Předmět Práce se sociokulturní odlišností v PV (KPP / MPSO)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / MPSO - Práce se sociokulturní odlišností v PV, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
1. Vymezení pojmu sociální znevýhodnění. Rodiny s nízkým socioekonomickým postavením. Rodiny s odlišným sociokulturním postavením. Rodiny azylantů. Problematika dětí cizinců ze třetích zemí v ČR (Mongolsko, Vietnam, Kazachstán, Ukrajina). Rodiny ohrožené sociálně-patologickými jevy - gamblerství, prostituce, závislosti na psychoaktivních látkách. Děti procházející ústavní výchovou.2. Základní znaky psychického vývoje dětí se sociálním znevýhodněním. Deficity v oblasti vývoje kognitivního, emocionálního, sociálního. Možnosti identifikace těchto deficitů učitelem, spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou, dětským lékařem.3. Základní principy komunikace se zákonnými zástupci a rodinou dětí se sociálním znevýhodněním. Význam pravidelné komunikace, spolupráce s OSPOD a dalšími institucemi pověřenými sociálně-právní ochranou dětí. Spolupráce s neziskovými organizacemi poskytujícími sociální služby a poradenství pro rodiny sociálně znevýhodněné.4. Problematika CAN (syndrom týraného, zneužívaného, zanedbávaného dítěte), identifikace dítěte se syndromem CAN a včasná intervence ve prospěch dítěte v souladu s legislativou.
Získané způsobilosti
Po splnění kurzu bude student schopen:1. Porozumět obsahu předmětu Práce se sociokulturní odlišností v předškolní výchově2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Literatura
Průcha, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-7367-709-1.Matějček, Z., Klégrová, J. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.Navrátil, P., a kol. Romové v české společnosti. Praha: Portál. ISBN 80-7178-741-8.kol. autorů. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1.
Požadavky
80% prezence na výuce, student naváže spolupráci s neziskovou organizací podporující rodiny sociálně znevýhodněné - výstupem bude seminární práce obsahující kazuistiku vybrané klientské rodiny s předškolním dítětem.
Garant
PhDr. Simona Kiryková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Lucie Hubertová