reflektování stratifikace českého jazyka, sociokulturní aspekty při výuce apod.1. Přehled učebnic češtiny jako cizího jazyka - úvod do problematiky.2. Obecné lingvistické a didaktické aspekty při tvorbě učebnice češtiny jako cizího jazyka3. Cílová skupina jako faktor určující strukturu učebnice4. Vyučovací metoda a její vliv na strukturu učebnice5 Prezentace gramatického systému v učebnicích I6. Prezentace gramatického systému v učebnicích II7. Prezentace lexikální složky v učebnicích + prezentace fonetického systému8. Pojetí a funkce textu v učebnicích ČJC9 Strukturace, typy a funkce cvičení v učebnicích ČJC I10. Strukturace, typy a funkce cvičení v učebnicích ČJC II11. Dovednosti čtení, psaní, poslech a konverzace v učebnicích ČJC12. Grafické prostředky učebnic z hlediska didaktických cílů při výuce ČJC (s odkazem na principy signální gramatiky)13. Výběr učebního materiálu při koncipování kurzu češtiny pro cizince (+ možnostisamostudia ze stávajících učebnic ČJC)14. Evaluační seminářStudijní literatura:Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997.(+ sborníky ze seminářů o ČCJ v Poděbradech, (Praha, ÚJOP UK - 1992, 1997, 1998, 2001)Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole. NŘ 84, 2001, s. 57 - 62.Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. ČJL 40, 1999-2000, s. 214 - 219.Daneš, F. a kol.: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha, Academia 1997.Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.Hrdlička, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha 2002.Hronová, K.: Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro cizince. Praha 1968.Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, Karolinum 1999.Čeština jako cizí jazyk I - IV (metodická řada vydávaná ÚBS FF UK, Praha 1985, 1990, 2002).Čeština doma a ve světě (3/94, 3/96, 1/00) - časopis FFUK.Analyzované učebnice:Čemusová, J. - Huková, P. - Štindlová, B. - Štindl, O.: Kolektiv, Manuál pro učitele ČJ pro cizince bez znalosti latinky 1, Praha 2005Čemusová, J. - Huková, P. - Štindlová, B. - Štindl, O.: Kolektiv, Manuál pro učitele ČJ pro cizince bez znalosti latinky 2, Praha 2005Čemusová, J. - Huková, P. - Štindlová, B. - Štindl, O.: Kolektiv, Manuál pro učitele ČJ pro cizince bez znalosti latinky 3, Praha 2005Čemusová, J. - Huková, P. - Štindlová, B. - Štindl, O.: Kolektiv, Manuál pro učitele ČJ pro cizince bez znalosti latinky Handouty, Praha 2005Nekovářová, A.:Čeština pro život, Praha 2006Holá, L.: New Czech Step By Step. Fragment, Praha, 2005.Holá, L.: Czech Express 1, Praha 2006Holá, L.: Czech Express 2, Praha 2006Pintarová, M. - Benářová, I.: Communicative Czech - Elementary. Karolinum 2005.Pintarová, M. - Rešková, I.: Communicative Czech - Intermediate. Karolinum 2004.Štindlová, B. a kol. Česky v Česku I - učebnice. Praha: Nakladatelství AkropoliPozn.: Rozvrhová akce bude otevřena, bude-li v ní na začátku příslušného semestru zapsáno alespoň 6 studentů.

Získané způsobilosti

Kurs je zaměřen na analýzu vybraných učebnic českého jazyka pro cizince z lingvisticky a didakticky relevantních hledisek. Pozornost se věnuje různým jejich aspektům: jejich vztahu k vyučovacím metodám (přímá, komunikační, překladová atd.), zaměření na různé složky komunikační či jazykové kompetence (mluvený x psaný projev, receptivní x produktivní aktivity), prezentovaný jazykový materiál a jeho didaktické zpracování, zřetel k potenciálním studentům, jejich výchozí kompetenci a cílovému zaměření. Analýza vybraných učebnice bude odrážet základní problematiku oboru, např. vliv zprostředkujícího jazyka na výběr učebnice, způsob prezentace gramatického systému češtiny, reflektování stratifikace českého jazyka, sociokulturní aspekty při výuce apod.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích (tolerance - 2 absence), vypracování seminární práce.Další požadavky budou upřesněny v sylabu nebo na webu katedry na začátku příslušného semestru.

Garant

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D.