Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Vybrané statě z pedagogiky (KPP / PPVE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PPVE - Vybrané statě z pedagogiky, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Cílem předmětu je analyzovat některé výchovné problémy současné školy. Pozornost bude věnována zejména problematice kázně ve škole, protože problematika kázně patří mezi hlavní problémy nastupujících učitelů - absolventů PPZ. V této souvislosti bude objasňována problematika autority učitele a determinant sociálního chování žáků a na tomto základě vedení žáků k uvědomělé ukázněnosti. Předmět se zabývá i úlohou třídního učitele v tomto procesu. Dále bude pozornost věnována principům a technikám duševní hygieny pro učitele v práci se studenty. Cílem bude rovněž naučit posluchače, jak včlenit hodnotovou složku výchovy do cílů a obsahu výchovně-vzdělávacího procesu. Budou uvedeny příklady hodnototvorných situací a prováděna jejich analýza.1. Pojetí školní kázně v současnosti.2. Determinanty sociálního chování žáků.3. Vztah "souhrnného" a třídního učitele při vedení žáků k uvědomělé kázni.4. Sociálně profesní kompetence třídního učitele na 3. stupni škol.5. Duševní hygiena a autorita učitele.6. Autorita a pedagogický takt.7. Uvědomělá kázeň jako společensko individuální hodnota.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Vybrané statě z pedagogiky2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

BENDL, S. Strašidlo nekázně aneb hledání východiska ze školských labyrintů. Praha : TH, 1998. HORÁK, J. Škola a hodnotová orientace dětí a mládeže. Liberec : TU, 1997. LANGOVÁ, M. Učitel v pedagogických situacích : Kapitoly ze sociální pedagogické psychologie. Praha : UK, 1992. SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ, J. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělání. Praha : PedF UK, 2008. MÍČEK, L. Duševní hygiena. Praha : SPN, 1986. WIEDENOVÁ, M. Psychohygiena. Liberec : TU, 1998. HORÁK, J.; JOSÍFKOVÁ, J.; NOVOTOVÁ, J.; ŠTĚPANOVIČ, M. Výchovné problémy současné školy. Liberec : TU, 2001.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu

Garant

PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jitka Novotová, Ph.D.Mgr. Andrea Rozkovcová, Ph.D.