Předmět Didaktika pro OV 2 (KFL / DO2-Z)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KFL / DO2-Z - Didaktika pro OV 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Kurz je zaměřen na uvedení do problematiky didaktiky občanské výchovy se zvláštním zaměřením na konceptuální rámec občanské výchovy a základní metodické postupy. Frekventanti kurzu tak budou seznámeni se základními východisky občanské výchovy jakožto školního předmětu v českém vzdělávacím systému, s aplikací rámcových vzdělávacích programů a také s teorií hlavních metod výuky. Studenti se seznámí se základními možnostmi využití moderních technologií při přípravě na výuku, s výukou podporovanou ICT a s prací v počítačové učebně.Historie výuky OV u nás a pojetí výchovy k občanství v některých evropských zemích. Práce s kurikulárními dokumenty vzhledem k cílovému zaměření vyučování.Projektové vyučování IOrganizační formy vyučování v hodinách OV. Komparace hromadné a frontální formy výuky s projektovým vyučováním. Historie projektové výuky. Projektové vyučování jako výraz vztahu mezi zkušeností a teoretickým poznáním. DUM - digitální učební materiály.Projektové vyučování IIProjektové vyučování a integrovaná tematická výuka jako podpora zavádění a realizace ŠVP ZV. Možnosti a meze projektového vyučování v současné škole. Praktické ukázky projektů v různých typech škol. Internetové zdroje a literatura související s projektovým vyučováním. Metodický portál RVP.Učebnice a učební texty OV IDidaktická analýza učiva OV v jednotlivých ročnících ZŠ .Didaktická vybavenost učebnic - struktura učebnice. Funkce učebnice ve výchovně vzdělávacím procesu. Interaktivní učebnice.Učebnice a učební texty OV IIPřehled současných učebnic OV, které mají platnou doložku MŠMT. Hodnocení učebnic. Interaktivní učebnice - konkrétní ukázky lekcí s komentářem. Komparace s tištěnou verzí učebnice.Modelové situace IRozbor efektivních metod v hodinách OV a ZSV vzhledem ke specifickému obsahu těchto předmětů. Charakteristika metod hraní rolí a dramatizace a jejich konkrétní využití ve Výchově k občanství. Využití videokamery, následuje reflexe jednotlivých aktivit.Modelové situace IIAsertivní techniky v modelových situacích, případové studii a ukázkách. Situace vhodné k využití asertivity, situace nevhodné. Konfliktní situace - modelová situace, případová studie. Využití audiovizuálního materiálu.Modelové situace IIIPrůřezové téma Osobnostní a sociální výchova jako integrovaná součást vyučovacího předmětu OV a metodické postupy realizace. Vztah průřezových témat ke vzdělávacímu oboru Výchova k občanství. Internetové zdroje, vyhledávání na internetu.Skupinová práce v hodinách OV IKritické myšlení a jeho využití v OV. Induktivní a deduktivní výuka v OV. Uplatnění didaktických metod ve výchovně vzdělávacím procesu (metoda sněhové koule, práce s textem, pětilístek,?). Využití filmových a výukových materiálů (www.jsns.cz,...)Skupinová práce v hodinách OV IIHra jako specifická aktivita. Praktické ukázky z různých oblastí. Otázka hodnocení žáků v OV. Powerpointové prezentace studentských prací.Práce s audiovizuální technikouUčební pomůcky v hodinách OV. Práce s interaktivní tabulí. Pozorování, zaznamenávání (využití videokamery) a následná reflexe výchovně-vzdělávací činnosti studentů na průběžné pedagogické praxi. Příprava na souvislou pedagogickou praxi.
Získané způsobilosti
Studenti budou obeznámeni s látkou v souladu s cílem a obsahem předmětu.
Literatura
LENCZ, L. KRIŽOVÁ, O. Etická výchova : metodický materiál. Praha : Luxpress, 2000. 168 s. ISBN 80-7130-091-8 . BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. DOPITA, M. (ed.). Konstrukce politična ze strany dětí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 190 s. ISBN 80-244-0476-1. HRACHOVCOVÁ, M. STANĚK, A. (eds.). Občanská výchova v globalizující se společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 228 s. ISBN 80-244-0475-3. GRECMANOVÁ, H. URBANOVSKÁ, E. NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení. MIČIENKA, M., Jirák a kol. Rozumět médiím. Základy mediální výchovy pro učitele. Praha: PartnersCzech, 2006. ISBN 80-239-6762-2. EGGERT, M.A. FALZON, W. Řešení konfliktů. Praha: Portál, 2005. 112 s. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. DOPITA, M. HRACHOVCOVÁ, M. (eds.). Výchova k demokracii v transformující se společnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. 186 s. ISBN 80-244-0306-4. MIČIENKA, M. - Jirák, J. Základy mediální výchovy. Praha : Portál, 2007. 295 s. ISBN 978-80-7367-315-4.
Požadavky
Aktivní účast na seminářích (min. 75%), vytvoření a prezentace ročníkového projektu, ústní zkouška.
Garant
PhDr. Luďka Hrabáková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jitka Masopustová