Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná pedagogika (KPP / OPDE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / OPDE - Obecná pedagogika, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogika jako věda. Předmět a metody pedagogiky. Výchova a socializace. Vzdělání, vzdělávání, instituce školy a její funkce. Vývoj české vzdělávací soustavy.2. Výchova jako systém - cíl, podmínky, prostředky a výsledky výchovy.Pojetí výchovy.3+4+5.Cíl výchovy a vzdělávání. Kurikulární reformy - kurikulum. Národní vzdělávací program, rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy. Klíčové kompetence jako cíl výchovy a vzdělávání včetně historického a obecně pedagogického kontextu koncepce klíčových kompetencí.6. Mezinárodní srovnávací výzkumy - PISA - podstata, výsledky. Výsledky vzdělávání7. Podmínky a prostředky výchovy - obecné pojetí.Podmínky vnitřní a vnější (handicapovaný žák ve škole, nadaný žák, žák ze sociálně znevýhodněného prostředí, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, integrace - koncepce, východiska, meze a její možnosti, žák cizinec). Prostředky výchovy.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Obecná pedagogika 2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

Čeští žáci v mezinárodním srovnání. Praha : UIV, 2006. (www.uiv.cz). Čeští žáci v mezinárodním srovnání. Praha : UIV, 2009. (www.uiv.cz). VETEŠKA, J.; TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha : Grada 2008. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997. Národní program vzdělávání v České republice (Bílá kniha). Praha : MSMT, 2001. PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha : Karolinum, 1994. HORÁK, J., KOLÁŘ, Z. Obecná pedagogika. Ústí nad Labem : UJEP, 2004. ISBN 80-7044-572-6. PRŮCHA, J, WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2008. VALIŠOVÁ, A.; KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha : Grada 2007. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha : Portál, 2002. Rámcový vzdělávací program pro ZŠ. (www.rvp.cz). WALTEROVÁ, E. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno : Paido, 2004. 1+2 díl. HORÁK, J. Výchovné problémy současné školy. Liberec : TU, 2001. ISBN 80-7083-537-0. www. rvp.cz. www.msmt.cz. www.uiv.cz. HORÁK, J., PAŘÍZEK, V.; KRATOCHVÍL, M. Základy pedagogiky. Liberec : TUL, 2001. ISBN 80-7083-534-6. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání ze dne 24.9. 2004.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu

Garant

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Radka Harazinová, Ph.D.doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.PhDr. Jana Wernerová, Ph.D.