Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané kapitoly z didaktiky ČJL (KCL / VKDK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KCL / VKDK - Vybrané kapitoly z didaktiky ČJL, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Seminář je věnován aplikaci poznatků, které studenti získali v kursech teoretické didaktiky. Pozornost bude věnována motivaci, kreativitě, možnostem, jak aktivně zapojit žáka do vyučovacího procesu. V souladu s požadavky RVP a ŠVP budou procvičovány klasické i netradiční metody výuky v komplexním pohledu interdisciplinárních vztahů a s využitím průřezových témat.Přehled témat:Úvod do disciplíny - výuka českého jazyka a literatury (ČJL) v souladu s RVP a ŠVP.Motivace v hodinách mluvnice - hry s jazykem, kvízy, problémové úkoly.Motivace v LV - výtvarné umění, hudba, audiovizuální opora atd.Počítačové prezentace, elektronické učebnice.Humor a komika v ČJL.Práce s literárním textem. Kritické myšlení. Čtenářská gramotnost.Práce s poezií. Interpretace, kreativní aktivity.Český jazyk a mediální výchova - práce s autentickými materiály.Výuka slohu a komunikace. Využití všech smyslů.Jak procvičovat učivo a prověřovat znalosti.Výchova filmového a divadelního diváka. Příprava na představení. Následná analýza zhlédnutého představení. Tvorba scénáře.Literárně dramatická výchova. Dechová a artikulační cvičení.Tvorba projektů, školních časopisů, komiks.Literatura:Povinná:GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost ve výuce literární výchovy. Ostrava: OU, 2002KROBOTOVÁ, M. Spisovná výslovnost a kultura mluveného slova. Olomouc: UP, 2000.LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda LV. Plzeň: ZčU, 1995.LEDERBUCHOVÁ, L. Literatura ve škole: četba žáka a didaktická interpretace uměleckého textu v literární výchově. Plzeň, ZčU, 2010.METELKOVÁ, J.; SVOBODOVÁ, R. Čtenářská gramotnost z lingvodidaktického hlediska. Ostrava: OU, 2008.PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky z vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.SCHNEIDEROVÁ, E. Kuna nese nanuk, aneb zábavná cvičení z češtiny. Praha: Albatros, 2008.Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. VÚP v Praze 2011 (www.vuppraha.cz).Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (se změnami provedenými k 1. 9. 2011). VÚP v Praze 2011 (www.vuppraha.cz).Časopis Český jazyk a literaturaDoporučená:BERÁNKOVÁ, E., LEDERBUCHOVÁ, L. Trocha literární teorie. Praha: Fortuna, 1999.BÍNA, D., NIKLESOVÁ, E. Hledání nových cest v didaktice slohu a LV. České Budějovice: PdF, 2007.ČECHOVÁ, M., OLIVA, K., NEJEDLÝ, P. Hrátky s češtinou. Praha: ISV, 2001.HAUSER, P. Didaktika ČJ pro 2. stupeň ZŠ. Brno: MU, 2007.JANÍK, T. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahem. Brno: Paido, 2009.KOSTEČKA, J. Do světa češtiny jinak. Didaktika ČJ a slohu pro vyučovací praxi. Jinočany: H&H, 1993.KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995.LEDERBUCHOVÁ, L. Slovník literárních pojmů aneb Co se skrývá za slovy. Plzeň: Fraus, 2006.MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy. Praha: IPOS, 1993.NEBESKÁ, I. Úvod do psycholingvistiky. Jinočany H&H, 1992.NOVÁK, R. Adaptace literárního díla a její didaktické využití. Ostrava: OU, 2002.PASTYŘÍK, S. Didaktický inspirovat pro budoucí středoškolské učitele. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008.PETERKA, J. Teorie literatury pro učitele. Praha: PdF UK, 2001.PIŠLOVÁ, S. Jazykové hry. Praha: Fortuna, 2008.SULOVSKÁ, J. Škola a poezie na konci 20. století. Liberec: TUL, 2000.TOMAN, J. Literárně výchovná interpretace uměleckého textu jako didaktický problém. České Budějovice: JčU, PdF, 2000.ZEMAN, J. Vnímání a fantazie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003.Časopisy: Český jazyk a literatura, Komenský, Zlatý máj, Ladění, Moderní vyučování, Učitelské noviny

Získané způsobilosti

Seminář je věnován aplikaci poznatků, které studenti získali v kurzech teoretické didaktiky. Pozornost bude věnována motivaci, kreativitě, možnostem, jak aktivně zapojit žáka do vyučovacího procesu. V souladu s požadavky RVP a ŠVP budou procvičovány klasické i netradiční metody výuky v komplexním pohledu interdisciplinárních vztahů a s využitím průřezových témat.

Literatura

Viz obsah předmětu. Viz obsah předmětu. viz přehled látky.

Požadavky

Aktivní účast ve výuce; kvalitní příprava dle zadání pedagoga. Prostudování odborné literatury, seznámení se s novými požadavky RVP, průběžné sledování Metodického portálu VÚP, plnění průběžně zadávaných úkolů. Absolvování kurzu v LMS Moodle.

Garant

Mgr. Jarmila Sulovská

Vyučující

Mgr. Jarmila Sulovská