Předmět Komunikace dítěte v předškolní výchově (KPP / MKOM)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / MKOM - Komunikace dítěte v předškolní výchově, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Komunikace dítěte předškolního věku a vztah ke kognitivnímu, sociálnímu, emocionálnímu vývoji dítěte. Vývoj vědomí já, vývoj řeči. Egocentrismus (teorie kognitivního vývoje J. Piageta) a jeho odraz v řeči a vnímání světa. Fantazijní myšlení dítěte předškolního věku a jeho odraz v komunikaci.2. Zásady komunikace s dětmi předškolního věku ve skupině. Zásady komunikace s dítětem v individuálním rozhovoru. Využití expresivních prostředků při komunikaci s dítětem předškolního věku.3. Zásady komunikace s dítětem z odlišného sociokulturního prostředí. Základní principy účinné komunikace s dětmi s odlišným mateřským jazykem bez znalosti českého jazyka.4. Specifika komunikace s dítětem se speciálními vzdělávacími potřebami - komunikace s dítětem s lehkou mentální retardací, s poruchou autistického spektra, s ADHD, se smyslovým postižením. Problematika elektivního mutismu. Komunikace s úzkostným dítětem.5. Význam neverbální komunikace u dítěte předškolního věku. Somatizace jako forma komunikace dítěte s psychickými obtížemi.6. Základní principy nekonfliktní komunikace s rodinou dítěte při řešení problému. Základní principy poradenského rozhovoru s rodinou dítěte - vymezení cíle setkání, pomoc při hledání řešení, měření pokroku, vyhodnocení. Asertivní komunikace.7. Nácvik vedení tematického rozhovoru s dítětem předškolního věku s korekcí a sebereflexí.
Získané způsobilosti
Po splnění kurzu bude student schopen:1. Porozumět obsahu předmětu Komunikace dítěte v předškolní výchově2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky pro realizaci vlastní bakalářské práce5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Literatura
Plevová, I., Slowik, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2968-8.Freibergová, S. H. Magické roky. Praha: Triton, 2002. ISBN 80-7254-270-2.Matějček, Z., Klégrová, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.Vybíral, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.Vymětal, J. Úzkost a strach dětí. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-830-9.
Požadavky
80% prezence na výuce, seminární práce - audiozáznam, přepis a analýza tematického rozhovoru s dítětem předškolního věku.
Garant
PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová