Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie obecná (KPP / PSOE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PSOE - Psychologie obecná, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Psychologické vědy a předmět jejich zkoumání. Nomotetický a idiografický přístup ke zkoumání lidské psychiky (výhody x nevýhody). Psychologie koncipovaná jako vědecká disciplína zabývající se projevy chování a jejich podmíněností; psychologie jako věda o myšlení a prožívání. Hlavní psychologické směry a jejich náhled na lidskou psychiku (významní představitelé: vliv na vývoj vědy). Psychologické disciplíny a jejich metody. Psychika a její dimenze; psychické procesy a stavy. Determinace lidské psychiky biologická, environmentální a sociokulturní; vnitřní a vnější. Vnímání (počitky, vjemy, poruchy vnímání); pozornost, představivost, paměť (druhy paměti); myšlení, jazyk, řeč. Emocionalita osobnosti; city a emoce, emoční poruchy. Temperament. Extraverze a introverze. Kognitivní procesy. Učení a jeho předpoklady; reflexy, instinkty (význam u člověka); vtiskování, klasické podmiňování, zpevňování, vyhasínání, operantní podmiňování, observační učení atd. Myšlenkové operace. Řešení problémů. Vztah myšlení a řeči u Piageta a Vygotského. Inteligence: druhy inteligence a jejich měření. Schopnosti a zájmy. Motivační stránka osobnosti. Motiv, cíl; pudy, potřeby, zájmy, aspirace; fyziologické, psychologické a sociální potřeby jako motivační činitele. Vůle a sebekontrola. Charakter - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. Vědomí, jeho stavy a poruchy. Já a sebepojetí; pocit integrity a kontinuity; poruchy Jáství. Psychologie osobnosti - struktura osobnosti; různé přístupy ke zkoumání struktury a vývoje osobnosti. Dynamické pojetí osobnosti. Socializace a její důležité faktory; sociální procesy: vliv na vývoj osobnosti. Vývoj duševních funkcí; vývojové změny v průběhu života (význam pro pedagogickou činnost zohledňující možnosti a potřeby dětí, žáků, studentů). Sociální interakce a komunikace (základní druhy komunikace). Etapy vývoje lidské osobnosti periodizace. Význam lidské pudovosti u Freuda; Adlerův a Jungův přínos k psychoanalytické teorii. Maslowova hierarchie potřeb; vůle ke smyslu u Frankla. Tendence k sebeaktualizaci u Rogerse. Zátěž a stres, vliv na organismus, adaptace, resistence, resilience; následky působení silného či dlouhodobého stresu. Duševní poruchy a onemocnění; příčiny, možnosti příznivého ovlivnění a prevence. Etické problémy v psychologii; problematika výzkumu psychologických jevů a lidského chování.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie obecná2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

HILL, G. Moderní psychologie : hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. KERN, H. - MEHL, CH. - NOLZ, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-766-3.ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. 2 vyd. Praha: Portál, 2008. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.HONZÁK R. a kol. Základy psychologie. Praha: Galén, 2006. SHEEHY, N. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno: Barrister & Principal, 2005. COLLINOVÁ, C., et al. Kniha psychologie. Praha: Knižní klub, 2014. ISBN 978-80-242-4316-0.RYCROFT, CH. Kritický slovník psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1993. HARTL, P. - HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. MÜLLER, L. - MÜLLER, A. Slovník analytické psychologie. Praha: Portál, 2006. ROGERS, C. R. Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. JUNG, C. G. Analytická psychologie, její teorie a praxe. Praha: Academia, 1992. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog, 1992. MASLOW, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0618-7.PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ČERNOUŠEK, M. Sigmund Freud : dobyvatel nevědomí. Praha: Paseka, 1996. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. WATZLAWICK, P. Všechno dobré je k něčemu zlé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0814-3.FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997. CUMMINSOVÁ, D. D. Záhady experimentální psychologie : co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno nejméně 75% účastí na seminářích a předložením písemné rozvahy o možnostech pedagogického využití psychologických poznatků osvojených si z alespoň 2 prostudovaných publikací.Rozvaha o každé publikaci má být zpracována nejméně v rozsahu 4 normostran. Jako povinné se předpokládá studium Drapelova textu (Přehled teorií osobnosti). Druhá kniha z oblasti obecné psychologie má být vybrána z děl následujících autorů: Hill, Helus, Honzák, Kern a kol., Nakonečný, Plháková, Říčan. Studující musí prokázat schopnost kritického promyšlení celého textu, proto není přípustné zpracovávat pouze vybrané kapitoly. V případě vážnějšího zájmu o obor může být z doporučené literatury vybrána další publikace podle osobního zaměření nebo zamýšlené profesní orientace studujících. Ke kvalitnímu zpracování rozvahy o více než 2 odborných textech se přihlíží při závěrečném hodnocení u zkoušky. Výběr textu pro zpracování písemné rozvahy nelze provádět z okruhu rozšiřující literatury; ta je doporučena jen pro případ možných nejasností v průběhu samostudia.Požadavkem pro absolvování zkoušky je získání zápočtu a orientace v prostudované problematice v rozsahu sylabu. Zkouška probíhá formou odborné rozpravy nad konkrétními tématy ze sylabu a uplatněním znalostí v kontextu přímé výchovně vzdělávací činnosti. Vstupní část zkoušky zahrnuje diskusi nad analýzou prostudované literatury.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.PhDr. Jitka JosífkováPhDr. Magda Nišponská, Ph.D.