Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Pedagogická psychologie pro ZŠ 2 (KPP / PPS2E)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPS2E - Pedagogická psychologie pro ZŠ 2, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

1. Pedagogicko psychologická diagnostika, její prostředky, metody a cíle. Pedagogická diagnóza a její význam pro koncepční výchovně vzdělávací činnost - prognóza. Diagnostika orientovaná na žáka. Diagnostika orientovaná na pedagogického pracovníka. Diagnostika orientovaná na podmínky edukačního procesu.2. Pedagogická percepce a rizika subjektivních soudů. Haló-efekt, předsudky, stereotypizace žáků. Význam přenosu a protipřenosu v pedagogickém procesu. Příčiny a pedagogické důsledky vzniku Golem-efektu nebo Pygmalion-efektu.3. Různé výchovné přístupy a jejich pedagogicko-psychologické kontexty. Psychosociální stres a důsledky pro dětskou psychiku. Neurotizace a psychosomatické poruchy související s vadnými socializačním působením a s nevýchovnými přístupy dospělých k dětem. Žáci s problémy v chování; schopnost relevantního psychologického přístupu, kázeňská opatření. Výchovné problémy dítěte předškolního věku (konkrétní projevy a možnosti pomoci).4. Školní zralost a připravenost dítěte na zvládání požadavků školy; odklad povinné školní docházky, dodatečný odklad, důsledky chybné rozvahy. Možné problémy učitele při práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky mimořádně nadanými. Poruchy socializace u dětí a dospívajících; jejich příčiny, projevy, následky.5. Preventivně výchovná činnost. Prevence primární, sekundární, terciární prováděná v rámci výchovné, reedukační, resocializační a poradenské činnosti. Využití výchovné dramatiky, artefiletiky, arteterapie, muzikoterapie a muzikofiletiky u adolescentů s rizikovým chováním.6. Sociálně patologické jevy ohrožující zdravý vývoj žáků a možnosti preventivního působení školy. Agrese a agresivní projevy žáků, vzdorovitost, lhaní, podvody, krádeže, záškoláctví, potulky, šikana, vandalismus, delikvence, experimentování s návykovými látkami, alkoholová ebrieta, misuzus, abúzus, závislosti. Impulzivní poruchy chování a poruchy ve struktuře osobnosti; hráčská náruživost; excesivní hraní počítačových her a videoher. Poruchy příjmu potravy, anorexie, bulimie. Bigarexie. Rizikové sexuální chování u dospívajících, promiskuita, prostituce. Projevy intolerance, rasizmu, extremizmus. Sekty a sektářství (charakteristické znaky). Sebepoškozování, sebevražedné jednání, specifika sebevražedného vývoje u dětí a dospívajících; orientační diagnostika hrozící sebevraždy.7. Životní obtíže a krize. Krize vzniklé v důsledku nezvládnutých životních změn a krize traumatické. Problémy související s osamostatňováním se od rodičů a hledání dospělé identity. Rozpoznání hrozící krizové situace. Vývoj psychické krize. Psychologická první pomoc ve škole. Možnosti a meze zvládání krizových situací v prostředí školy. Sociální opora (emoční, informační, instrumentální, respektem a potvrzením platnosti, přijetím).8. Pedagogicko psychologické poradenství, pedagogicko-psychologická diagnostika, spolupráce učitele se školskými poradenskými zařízeními. Pedagogicko-psychologická poradna, speciálně pedagogické centrum, středisko výchovné péče. Podpora žáků při volbě další vzdělávací cesty a profesní orientaci. Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Pravidla pro poskytování poradenských služeb a pro preventivně výchovnou činnost ve školách a školských zařízeních. Úloha výchovného poradce, školního metodika prevence, školního psychologa, školního speciálního pedagoga při podpoře učitelovy činnosti. Úloha asistenta pedagoga při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Etické problémy preventivně výchovné a poradenské činnosti. Plánování a hodnocení vlastní výchovně-vzdělávací činnosti; zásady pro autoevaluaci. Význam profesních konzultací a poskytování odborné podpory začínajícím učitelům. Možný přínos Balintovské skupiny pro pedagogické pracovníky.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Pedagogická psychologie pro ZŠ 22. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (Eds.). Pedagogika pro učitele. Praha, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.JEDLIČKA, R., a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0000-0.http://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placehttp://portal.gov.cz/wps/portal/_s.155/6966/_s.155/699/placeHADJ MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika. Pedagogickopsychologické poradenství II. Praha, 2002. ISBN 80-7290-101-X.SPITZER, M. Digitální demence. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-426-7.KASTOVÁ, V. Krize a tvořivý přístup k ní: typy životních krizí, jejich dynamika a možnosti krizové intervence. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-800-5.CIMRMANNOVÁ, T., a kol. Krize a význam pomáhajících prvního kontaktu: aplikace v kontextu rodinného násilí. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2205-7.MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha, 2003. ISBN 80-7178-771-X.BLAŽEK, R., POKORNÝ, V., TELCOVÁ, J. Nebezpečí sekt. Brno, 2002. ISBN 80-86568-07-5.HORNEYOVÁ, K. Neuróza a lidský růst: zápas o seberealizaci. Praha, 2000. ISBN 80-7254-080-7.HADJ MOUSSOVÁ, Z. a kol. Pedagogicko-psychologické poradenství I.: vybrané problémy. Praha, 2005. ISBN 80-7290-215-6.NEŠPOR, K., A KOL. Problémy s návykovými látkami ve školním prostředí. Časná a krátká intervence. Praha: Sportpropag, 1998. ŠTAMPACH, O. I. Sekty a nová náboženská hnutí. Praha, 1995. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3.TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti: jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Praha, 1997. ISBN 80-7178-131-2.ADLER, A. Umění rozumět: příběh života a nemoci z pohledu individuální psychologie. Praha, 1993. ISBN 80-85809-04-4.ŠIŠKOVÁ, T. (Ed.). Výchova k toleranci a proti rasismu: multikulturní výchova v praxi. Praha, 2008. ISBN 978-80-7367-182-2.JEDLIČKA, R. Výchovné problémy se žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno nejméně 75% účastí na cvičeních a zpracováním kritické analýzy nejméně 2 publikací z předložené literatury, přičemž alespoň 1 publikace je vybrána ze souboru základní literatury. Každá analýza má být zpracována nejméně v rozsahu 3 normostran. Další publikace může být zvolena podle zamýšlené profesní orientace studujících ze základní nebo doporučené literatury. U studujících se předpokládá se schopnost syntézy nabytých poznatků a kritického komparace prostudovaných textů.Požadavky pro absolvování zkoušky: Získání zápočtu a orientace v prostudované problematice v rozsahu sylabů "Pedagogická psychologie pro ZŠ 1" a "Pedagogická psychologie pro ZŠ 2".Zkouška probíhá formou odborné rozpravy nad konkrétními tématy a možným uplatněním pedagogicko-psychologických poznatků v kontextu přímé výchovně vzdělávací činnosti. Při posuzování výkonu studenta se oceňuje schopnost uplatnění znalostí z odborné literatury při interpretaci zkušeností z vlastní pedagogické praxe a náslechů ve školách. Ke kvalitnímu zpracování rozvahy o více než 2 publikacích se přihlíží při závěrečném hodnocení.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.Mgr. Oto Dymokurskýdoc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.