Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie literatury (KCL / TELK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / TELK - Teorie literatury, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět poskytuje základní poučení o obecných tématech literární vědy. Zaměřuje se na literárněvědné koncepty a pojmy a prezentuje je jako problémové kategorie, které tvoří funkční zázemí pro uvažování o literatuře. Součástí kursu je četba a interpretace vybraných literárněvědných textů, které dokumentují metodologické možnosti přístupů k analyzovanému uměleckému dílu. Přednáška a seminář jsou věnovány zejména těmto tematickým okruhům:Literární věda (členění lit. vědy: teorie literatury a historie literatury, problém lit. kritiky, literární lexikografie, textologie atd.)"Co je to literatura?" ("definiční hlediska" literatury, funkční členění literatury, estetická funkce, "estetický znak", estetická hodnota, "literární fakt", básnický jazyk)Literární komunikace I - text (znaky textu, hloubková a povrchová strukturní vrstva, extra-intra- metadiegesis, znakový charakter díla, dílo-artefakt-estetický objekt-text, fikční svět literárního díla, intertextualitaLiterární komunikace II - autor (psychofyzická osobnost autora, autobiografičnost, autenticita, autostylizace, rekonstrukce autorského subjektu, záměrnost a nezáměrnost, sémantické gesto)Literární komunikace III - čtenář (aktuální recipient a implicitní recipient, recepce, konkretizace, interpretace)Literární druhy a literární žánry (lyrika, epika, drama, kritika triadického modelu; lyrické a jiné bezfabulové žánry, velká-střední-drobná epika, lyricko-epické žánry, dramatické žánry)Úvod do naratologie (vyprávěcí situace, point of view, narativní způsoby, subjektivizace narace, časoprostor-chronotop, fikční svět)Úvod do versologie (verš, rytmus, metrum, veršové systémy, rým, eufonie, strofika)Povinná literatura:Povinná:ČERVENKA, M. a kol. Pohledy zblízka: zvuk, význam, obraz. Praha: Torst, 2002. (vybrané kapitoly)ČERVENKA, M. a kol. Na cestě ke smyslu. Praha: Torst, 2005. (vybrané kapitoly)HODROVÁ, D. a kol. ?na okraji chaosu? Praha: Torst, 2001. (vybrané kapitoly)JAKOBSON, R. Poetická funkce. Jinočany: H&H, 1995. (vybrané kapitoly)MITOSEKOVÁ, Z. Teorie literatury. Historický přehled. Brno: Host, 2010. (vybrané kapitoly)MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I a II. Brno: Host, 2000. (vybrané kapitoly)PECHLIVANOS, M. a kol. Úvod do literární vědy. Praha: Herrmann a synové, 1999.STANZEL, F. Teorie vyprávění. Praha: Odeon, 1988. (vybrané kapitoly)TODOROV, T. Poetika prózy. Praha: Triáda, 2000. (vybrané kapitoly)VODIČKA, F. Struktura vývoje. Praha: Dauphin, 1998. (vybrané kapitoly)WELLEK, R.; WARREN, R. Teorie literatury. Olomouc: Votobia, 1995. (vybrané kapitoly)

Získané způsobilosti

Studenti získají základní poučení o obecných tématech literární vědy. Kurs se zaměřuje na literárněvědné koncepty a pojmy a prezentuje je jako problémové kategorie, které tvoří intelektuální zázemí pro uvažování o literatuře. Součástí kursu je četba a interpretace vybraných literárněvědných textů, které dokumentují metodologickou šíři přístupů k analyzovanému uměleckému dílu. Přednáška a seminář jsou věnovány zejména těmto tematickým okruhům: Estetická funkce v literatuře. Literární věda a její členění. Literární dílo v komunikační situaci. Subjekty literárního díla. Literární druhy a žánry. Základní pojmy z naratologie a versologie.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce; četba literárněteoretických studií; absolvování kurzu v LMS Moodle;zkouška v rozsahu témat kursu.

Garant

PhDr. Zdeněk Šanda, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Zdeněk Šanda, Ph.D.PhDr. Zdeněk Šanda, Ph.D.