Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Teorie a kritika LDM (KCL / TKD-B)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / TKD-B - Teorie a kritika LDM, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Počátky kritického myšlení o dětské literatuřeSpolečenské a kulturní faktory podporující vznik kritikySepětí LDM, její teorie a kritiky s pedagogikou a didaktikouVymezení kritiky LDMEsteticko-výchovné pojetí uměníPedagogické časopisyOsobnosti kritiky LDMBoje o pohádkuKritika LDM po roce 1989Současná teorie a kritika LDMTrivialita a kýč v LDMRecenze; kritéria hodnocení uměleckého dílaPovinná:CHALOUPKA, O. - VORÁČEK, J. Kontury české literatury pro děti a mládež. Praha : Albatros, 1980.Kritika literatury pro děti a mládež (1945 - 1995). Brno: ITEM, 1993.ŠMAHELOVÁ, H. Počátky kritického myšlení o dětské literatuře. Praha, 1999.TOMAN, J. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. České Budějovice, 1992.ULIČNÝ, O. Prostor pro jazyk a styl. Praha, 1987.URBANOVÁ, S. Metamorfózy dětské literatury. Přehled české literatury pro děti od roku 1945 po současnost. Olomouc : Votobia, 1999.URBANOVÁ, S. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století. (Reflexe české tvorby a reflexe). Olomouc, 2004.Doporučená:Časopisy: vybrané ročníky časopisů: Lumír, Obzor, Moravská revue, Komenský, Pedagogické rozhledy, Úhor, Zlatý máj, Ladění aj.Sborníky z konferencíVybrané texty:HOSTINSKÝ, O. Umění v dětské světnici. Lumír 1873.BARTOŠ, F. O literatuře pro mládež. Obzor, 5, 1882, č. 10, s. 145-147, č. 11, s. 161-163.MRŠTÍK, A. Literatura pro mládež. Moravská revue, 1, 1899, s. 33-38, 73-78.PETR, J. Úvodem do dětské literatury. Pedagogické rozhledy 11, 1898. s. 130-132PETRBOK, J. Pohádky, Úhor, 1, 1913, s. 38-40.PROP, K. V. Pro pohádky. Úhor, 1. 1913, s. 99 - 101.PETRBOK, J. Pryč s pohádkami. Úhor, 1. 1913, s. 177-180.TILLE, V. Pohádky pro děti. Úhor, 4, 1916, s. 49-54.MRÁZ, V. Dialog o pohádkách. Úhor, 4, 1916, s. 145-150.TOMAN, J. Kritika literatury pro děti a mládež ve Zlatém máji 90. let. Kritika literatury pro děti a mládež (1945-1995). Brno : PF MU, 1995. s. 29-35.VESELÝ, J. Kritikovy výhry a prohry. Zlatý máj, 1990, roč. 34, č. 2, s. 77-80.MIKULÁŠEK, A. - ZELENKA, M. Teorie dětské literatury v rozpacích. Zlatý máj, 1993, roč. 37. č. 3, s. 138-141.ZAPLETAL, Z. Otazníky okolo takřečeného braku. Zlatý máj, 1991, roč. 35, č. 4, s. 207-209.SIEGLOVÁ, N. Kritika literatury pro děti a mládež - cesty minulé, současné a budoucí. Česká literatura na konci tisíciletí II. Praha : Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2001, s. 843-849.POSPÍŠIL, I. Nová literární věda a studium literatury pro děti. Ladění, 1998, roč. 3, č. 3, s. 2-5.TOMAN, J. Současnost české teorie dětské literatury. Ladění, 1997, č. 2, s. 1-4.TOMAN, J. Lesk a bída teoretické reflexe dětské literatury na sklonku tisíciletí. Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Ostrava : Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2000, s. 16-20.Pozn.: Rozvrhová akce bude otevřena, bude-li v ní na začátku příslušného semestru zapsáno alespoň 6 studentů.

Získané způsobilosti

Kurs se volně vztahuje k povinnému kursu Literatura pro děti a mládež (dále LDM). Jeho cílem je seznámit studenty s procesem formování kritického myšlení o literatuře pro děti a mládež, a to především prostřednictvím úvah, recenzí a literárněhistorických přehledů publikovaných v dobových časopisech. Dílčím cílem je vysledovat některé z hlavních problémových okruhů, jimiž se teorie a kritika LDM od doby svých počátků zabývala a k nimž se vrací.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. VIZ PŘEHLED LÁTKY.

Požadavky

Vyhledání zadané studie/recenze, vypracování seminárního úkolu (esej na zadané téma) jeho prezentace a odevzdání v elektronické podobě, napsání recenze na zadanou knihu a její odevzdání v elektronické podobě, průběžná příprava na semináře a aktivní práce v semináři, docházka.Podmínkou pro získání zápočtu je anotovaný seznam odborné literatury (knihy, kapitoly knih, články, studie, recenze) čítající alespoň 20 položek (minimálně 10 položek musí být vybráno z těch, které jsou zadány pro práci ve cvičeních - vyžaduji jejich přečtení k určenému datu, aby byla možná diskuse)

Garant

Mgr. Kateřina Váňová

Vyučující

Mgr. Kateřina Váňová