Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Interpretace literárních textů 2 (KCL / IT2K)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / IT2K - Interpretace literárních textů 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurs doplňuje povinný předmět Česká literatura 20. století. Metodologicky je zaměřen na teoretické a praktické zvládnutí základních postupů při analýze a interpretaci literárního textu. Těžiště seminářů leží v rozvíjení praktických schopností aplikovat pojmy poetiky při popisu, analýze a interpretaci vybraných textů z české literatury daného období. Postupy při interpretaci nebudou redukovány na pouhou mechanickou analýzu či na vyčleňování dílčích jevů z kontextu nýbrž budou sledovat základní záměr, tedy pochopení hodnoty jednotlivých textů.1. Teoretická východiskaStrukturální analýza díla; sémantické gestoHermeneutický a recepčněestetický přístup; horizont díla a horizont očekávání, hermeneutický kruhPsychologická a biografická interpretaceHlediska didaktické interpretace: percepce textu, genologická charakteristika, literárněhistorický kontext, poetika, reflexe smyslu a hodnoty, kreativní aplikace2. Atmosféra přelomu 19. a 20. století a počátku 20. století. Anarchobohéma a dílo J. Haška (F. Gellner: Radosti života; F. Šrámek: Stříbrný vítr, Splav; HJ. Hašek:osudy dobrého vojáka Švejka)3. Hledání nového tvůrčího výrazu. Novoklasicismus, počátky expresionismu (R. Weiner: Prázdná židle; L. Klíma: Utrpení knížete Sternenhocha)4. Zobrazení sociálních otázek prostřednictvím umělecké typizace, vyostřené vidění reality (P. Bezruč: Slezské písně; V. Vančura: Pekař Jan Marhoul; M. Majerová: Havířská balada; M. Pujmanová: Lidé na křižovatce)5. Vrcholné projevy české avantgardy a její žánrové možnosti (V. Nezval: Edison; V. Vančura: Rozmarné léto)6. Meziválečná poezie mimo avantgardu (J. Hora: Jan houslista; J. Seifert: Jaro, sbohem; F. Halas: Torzo naděje; V Holan: Rudoarmějci)7. Baladická próza (I. Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník; J. Čapek: Stín kapradiny)8. Zdůraznění individualizace, zobrazení lidského nitra, vývoj psychologického románu (I. Olbrach. Žalář nejtemnější; K. Čapek: Život a dílo skladatele Foltýna)9. Utopie, proměna žánru od traktátu líčícího ideální místo k žití po varovné podobenství (antiutopie) (K. Čapek Krakatit a další utopická díla; J. Čapek: Země mnoha jmen)10. Filozofická východiska tvorby bratří Čapků (K. Čapek: Noetická trilogie: J. Čapek: Kulhavý poutník, Psáno do mraků)11. Proměny prozaické tvorby V. Vančury (V. Vančura: Markéta Lazarová; Hrdelní pře anebo Přísloví)12. Dramatická tvorba 20. a 30. let (F. Šrámek: Léto; Dramata bratří Čapků; Voskovec a Werich: Balada z hadrů)Literatura:Povinná:BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace. Brno, 2003.ČERVENKA, M; MACURA, V; MED, J; PEŠAT, Z. Slovník básnických knih. Praha, 1990.(vybrané kapitoly)HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace literárního díla. Praha, 1999.HODROVÁ, D. a kol. ?na okraji chaosu?. Praha, 2001.Poetika české meziválečné literatury. Praha, 1987.PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha, 2001.STANZEL, F. K. Teorie vyprávění. Praha, 1988.(vybrané kapitoly)Doporučená:ČERVENKA, M. Významová výstavba literárního díla. Praha, 1992.ČERVENKA, M. Na cestě ke smyslu. Praha, 2005.DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. Praha, 1993.KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno, 1997.MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I, II. Brno, 2001.PECHAR, J. Interpretace a analýza literárního díla. Praha, 2002.STAIGER, E. Umění interpretace. In Kritický sborník. Roč. 16, 1996, č. 2 (podzim), s. 1-13.

Získané způsobilosti

Cílem kursu je na vybraných prozaických a básnických textech z novodobé české literatury ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální styl). Literárněvědná interpretace se chápe jako stále otevřený způsob vyvozování smyslu literárního díla.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce; kvalitní příprava dle zadání pedagoga; průběžná četba zadané literatury a její reflexe. Absolvování kurzu v LMS Moodle

Garant

PhDr. Petr Šrámek, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jiří ChocholoušekMgr. Marek Janosik-BielskiPhDr. Petr Šrámek, Ph.D.Mgr. Kateřina Váňová