Předmět Interpretace literárních textů 2 (KCL / IT2K)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / IT2K - Interpretace literárních textů 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Kurs doplňuje povinný předmět Česká literatura 20. století. Metodologicky je zaměřen na teoretické a praktické zvládnutí základních postupů při analýze a interpretaci literárního textu. Těžiště seminářů leží v rozvíjení praktických schopností aplikovat pojmy poetiky při popisu, analýze a interpretaci vybraných textů z české literatury daného období. Postupy při interpretaci nebudou redukovány na pouhou mechanickou analýzu či na vyčleňování dílčích jevů z kontextu nýbrž budou sledovat základní záměr, tedy pochopení hodnoty jednotlivých textů.1. Teoretická východiskaStrukturální analýza díla; sémantické gestoHermeneutický a recepčněestetický přístup; horizont díla a horizont očekávání, hermeneutický kruhPsychologická a biografická interpretaceHlediska didaktické interpretace: percepce textu, genologická charakteristika, literárněhistorický kontext, poetika, reflexe smyslu a hodnoty, kreativní aplikace2. Atmosféra přelomu 19. a 20. století a počátku 20. století. Anarchobohéma a dílo J. Haška (F. Gellner: Radosti života; F. Šrámek: Stříbrný vítr, Splav; HJ. Hašek:osudy dobrého vojáka Švejka)3. Hledání nového tvůrčího výrazu. Novoklasicismus, počátky expresionismu (R. Weiner: Prázdná židle; L. Klíma: Utrpení knížete Sternenhocha)4. Zobrazení sociálních otázek prostřednictvím umělecké typizace, vyostřené vidění reality (P. Bezruč: Slezské písně; V. Vančura: Pekař Jan Marhoul; M. Majerová: Havířská balada; M. Pujmanová: Lidé na křižovatce)5. Vrcholné projevy české avantgardy a její žánrové možnosti (V. Nezval: Edison; V. Vančura: Rozmarné léto)6. Meziválečná poezie mimo avantgardu (J. Hora: Jan houslista; J. Seifert: Jaro, sbohem; F. Halas: Torzo naděje; V Holan: Rudoarmějci)7. Baladická próza (I. Olbracht: Nikola Šuhaj loupežník; J. Čapek: Stín kapradiny)8. Zdůraznění individualizace, zobrazení lidského nitra, vývoj psychologického románu (I. Olbrach. Žalář nejtemnější; K. Čapek: Život a dílo skladatele Foltýna)9. Utopie, proměna žánru od traktátu líčícího ideální místo k žití po varovné podobenství (antiutopie) (K. Čapek Krakatit a další utopická díla; J. Čapek: Země mnoha jmen)10. Filozofická východiska tvorby bratří Čapků (K. Čapek: Noetická trilogie: J. Čapek: Kulhavý poutník, Psáno do mraků)11. Proměny prozaické tvorby V. Vančury (V. Vančura: Markéta Lazarová; Hrdelní pře anebo Přísloví)12. Dramatická tvorba 20. a 30. let (F. Šrámek: Léto; Dramata bratří Čapků; Voskovec a Werich: Balada z hadrů)Literatura:Povinná:BÍLEK, P. A. Hledání jazyka interpretace. Brno, 2003.ČERVENKA, M; MACURA, V; MED, J; PEŠAT, Z. Slovník básnických knih. Praha, 1990.(vybrané kapitoly)HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace literárního díla. Praha, 1999.HODROVÁ, D. a kol. ?na okraji chaosu?. Praha, 2001.Poetika české meziválečné literatury. Praha, 1987.PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha, 2001.STANZEL, F. K. Teorie vyprávění. Praha, 1988.(vybrané kapitoly)Doporučená:ČERVENKA, M. Významová výstavba literárního díla. Praha, 1992.ČERVENKA, M. Na cestě ke smyslu. Praha, 2005.DOLEŽEL, L. Narativní způsoby v české literatuře. Praha, 1993.KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno, 1997.MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I, II. Brno, 2001.PECHAR, J. Interpretace a analýza literárního díla. Praha, 2002.STAIGER, E. Umění interpretace. In Kritický sborník. Roč. 16, 1996, č. 2 (podzim), s. 1-13.
Získané způsobilosti
Cílem kursu je na vybraných prozaických a básnických textech z novodobé české literatury ukázat interpretační možnosti významové výstavby literárního díla. Na praktických ukázkách jsou prezentovány různé metodologické přístupy a interpretační školy, specifika druhová, žánrová i autorská (individuální styl). Literárněvědná interpretace se chápe jako stále otevřený způsob vyvozování smyslu literárního díla.
Literatura
Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.
Požadavky
Aktivní účast ve výuce; kvalitní příprava dle zadání pedagoga; průběžná četba zadané literatury a její reflexe. Absolvování kurzu v LMS Moodle
Garant
PhDr. Petr Šrámek, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jiří ChocholoušekMgr. Marek Janosik-BielskiPhDr. Petr Šrámek, Ph.D.Mgr. Kateřina Váňová