Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodika češtiny jako cizího jazyka (KCL / ČCM-B)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / ČCM-B - Metodika češtiny jako cizího jazyka, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem kurzu je představit základní principy češtiny jako cizího jazyka a jejího vyučování v jednotlivých oblastech. Studenti se seznámí se základními koncepty výuky gramatického plánu, lexikálního plánu, výslovnosti, dále si osvojí principy zdokonalování receptivních i produktivních dovedností, a to jednak na obecné rovině výuky jazyků, jednak na konkrétní rovině výuky češtiny jako cizího jazyka. V semináři bude zohledněn rozdíl metodických přístupů v jednotlivých jazykových plánech pro slovanské a neslovanské mluvčí.Specificky bude věnována pozornost- metodiky výuky výslovnosti- metodika výuky slovní zásoby- metodika výuky gramatického systému- metodika výuky poslechu- metodika výuky čtení- metodika výuky komunikačních technik- metodika výuky psaní- metodika testováníLiteratura:Cvejnová, J. a kol.: Diagnostika úrovně znalosti češtiny. Praha 2007.Čadská, M. a kol.: K některým problémům výuky češtiny jako cizího jazyka. ÚJOP UK, Praha 1997.Sborníky ze seminářů o ČCJ v Poděbradech, (Praha, ÚJOP UK - 1992, 1997, 1998, 2001)Čechová, M. - Zimová, L.: Multietnická komunikace, zvláště ve škole. NŘ 84, 2001, s. 57 - 62.Čechová, M. - Zimová, L.: Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny.ČJL 40, 1999-2000, s. 214 - 219.Doff, A., Teach English. CUP, 2000.Evropské jazykové portfolio pro dospělé studenty. Praha 2004.Gower, R. D., Philips, Walters, S., Teaching Practice Handbook, Heinemann, 1995.Hádková, M.: Čeština z druhé strany. Ústí nad Labem 2008.Harmer, J., How to Teach English. Longman, 1998.Hendrich, J. a kol.: Didaktika cizích jazyků. Praha, SPN 1988.Hrdlička, M.:Cizí jazyk čeština. Praha 2002.Hrdlička, M.: Gramatika a výuka češtiny jako cizího jazyka. Praha 2009.Hronová, K.: Čeština jako cizí jazyk. Praha 1993.Nývltová, D.: Čeština (jako) cizí jazyk. Skriptum UK ÚJOP, 2009.Podrápská, K.: Kapitoly z lingvodidaktiky německého jazyka. Technická univerzita v Liberci 2008.Poldauf, I. - Šprunk, K.: Čeština jazyk cizí. Mluvnice češtiny pro cizince. Praha 1968.Scrivener, J., Learning Teaching. Heinemann, 1994.Společný evropský referenční rámec pro jazyky. Olomouc 2002.Šebesta, K. - Hájková, E.: Didaktické studie III. Čeština jako cizí jazyk. Praha PF UK, 2006.Šindelářová, J. Čeština jako cizí jazyk v evropském kontextu. Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Ústí nad Labem, 2008.Pozn.: Kurz bude otevřen, bude-li v něm na začátku semestru zapsáno alespoň 6 studentů.

Získané způsobilosti

Kurs je zaměřen na rozvíjení praktických dovedností budoucích lektorů češtiny jako cizího jazyka. Studenti se v něm seznámí s problematikou plánování a přípravy výuky, s postupem při výběru, event. modifikaci a tvorbě výukových materiálů; vyzkouší si různé metody práce se studenty a probírání vybraných klíčových témat, zvláště problematiku nácviku správné výslovnosti, principy výkladu obtížných gramatických jevů (např. výklad vidu), otázky související se sociokulturními odlišnostmi, na které studenti češtiny pro cizince často narážejí, aj. Studenti si v praxi si prověří různé metody sledování a analýz jazykové a komunikační kompetence studentů, metody jejího prověřování, tvorby a vyhodnocování testů apod.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

aktivní účast, plnění úkolůDalší požadavky budou upřesněny v sylabu nebo na webu katedry na začátku příslušného semestru.

Garant

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Svatava Škodová, Ph.D.Mgr. Barbora Štindlová, Ph.D.