Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Čeština jako jazyk cizí 2 (KCL / ČC2-E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / ČC2-E - Čeština jako jazyk cizí 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Seminář je věnován specifické problematice výuky češtiny jako cizího jazyka. Cílem kurzu je seznámit studenty s konkrétními procesy a přístupy při vlastní výuce češtiny jako cizího jazyka. V semináři se studenti seznámi k konkrétními postupy výuky gramatického, lexikálního, fonetického systému. Osvojí si didaktiku výuky čtení, psaní, poslechu a mluvního projevu. V semináři budou tyto postupy prezentovány z hlediska vybraných metod, se kterými se studenti seznámili v průběhu semináře Čeština jazyk cizí 1. V průběhu semináře se studenti pod vedením pokusí získané znalosti aplikovat při přípravě koncepce vlastního plánu hodiny s vybraným zaměřením.1. Úvodní seminář.2. Shlédnutí vzorové hodiny, evaluace.3. Management třídy. Reflektované učení. Konkrétní postupy řízení třídy při výuce ČJC. Kontaktní strategie.4. Používání otázek při výuce.5. Výuka fonetického systému.6. Výuka lexikálního systému.7. Přístupy k prezentaci gramatického systému I. Role explanace, zprostředkujícího jazyka.8. Přístupy k prezentaci gramatického systému II. Výuka bez zprostředkujícího jazyka. Principy tzv. signální gramatiky.9. Funkce drilu ve výuce. Typy drilů a jejich aplikace při výuce konkrétních jevů.10. Didaktické postupy při výuce čtení.11. Didaktické postupy při výuce poslechu.12. Didaktické postupy při výuce konverzace.13. Zásady korekce chyb a testování.14. Evaluativní seminář.Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997. (+ sborníky ze seminářů o ČCJ v Poděbradech, (Praha, ÚJOP UK - 1992, 1997, 1998, 2001)Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole. NŘ 84, 2001, s. 57 - 62.Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. ČJL 40, 1999-2000, s. 214 - 219.Daneš, F. a kol.: Český jazyk na přelomu tisíciletí. Praha, Academia 1997.Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.Hrdlička, M.: Čeština - cizí jazyk. Praha 2002.Hronová, K.: Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro cizince. Praha 1968.Šebesta, K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Praha, Karolinum 1999.Čeština jako cizí jazyk I - IV (metodická řada vydávaná ÚBS FF UK, Praha 1985, 1990, 2002).Čeština doma a ve světě (3/94, 3/96, 1/00) - časopis FFUK.J.Tax, Čeština jako cizí jazyk III. Materiály z mezinárodního sympozia Český jazyk a literatura v zahraničí, Praha 1990J.Tax, Čeština jako cizí jazyk III. Materiály z mezinárodního sympozia Český jazyk a literatura v zahraničí, Praha 1990Přednášky z XXXI. běhu LŠSS, Praha 1989Kolektiv, Přednášky z XXII. běhu LŠSS 1978, Praha 1981J.Tax a kolektiv, Přednášky z 27. běhu LŠSS v roce 1983, Praha 1984Přednášky z XXX. běhu LŠSS, Praha 1988Přednášky z XXX. běhu LŠSS, Praha 1988J.Tax a kolektiv, Přednášky z 29. běhu LŠSS v roce 1985, Praha1987K.Hronová, Úvodní audioorální kurs češtiny, obrazová část, Praha 1974Jazykovedný časopis, 1966,1, BratislavaJazykovedný časopis, 1967,1, BratislavaJazykovedný časopis, 1970,1, BratislavaJazykovedný časopis, 1982,1, BratislavaUčebnice:Čechová, E. - Trabelsiová, H. - Putz, H.: Do you want to speak Czech? 1., 2. Liberec, 1997, 3. vydání, 1. vydání 1993.Čemusová, J. - Huková, P. - Štindlová, B. - Štindl, O.: Čeština pro cizince bez znalosti latinky - Manuál pro učitele. Varianty, Praha 2005.Confortiová, H. - Cvejnová, J. - Čadská, M.: Učebnice češtiny pro výuku v zahraničí, díl I. a II. Karolinum, Praha, 2002.Holá, L.: New Czech Step By Step. Fragment, Praha, 2005.Pintarová, M. - Rešková, I.: Communicative Czech (Elementary / Intermediate). 2000, 1. vyd. 1995.+ další.Pozn.: Rozvrhová akce bude otevřena, bude-li v ní začátku příslušného semestru zapsáno alespoň 6 studentů.

Získané způsobilosti

Seminář navazuje na Čeština jako jazyk cizí 1. Dává základní orientaci pro práci češtináře v oblasti výzkumu a praxe češtiny jako cizího jazyka. Zaměří se především na bilingvismus, typologii jazyků a její dopad na osvojování češtiny jakožto jazyka typově jiného, na český společenský a kulturní kontext v konfrontaci s původním prostředím cizince. Zdůrazňuje se význam poznání sociokulturního kontextu, z něhož partner komunikace přichází. Zásadní význam má zvládnutí zvukové stránky jazyka pro vstup do cizího jazyka, popis vybraných gramatických problémů češtiny vědomě odhlížející od automatismů rodilého mluvčího a postupné vytváření komunikační kompetence cizince v novém jazyce. Koncepce kursu je založena na zásadách společného evropského referenčního rámce pro jazyky.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Aktivní spolupráce v seminářích. Zpracování a přednesení referátu na zadané téma. Zpracování komplexní přípravy výukové jednotky ČJC podle zadané náplně.Další požadavky budou upřesněny v sylabu nebo na webu katedry na začátku příslušného semestru.

Garant

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D.