Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Literatura pro děti a mládež (KCL / LDMK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / LDMK - Literatura pro děti a mládež, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem předmětu je prezentovat literaturu pro děti a mládež (LDM) a její specifické rysy, podrobněji představit vybraná díla především české a nejvýznamnější světové literární produkce. Dílčím cílem je přispět k vybudování schopnosti studentů samostatně a erudovaně interpretovat texty klasické i současné literatury pro děti a mládež, uvědomit si kritéria žánrového členění v průběhu literárního vývoje, hierarchii žánrů, žánrovou diferenciaci LDM a proměny preferencí žánrů v závislosti na dosaženém stupni vývoje dětského čtenáře. Součástí výuky jsou diskuse o možnosti využití jednotlivých děl při formaci dětí v hodinách literatury na ZŠ.Kurs je věnován zejména těmto tematickým okruhům:Pojem, vznik a vývoj LDM. Obsah a vymezení pojmu. Začlenění LDM do systému slovesného umění. Specifické rysy LDM. Dětský aspekt a aspekt dospělých v LDM.Žánrová struktura LDM.Četba dětí a mládeže v počátcích českého písemnictví a v době NO.LDM v 2. polovině 19. století.LDM na počátku 20. století.LDM po r. 1918 a v období okupace.LDM po roce 1945.LDM v samizdatu a exilu.Současná LDM.Literatura:Povinná:CHALOUPKA, O.; VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha, 1984.JANÁČKOVÁ, B. Přehled vývoje literatury pro děti a mládež. Ústí nad Labem, 2004.(vybrané kapitoly)ŠMAHELOVÁ, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. Praha, 1999.TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice, 1992.URBANOVÁ, S. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Ostrava, 1998.URBANOVÁ, S.; ROSOVÁ, M. Žánry, osobnosti, díla. Ostrava, 2002.(vybrané kapitoly)Doporučená:BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Praha, 2000.CHALOUPKA, O. a kol. Čeští spisovatelé literatury pro děti a mládež. Praha, 1985.KLÁTIK, Z.Svetová literatúra pre mládež. Bratislava, 1978.Literatura pro děti a mládež v exilu a samizdatu. Brno, 1996.SEDLÁK, J. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava, 1981.ŠUBRTOVÁ, M. Kapitoly ze světové literatury pro mládež. 2 sv. Brno, 1998.TOMAN, J. Dětské čtenářství a literární výchova. Brno, 1999.ULIČNÝ, O: Prostor pro jazyk a styl. Praha, 1987.URBANOVÁ, S. Historický vývoj žánrů literatury pro mládež. Ostrava, 1998.URBANOVÁ, S. Metamorfózy dětské literatury. Olomouc, 1999.URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. Olomouc, 2004.Časopisy: Zlatý máj, Ladění.

Získané způsobilosti

Studenti jsou seznámeni s literaturou pro děti a mládež (LDM) a jejími specifickými rysy, jsou podrobněji představena vybraná díla české i světové literární produkce. Dílčím cílem je přispět v rámci seminářů k vybudování schopnosti studentů samostatně a erudovaně interpretovat texty klasické i současné literatury pro děti a mládež.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Dobrá orientace ve LDM; dobrá znalost odborné literatury orientované na LDM; vypracování a odevzdání semestrálního úkolu dle zadání vyučující (témata viz e-learningový kurz v LMS Moodle); vypracování semestrální práce (témata viz e-learningový kurz v LMS Moodle) a její odevzdání v elektronické podobě, odevzdání recenze na vybraný titul z české LDM ne straší než 5 let; podmínkou pro získání atestace je rovněž odevzdání anotovaného seznamu literatury čítajícího40 titulů z LDM, minimálně 5 titulů odborné literatury a minimálně 8 odborných článků nebo studií, případně kapitol z knih; Absolvování průběžných testů na https://moodle.fp.tul.cz.Předmět je ukončen zkouškou v rozsahu zadaných okruhů učiva, která se skládá z části písemné a ústní (písemný test; diskuse nad přečtenou literaturou, schopnost interpretace a analýzy literárního díla, jeho žánrové zařazení, určení jeho místa a významu v literatuře pro děti a mládež).

Garant

Mgr. Kateřina Váňová

Vyučující

Mgr. Kateřina VáňováMgr. Kateřina Váňová