Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie pro ZŠ 1 (KPP / PPS1E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPS1E - Pedagogická psychologie pro ZŠ 1, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Vymezení obsahu předmětu pedagogické psychologie a interdisciplinární vztahy (obecná psychologie, vývojová psychologie, sociologie výchovy, sociální psychologie, obecná pedagogika, didaktika, teorie výchovy, andragogika, psychologie a hygiena práce, psychodiagnostika a psychoterapie, atd.).2. Postavení psychologie učení a vyučování v rámci pedagogické a školní psychologie.3. Bio-psycho-sociální podmíněnost procesu učení; vliv různých faktorů na výsledky učitelovy práce.4. Pojem učení: učení jako adaptační proces; učení jako získávání zkušeností, dovedností, postojů apod. Učení a paměť. Strategie zapamatování si naučeného; problém zapomínání a vyhasínání paměťových stop; vliv na tyto procesy. Teorie učení; druhy učení - různá třídění (senzomotorické učení, verbálně-kognitivní učení, sociální učení); učení nonintencionální a intencionální (neřízené učení a učení řízené); dělení podle vnější formy a postupu (vtiskování-imprinting, habituace-přivykání, učení nápodobou-imitace, klasické podmiňování, operantní podmiňování, učení se vhledem, řešením problémů). Řízené školní učení (faktory řízené socializace - učivo, cíle, metody, hodnocení). Kognitivní styly a styly učení. Učení a motivace (intrinsická motivace, zvídavost, radost z poznávání; extrinsická motivace, výkonová orientace). Emoční potřeby žáků. Význam odměn a trestů v učení.5. Vlohy, schopnosti a jejich rozvoj v procesu učení. Inteligence a intelekt: možnosti rozvoje v procesu učení. Význam volních vlastností. Sociální učení: význam v procesu vyučování. Tvořivost a inteligence. Nadání a talent. Rozpoznání nadání a jeho podpora. Mentální retardace: rozpoznání a podpora žáka.6. Učení a proces vyučování. Komponenty vyučovacího procesu z pohledu pedagogické psychologie. Psychologické problémy výběru a strukturování učiva. Znaky učiva: psychologický význam pro výukovou socializaci. Koncept postupně rozvíjejícího vyučování: zóna nejbližšího vývoje. Přiměřená zátěž, stres při učení, jeho míra a význam. Distres při výuce a přetěžování žáků; psychohygienická opatření (uspořádání výuky, možnosti abreakce, relaxace, sociálně akceptované formy vybití psychického napětí, atd.). Metody zvyšující aktivaci a motivaci žáků. Kooperativní učení a kompetitivní pojetí učení. Artefiletika jakou součást nové kultury vyučování a učení.7. Intelektové a mimointelektové příčiny neprospěchu u žáků. Specifické poruchy učení. Syndrom ADHD (resp. ADD): vliv na proces učení. Psychologické zásady uplatňování diferencovaného a individualizovaného přístupu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Podpůrná opatření. Domácí zázemí žáka, vztah rodiny ke škole a k učení. Psychologické zpracování školní neúspěšnosti žákem, rodinou, učitelem.8. Komunikace mezi učitelem a žáky (verbální a mimoverbální složky); komunikace učitele s rodiči; komunikace v pedagogickém sboru; problémy v pedagogické komunikaci. Možnosti komunikace školy s veřejností; význam.9. Požadavky na osobnost a profesní vybavenost pedagogického pracovníka. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost z pohledu žáků, vedení školy, rodičů. Autorita učitele (situační faktory; osobnostní vlastnosti). Empatie, autenticita, kongruence, akceptace, respekt k osobnosti žáka a k jeho svébytné zkušenosti.10. Styly učitelovy práce s žákovským kolektivem; školní třída jako sociální skupina. Styly přístupu: řízení (management); vedení (leadership); výhody a nevýhody. Carakteristika výchovně-vzdělávacího společenství; podpora vzniku. Psychosociální zátěž a stres v práci učitele; poruchy neurotického spektra, laboropatopsychogenie, burn-out syndrom - projevy, prevence.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogická psychologie pro ZŠ 12. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci zápočtové práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

KARIKOVÁ, S. Kapitoly z pedagogickej psychológie. Žilina, 2006. MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha, 2003. ISBN 80-7178-626-8.VALIŠOVÁ, A. a kol. Autorita jako pedagogický problém. Praha, 1998. ISBN 80-7184-624-4.SLAVÍKOVÁ, V., SLAVÍK, J., ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej!: artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha, 2007. ISBN 978-80-7367-322-2.SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha, 1999. ISBN 80-7178-262-9.ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0.www.ncbi.cz/category/6-metodiky-ucebni-materialy?download=38MERTIN, V., a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-427-4.HŘÍBKOVÁ, L. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-1998-6.ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1.MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha, 1998. ISBN 80-7178-246-7.ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno minimálně 75% účastí na cvičeních a zpracováním kritické analýzy nejméně 2 publikací z předepsané literatury, přičemž alespoň 1 publikace je ze souboru základní literatury. Každá analýza má být zpracována v rozsahu nejméně 3 normostran. Vykonání zápočtu probíhá formou odborné rozpravy nad konkrétními tématy ze sylabu a možným uplatněním v kontextu přímé výchovně vzdělávací činnosti.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.Mgr. Oto Dymokurskýdoc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.