Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Primární pedagogika 1 (KPP / PRI1K)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PRI1K - Primární pedagogika 1, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Předmět Primární pedagogika 1 uvádí studenty učitelství 1. stupně do problematiky dějin výchovy a vzdělávání s akcentem na problematiku novodobých dějin školství a pedagogiky a s důrazem na dějiny 20. století. Předmět je povinný pro všechny studenty učitelství 1. stupně.1. Vývoj české školské soustavy a její současná podoba.(Vývoj školské soustavy od uzákonění povinné školní docházky. Cesta k demokratizaci a humanizaci školy v historickém kontextu. Problematika jednotnosti a vnější diferenciace ve školství v historickém průřezu. Současná podoba školského systému v ČR.2. Pedagogický systém J. A. Komenského.(Charakterizujte kontext doby života J. A. Komenského a její specifika. Objasněte pedagogické myšlení Komenského ve vztahu k jeho všenápravným snahám o reformu společnosti. Uveďte základní charakteristiky pedagogického - didaktického myšlení Komenského. Vysvětlete Komenského tzv. výchovný demokratismus a humanismus.3. Otázka svobody ve výchově v historickém kontextu.(Objasněte vztah společnosti a výchovy u J. J. Rousseaua a vysvětlete jeho princip negativní a přirozené výchovy. Analyzujte vliv Rousseauových myšlenek na výchovné názory na počátku 20. století. Zhodnoťte úlohu myšlenek svobodné výchovy v koncepci tzv. antiautoritativní výchovy v druhé polovině 20. století.4. Výchova demokratického občana v historicko pedagogickém pohledu.(Specifikujte myšlenky o výchově občana u osvícence J. Locka, ideál výchovného vyučování J. F. Herbarta a výchovu k demokracii v pragmatické koncepci J. Deweye. Porovnejte historická pojetí se současnou pedagogickou diskusí o výchově demokratického občana.5. Myšlenka činnostní školy v historické perspektivě.(Zasaďte do historického kontextu snahy o činnostní princip v učení a vyučování. Analyzujte diskusi o pracovní škole v pedagogickém pragmatismu J. Deweye. Uveďte hlavní výchovně vzdělávací činnosti v reformně pedagogických koncepcích C. Freineta, M. Montessoriové a R. Steinera.)6. Reformně pedagogické hnutí z počátku 20. století - východiska a principy.(Analyzujte zásadní reformně pedagogické principy tzv. hnutí nové výchovy na počátku 20. století. Uveďte hlavní typy reformních škol z počátku 20. století a hlavní představitele tohoto hnutí. Porovnejte pedagogickou diskusi o reformě školy na počátku 20. a 21. století a pokuste se objasnit shodné a rozdílné znaky.)7. Reformně pedagogická koncepce Václava Příhody.(Filozofie pragmatické pedagogiky a pedagogické myšlení V. Příhody. Historický kontext tzv. příhodovské reformy - důvody a realizace reformy. Problematika jednotné vnitřně diferencované školy a princip tzv. společenské školy.)Pro kombinovanou formu studia je povinné úspěšné prostudování a vypracování úkolů z elektronické opory.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Primární pedagogika 12. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008. ŠTVERÁK, V. Dějiny pedagogiky. Praha 1991. HORÁK, J.; KRATOCHVÍL, M. Stručné dějiny vývoje školy a pedagogického myšlení. Liberec : TUL, 2005.

Požadavky

K úspěšnému absolvování předmětu student/ka splní:1. aktivní účast na kurzu2. aktivní vypracování všech zadaných úkolů3. četba odborné literatury4. vypracování odborné semestrální práce5. úspěšné ověření poznatků získaných v kurzu, dosažení minimálních kritérií stanovených pro získání kreditu

Garant

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.doc. PhDr. Tomáš Kasper, Ph.D.PhDr. Dana Kasperová, Ph.D.