Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Didaktika pro OV 2 (KFL / DO2-Z)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFL / DO2-Z - Didaktika pro OV 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Kurz je zaměřen na uvedení do problematiky didaktiky občanské výchovy se zvláštním zaměřením na konceptuální rámec občanské výchovy a základní metodické postupy. Frekventanti kurzu tak budou seznámeni se základními východisky občanské výchovy jakožto školního předmětu v českém vzdělávacím systému, s aplikací rámcových vzdělávacích programů a také s teorií hlavních metod výuky. Studenti se seznámí se základními možnostmi využití moderních technologií při přípravě na výuku, s výukou podporovanou ICT a s prací v počítačové učebně.Historie výuky OV u nás a pojetí výchovy k občanství v některých evropských zemích. Práce s kurikulárními dokumenty vzhledem k cílovému zaměření vyučování.Projektové vyučování IOrganizační formy vyučování v hodinách OV. Komparace hromadné a frontální formy výuky s projektovým vyučováním. Historie projektové výuky. Projektové vyučování jako výraz vztahu mezi zkušeností a teoretickým poznáním. DUM - digitální učební materiály.Projektové vyučování IIProjektové vyučování a integrovaná tematická výuka jako podpora zavádění a realizace ŠVP ZV. Možnosti a meze projektového vyučování v současné škole. Praktické ukázky projektů v různých typech škol. Internetové zdroje a literatura související s projektovým vyučováním. Metodický portál RVP.Učebnice a učební texty OV IDidaktická analýza učiva OV v jednotlivých ročnících ZŠ .Didaktická vybavenost učebnic - struktura učebnice. Funkce učebnice ve výchovně vzdělávacím procesu. Interaktivní učebnice.Učebnice a učební texty OV IIPřehled současných učebnic OV, které mají platnou doložku MŠMT. Hodnocení učebnic. Interaktivní učebnice - konkrétní ukázky lekcí s komentářem. Komparace s tištěnou verzí učebnice.Modelové situace IRozbor efektivních metod v hodinách OV a ZSV vzhledem ke specifickému obsahu těchto předmětů. Charakteristika metod hraní rolí a dramatizace a jejich konkrétní využití ve Výchově k občanství. Využití videokamery, následuje reflexe jednotlivých aktivit.Modelové situace IIAsertivní techniky v modelových situacích, případové studii a ukázkách. Situace vhodné k využití asertivity, situace nevhodné. Konfliktní situace - modelová situace, případová studie. Využití audiovizuálního materiálu.Modelové situace IIIPrůřezové téma Osobnostní a sociální výchova jako integrovaná součást vyučovacího předmětu OV a metodické postupy realizace. Vztah průřezových témat ke vzdělávacímu oboru Výchova k občanství. Internetové zdroje, vyhledávání na internetu.Skupinová práce v hodinách OV IKritické myšlení a jeho využití v OV. Induktivní a deduktivní výuka v OV. Uplatnění didaktických metod ve výchovně vzdělávacím procesu (metoda sněhové koule, práce s textem, pětilístek,?). Využití filmových a výukových materiálů (www.jsns.cz,...)Skupinová práce v hodinách OV IIHra jako specifická aktivita. Praktické ukázky z různých oblastí. Otázka hodnocení žáků v OV. Powerpointové prezentace studentských prací.Práce s audiovizuální technikouUčební pomůcky v hodinách OV. Práce s interaktivní tabulí. Pozorování, zaznamenávání (využití videokamery) a následná reflexe výchovně-vzdělávací činnosti studentů na průběžné pedagogické praxi. Příprava na souvislou pedagogickou praxi.

Získané způsobilosti

Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.

Literatura

LENCZ, L. KRIŽOVÁ, O. Etická výchova : metodický materiál. Praha : Luxpress, 2000. 168 s. ISBN 80-7130-091-8 . BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. DOPITA, M. (ed.). Konstrukce politična ze strany dětí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 190 s. ISBN 80-244-0476-1. HRACHOVCOVÁ, M. STANĚK, A. (eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 228 s. ISBN 80-244-0475-3. GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E. NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení. MIČIENKA, M., Jirák a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha: PartnersCzech, 2006. ISBN 80-239-6762-2. EGGERT, M.A. FALZON, W. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. 112 s. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. DOPITA, M. HRACHOVCOVÁ, M. (eds.). Výchova k demokracii v transformující se společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 186 s. ISBN 80-244-0306-4. MIČIENKA, M. - Jirák, J. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.

Požadavky

Aktivní účast na seminářích (min. 75%), vytvoření a prezentace ročníkového projektu, ústní zkouška.

Garant

PhDr. Luďka Hrabáková, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Jitka Masopustová