Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Dějiny pedagogiky (KPP / DPE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / DPE - Dějiny pedagogiky, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Uvedení do problematiky dějin pedagogiky2. Pedagogické dílo J.A.Komenského a jeho význam pro pedagogické myšlení3. Významní světoví pedagogové období novověku (J.Locke, J.J. Rousseau, J.H. Pestalozzi, němečtí filantropisté- A.H. Francke, J.B. Basedow, J.H. Campe, Ch. G. Salzmann)4. Epocha osvícenství a české školství v 18. století (vznik školské soustavy)5. Školské reformy v 19. století v českém školství a významní představitelé pedagogického myšlení 19. století (J.G. Fichte, E. Kant, J.H. Herbart a herbartismus- A.Lindner), anglický, francouzský a český pozitivizmus v pedagogice (Krejčí, Úlehla, Ćáda, Kádner)6. České i světové pedagogické myšlení na přelomu 19. a 20. století, reformní pedagogika- J. Dewey, M. Montessori, C. Freinet, S. Freud, V. Příhoda a O. Chlup)7. Školská soustava v meziválečném období v ČSR, v Protektorátu Čechy a Morava, československé školství po roce 1945- tzv. jednotná socialistická škola, školská situace po roce 1989 v ČR

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Dějiny pedagogiky2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno1994. VÁŇOVÁ, R. Československé školství ve 30. letech (příhodovská reforma). Praha : PF UK, 1995. KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada, 2008. KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. Praha: Česká grafická unie, 1923-24. DEWEY, J. Demokracie a výchova. Praha 1932. CACH, J. DVOŘÁK, K. G.A. G.A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: SPN, 1970. PŘÍHODA, V. Ideologie nové didaktiky. Brno 1936. ROUSSEAU, J. J. Emil čili o vychování. Olomouc 1926. HOFFMANN, F., KYRÁŠEK, J. J.F. Herbart a jeho pedagogika. Praha: SPN, 1977. ŠTVERÁK, V. J.H. Basedow a jeho filantropinum. Praha: SPN, 1981. KYRÁŠEK, J. J.H. J.H. Pestalozzi. Ze života a díla. Praha: SPN, 1968. ŠTVERÁK, V., MRZENA, J. J.I. Felbiger a F. Kindermann, reformátoři lidového školství. Praha: SPN, 1986. CACH, J., KYRÁŠEK, J. J.J.Rousseau a jeho pedagogický odkaz. Praha: SPN, 1967. ČAPKOVÁ, D. Myslitelsko-vychovatelský odkaz J.A. Komenského. Praha: Academia, 1987. LOCKE, J. Několik myšlenek o vychování. Praha 1906. LOCKE, J. O výchově. Praha : SPN, 1984. KOMENSKÝ, J.A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Praha: Svoboda, 1992. SINGULE, F., RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století. Praha: SPN, 1988. PŘÍHODA, V. Racionalizace školství. Praha : Orbis, 1930. SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha : SPN, 1992. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha 1988. MONTESSORI, M. Tajuplné dětství. Praha : Nakladatelství SPS, 1998. KOMENSKÝ, J.A. Velká didaktika. Praha 1958. PESTALOZZI, J.H. Výbor z pedagogických spisů. Praha: SPN, 1956. VRÁNA, S. Základy nové školy. Brno 1946.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu

Garant

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.