Předmět Vybrané kapitoly z didaktiky ČJL (KCL / VKD-E)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / VKD-E - Vybrané kapitoly z didaktiky ČJL, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Seminář je věnován aplikaci poznatků, které studenti získali v kursech teoretické didaktiky. Pozornost bude věnována motivaci, kreativitě, možnostem, jak aktivně zapojit žáka do vyučovacího procesu. Studenti se seznámí se základními možnostmi využití moderních technologií při přípravě na výuku, s výukou podporovanou ICT a s prací v počítačové učebně. V souladu s požadavky RVP a ŠVP pro základní i střední školy budou procvičovány klasické i netradiční metody výuky v komplexním pohledu interdisciplinárních vztahů a s využitím průřezových témat.Přehled témat:Úvod do disciplíny - výuka českého jazyka a literatury (ČJL) v souladu s RVP a ŠVP, počítačem podporovaná výuka, Metodický portál, DUM - digitálními učebními materiály.Motivace v hodinách mluvnice - hry s jazykem, kvízy, problémové úkoly, programované vyučování, výuka v počítačové učebně.Motivace v LV - výtvarné umění, hudba, audiovizuální opora, využití internetu - možnosti využití obrazového, hudebního a audiovizuálního materiálu ; jeho zpracování.Počítačové prezentace, elektronické učebnice.Humor a komika v ČJL. Tvorba powerpointových prezentací. Kritické myšlení. Čtenářská gramotnost.Práce s poezií. Kreativní aktivity s využitím autentických materiálů z internetu, interdisciplinární a mezisložkové vztahy.Český jazyk a mediální výchova - práce s autentickými materiály, vyhledávání na internetu, porovnávání, jejich korektura.Výuka slohu a komunikace. Využití všech smyslů. Možnosti využití interaktivní tabule.Jak netradičně procvičovat učivo a prověřovat znalosti pomocí počítače.Tvorba projektů, elektronických školních časopisů, možnosti moodlu ve školním prostředí.Prezentace studentských prací a jejich vyhodnocení.Povinná literatura:GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava : OU, 2002LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda LV. Plzeň: ZčU, 1995.METELKOVÁ, J.; SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: OU, 2008.Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. VÚP v Praze 2004 (www.vuppraha.cz).Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2005). VÚP v Praze 2005 (www.vuppraha.cz).MLČOCH, M. Komunikační výchova a školská praxe. Sborník z konference. Olomouc: UP, 2012.MLČOCH, M. Příprava a realizace výukových materiálů pro podporu komunikační výchovy v ČJ. Sborník z konference. Olomouc: UP, 2011.Časopis Český jazyk a literaturahttp://dumy.czDoporučená literatura:BERÁNKOVÁ, E., LEDERBUCHOVÁ, L. Trocha literární teorie. Praha : Fortuna, 1999.BÍNA, D., NIKLESOVÁ, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a LV. České Budějovice: PdF, 2007.ČECHOVÁ, M., OLIVA, K., NEJEDLÝ, P. Hrátky s češtinou. Praha : ISV, 2001.MIKULÍKOVÁ, V.; MAREŠOVÁ, H. Elektronická metodická pomůcka Didaktické hry ve výuce ČJL. Olomouc: UP, 2010.MAREŠOVÁ, H.; Hejsek, l. ICT ve vzdělávání. Sborník z konference. Olomouc: UP, 2012.JANÍK, T. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahem. Brno: Paido, 2009.KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika ČJ a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany : H&H, 1993.KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha : Victoria Publishing, 1995.LEDERBUCHOVÁ, L. Slovník literárních pojmů aneb Co se skrývá za slovy. Plzeň : Fraus, 2006.NOVÁK, R. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava : OU, 2002.PASTYŘÍK, S. Didaktický inspiromat pro budoucí středoškolské učitele. Hradec Králové : Gaudeamus, 2008.PIŠLOVÁ, S. Jazykové hry. Praha : Fortuna, 2008.SULOVSKÁ, J. Škola a poezie na konci 20. století. Liberec : TUL, 2000.TOMAN, J. Literárně výchovná interpretace uměleckého textu jako didaktický problém. České Budějovice : JčU, PdF, 2000.ZEMAN, J. Vnímání a fantazie. Hradec Králové : Gaudeamus, 2003.Časopisy: Český jazyk a literatura, Komenský, Zlatý máj, Ladění, Moderní vyučování, Učitelské noviny
Získané způsobilosti
Seminář je věnován aplikaci poznatků, které studenti získali v kurzech teoretické didaktiky. Pozornost bude věnována motivaci, kreativitě, možnostem, jak aktivně zapojit žáka do vyučovacího procesu. V souladu s požadavky RVP a ŠVP budou procvičovány klasické i netradiční metody výuky v komplexním pohledu interdisciplinárních vztahů a s využitím průřezových témat.
Literatura
Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. viz přehled látky.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích, kvalitní domácí příprava zadaných aktivit, stoprocentní docházka
Garant
Mgr. Jarmila Sulovská
Vyučující
Mgr. Jarmila Sulovská