Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika jazykové/komunikační výchovy 1 (KCL / DJ1)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / DJ1 - Didaktika jazykové/komunikační výchovy 1, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem obou didaktických kursů (srov. dále Didaktika jazykové a komunikační výchovy 2) je uvést studenty do problematiky jazykové a komunikační výchovy jako složky předmětu český jazyk a literatura na základních a středních školách, a to po stránce a) teoretické (teoretický základ jazykové a komunikační výchovy, její východiska, možnosti a omezení), b) obsahově-metodické (cíle předmětu, učební obsahy, vyučovací metody a postupy, kontrola a hodnocení výsledků), c) organizačně-technické (programové dokumenty, učební materiály, plánování a řízení výuky).Zejména v bodech b) a c) se bude výuka opírat o platné programové materiály. V době příprav tohoto programu je to zvl. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. V přednášce a v semináři bude pozornost věnována zejména těmto tematickým okruhům: Didaktika jazyka jako vědní obor a jako praktická disciplina, výzkum, odborná literatura. Jazyk a komunikace dětí, osvojování jazyka, učení se jazyku, jazykové vyučování (psycholingvistická perspektiva). Jazyk a komunikace mládeže, jazyk ve škole (sociolingvistická perspektiva). Vyučování češtině v historickém pohledu a v současném pojetí; vývoj některých klíčových pojmů, koncepce dnešní didaktiky. Cíle jazykové a komunikační výchovy v dnešní perspektivě (RVPZV, RVPGV). Komunikační a slohová výchova. Čtení, práce s textem, jeho analýza. Psaní. Naslouchání, mluvení, vedení rozhovoru. Osnování slohového učiva, jeho vztah ke komunikační výchově. Mediální komunikace a mediální výchova.V seminářích se vybraná témata rozvíjejí a prohlubují.Odborná literatura:ČECHOVÁ, M.; STYBLÍK, VL. Čeština a její vyučování. Praha, 1998.JELÍNEK, J. Nástin dějin vyučování českému jazyku v l. 1774-1918. Praha, 1972.Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. VÚP v Praze 2004 (www.vuppraha.cz).Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2005). VÚP v Praze 2005 (www.vuppraha.cz).SVOBODOVÁ, J. Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostrava, 2000.ŠEBESTA, K. Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. 2. vyd. Praha, 2005.Další aktuální kurikulární materiály a učebnice.Časopisy: Český jazyk a literatura, Moderní vyučování, Učitelské noviny.Pozn.: Rozvrhová akce bude otevřena, bude-li v ní začátku příslušného semestru zapsáno alespoň 6 studentů.

Získané způsobilosti

Cílem obou didaktických kursů (srov. dále Didaktika jazykové a komunikační výchovy 2) je uvést studenty do problematiky jazykové a komunikační výchovy jako složky předmětu český jazyk a literatura na základních a středních školách, a to po stránce a) teoretické (teoretický základ jazykové a komunikační výchovy, její východiska, možnosti a omezení), b) obsahově-metodické (cíle předmětu, učební obsahy, vyučovací metody a postupy, kontrola a hodnocení výsledků), c) organizačně-technické (programové dokumenty, učební materiály, plánování a řízení výuky).

Literatura

VIZ CÍLE. VIZ CÍLE. Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích; kvalitní příprava dle zadání pedagoga; referát k zadanému tématu; semestrální práce na zadané téma; mikrovýstup.Další požadavky budou upřesněny v sylabu nebo na webu katedry na začátku příslušného semestru.

Garant

PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.

Vyučující

PhDr. Jasňa Pacovská, CSc.Mgr. Jarmila Sulovská