Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Čeština jako jazyk cizí 1 (KCL / ČC1-B)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / ČC1-B - Čeština jako jazyk cizí 1, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Seminář je věnován specifické problematice výuky češtiny jako cizího jazyka. Cílem kurzu je seznámit studenty s otázkami zpracování a prezentace češtiny jako cizího jazyka. V semináři budou prezentovány nejčastěji užívané učební texty a metody. Seminář by měl také poskytnout základní orientaci pro práci češtináře v multietnických třídách v ZŠ, kde se stále častěji objevují žáci - cizinci, tj. žáci s cizím mateřským jazykem.1. Čeština jako cílový jazyk - úvod do problematiky.2. Základní problémy didaktiky výuky cizích jazyků. Úloha gramatiky ve výuce češtiny jako cizího jazyka (srovnání s automatismy rodilého mluvčího)3.- 4. ČCJ - vymezení pojmu. Historický pohled na vznik a vývoj výuky cizích jazyků obecně. Přiblížení progrese v přístupu k výuce CJ.4. Výuka cizího jazyka jako celek, resp. čemu vyučujeme v CJ.5. Přiblížení jednotlivých metod a přístupů k výuce CJ I. Gramaticko-překladová metoda. Přímá metoda, audiolingvální metoda.6. Přiblížení jednotlivých metod a přístupů k výuce CJ II. Metody používané po funkčním obratu v 19. století. Komunikační metoda, komunitní metoda, metoda "Total physical response", metoda "Silent Way, Suggestopedie7. Učebnice češtiny pro cizince (konfrontace na základě srovnání výkladu jaz. jevu) I.8. Učebnice češtiny pro cizince (konfrontace na základě srovnání výkladu jaz. jevu) II.9. Společný evropský referenční rámec (popisy češtiny A1)10. Společný evropský referenční rámec (popisy češtiny B2)11. Koncipování kurzu češtiny pro cizince (problematika cílové skupiny)12. Spisovnost / nespisovnost při výuce ČCJ13. Multikulturní třída na ZŠ14. Evaluační seminářStudijní literatura:Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997. (+ sborníky ze seminářů o ČCJ v Poděbradech, (Praha, ÚJOP UK - 1992, 1997, 1998, 2001)Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole. NŘ 84, 2001, s. 57 - 62.Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. ČJL 40, 1999-2000, s. 214 - 219.Daneš, F. a kol.: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha, Academia 1997.Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.Hrdlička, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha 2002.Hronová, K.: Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro cizince. Praha 1968.Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, Karolinum 1999.Čeština jako cizí jazyk I - IV (metodická řada vydávaná ÚBS FF UK, Praha 1985, 1990, 2002).Čeština doma a ve světě (3/94, 3/96, 1/00) - časopis FFUK.J.Tax, Čeština jako cizí jazyk III. Materiály z mezinárodního sympozia Český jazyk a literatura v zahraničí, Praha 1990J.Tax, Čeština jako cizí jazyk III. Materiály z mezinárodního sympozia Český jazyk a literatura v zahraničí, Praha 1990Přednášky z XXXI. běhu LŠSS, Praha 1989Přednášky z XXX. běhu LŠSS, Praha 1988Přednášky z XXX. běhu LŠSS, Praha 1988J.Tax a kolektiv, Přednášky z 29. běhu LŠSS v roce 1985, Praha1987K.Hronová, Úvodní audioorální kurs češtiny, obrazová část, Praha 1974Jazykovedný časopis, 1966,1, BratislavaJazykovedný časopis, 1967,1, BratislavaJazykovedný časopis, 1970,1, BratislavaJazykovedný časopis, 1982,1, BratislavaUčebnice:Čechová, E. - Trabelsiová, H. - Putz, H.: Do you want to speak Czech? 1., 2. Liberec, 1997, 3. vydání, 1. vydání 1993.Čemusová, J. - Huková, P. - Štindlová, B. - Štindl, O.: Čeština pro cizince bez znalosti latinky - Manuál pro učitele. Varianty, Praha 2005.Confortiová, H. - Cvejnová, J. - Čadská, M.: Učebnice češtiny pro výuku v zahraničí, díl I. a II. Karolinum, Praha, 2002.Holá, L.: New Czech Step By Step. Fragment, Praha, 2005.Pintarová, M. - Rešková, I.: Communicative Czech (Elementary / Intermediate). 2000, 1. vyd. 1995.+ další.Pozn.: Rozvrhová akce bude otevřena, bude-li v ní začátku příslušného semestru zapsáno alespoň 6 studentů.

Získané způsobilosti

Cílem kursu je seznámit studenty s otázkami zpracování a prezentace češtiny jako jazyka cizího a jazyka druhého. Seminář se věnuje základním problémům didaktiky výuky cizích jazyků, zvl. vztahu výchozího a cílového jazyka, úloze gramatiky, otázkám spisovnosti a nespisovnosti ve výuce češtiny jako cizího jazyka, typologii cvičení. Budou prezentovány nejčastěji užívané učební texty a metody a řešeny otázky koncipování kursu češtiny pro cizince v závislosti na cílové skupině a v souladu se Společným evropským referenčním rámcem (popis češtiny v úrovních A1 - B2).

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.Další požadavky budou upřesněny v sylabu nebo na webu katedry na začátku příslušného semestru.

Garant

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D.