Předmět Vybrané statě z pedagogiky (KPP / PPVE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPVE - Vybrané statě z pedagogiky, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Obsah
Cílem předmětu je analyzovat některé výchovné problémy současné školy. Pozornost bude věnována zejména problematice kázně ve škole, protože problematika kázně patří mezi hlavní problémy nastupujících učitelů - absolventů PPZ. V této souvislosti bude objasňována problematika autority učitele a determinant sociálního chování žáků a na tomto základě vedení žáků k uvědomělé ukázněnosti. Předmět se zabývá i úlohou třídního učitele v tomto procesu. Dále bude pozornost věnována principům a technikám duševní hygieny pro učitele v práci se studenty. Cílem bude rovněž naučit posluchače, jak včlenit hodnotovou složku výchovy do cílů a obsahu výchovně-vzdělávacího procesu. Budou uvedeny příklady hodnototvorných situací a prováděna jejich analýza.1. Pojetí školní kázně v současnosti.2. Determinanty sociálního chování žáků.3. Vztah "souhrnného" a třídního učitele při vedení žáků k uvědomělé kázni.4. Sociálně profesní kompetence třídního učitele na 3. stupni škol.5. Duševní hygiena a autorita učitele.6. Autorita a pedagogický takt.7. Uvědomělá kázeň jako společensko individuální hodnota.
Získané způsobilosti
Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Vybrané statě z pedagogiky2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti
Literatura
BENDL, S. Strašidlo nekázně aneb hledání východiska ze školských labyrintů. Praha : TH, 1998. HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec : TU, 1997. LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha : UK, 1992. SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha : PedF UK, 2008. MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha : SPN, 1986. WIEDENOVÁ, M. Psychohygiena. Liberec : TU, 1998. HORÁK, J.; JOSÍFKOVÁ, J.; NOVOTOVÁ, J.; ŠTĚPANOVIČ, M. Výchovné problémy současné školy. Liberec : TU, 2001.
Požadavky
K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu
Garant
PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.Mgr. Andrea Rozkovcová, Ph.D.