Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poruchy chování žáků (KPP / PCHEK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PCHEK - Poruchy chování žáků, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Nevhodná výchova, psychosociální stres a důsledky pro dětskou psychiku.2. Vliv atmosféry školy na prevenci stresu a psychickou pohodu žáků.3. Konfliktní situace, životní obtíže, jejich překonávání, krize a neurotické poruchy.4. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, možnosti diagnostiky a podpory. Psychologické zásady uplatňování diferencovaného a individualizovaného přístupu.5. Mimořádně nadaní a talentovaní žáci. Rozpoznání nadání a jeho podpora.6. Podpora žáků při volbě další vzdělávací cesty a profesní orientaci; kariérové poradenství.7. Žáci s problémy v učení. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu; možnosti pomoci, podpory.8. Žáci s problémy v chování; schopnost relevantního psychologického přístupu, kázeňská opatření.9. Poruchy socializace u dětí a dospívajících; jejich příčiny, projevy, následky; úloha učitele při prevenci, rozpoznání a řešení výchovných obtíží.10. Sociálně patologické jevy ohrožující zdravý vývoj žáků a možnosti preventivního působení školy (delikvence, šikana, vandalismus, závislosti na návykových látkách, poruchy příjmu potravy, sebepoškozování, sebevražedné jednání, projevy intolerance, rasizmu, sekty, extremizmus, ap.)11. Možnosti a meze zvládání krizové životní situace u žáků. Typy krizí a krizový vývoj. Zásady psychologické první pomoci. Připravenost učitele na poradenskou pomoc a krizovou intervenci.12. Poradenské služby poskytované v rámci školy (výchovný poradce, školní metodik prevence, školní psycholog, školní speciální pedagog). Školská poradenská a preventivně výchovná zařízení, jejich úlohy a kompetence. Spolupráce: pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče, diagnostický ústav.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Poruchy chování žáků2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

JEDLIČKA, R. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis, 2004. HADJ MOUSSOVÁ, Z. - DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika: pedagogicko-psychologické poradenství II. Praha: PedF UK, 2002. BENDL, S. Kázeňské problémy ve škole. Praha: Triton, 2004. MATOUŠEK, O. - KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. (2. vyd.) Praha: Portál, 2003. HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní : pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2005. NEŠPOR, K. Návykové chování a závislost. 3.vyd. Praha: Portál, 2007. HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko psychologické poradenství I. : Vybrané problémy Praha: PedF UK, 2005. JEDLIČKA, R. Problémy socializace, pedagogická diagnostika a práce výchovného poradce ve škole; str. 319-371. In: VALIŠOVÁ, A. - KASÍKOVÁ, H. a kol. Úvod do pedagogiky pro učitele. Praha: Grada, 2007. JEDLIČKA, R. Psychologická první pomoc v práci výchovného poradce. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2000. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. ŠIŠKOVÁ, T. a kol. Výchova k toleranci a proti rasismu. 2. vyd. Praha: Portál, 2008. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Oto Dymokurský