Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie obecná (KPP / PSOEK)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PSOEK - Psychologie obecná, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Psychologické vědy a předmět jejich zkoumání. Nomotetický a idiografický přístup ke zkoumání lidské psychiky (výhody x nevýhody). Psychologie koncipovaná jako vědecká disciplína zabývající se projevy chování a jejich podmíněností; psychologie jako věda o myšlení a prožívání. Hlavní psychologické směry a jejich náhled na lidskou psychiku (významní představitelé: vliv na vývoj vědy). Psychologické disciplíny a jejich metody. Psychika a její dimenze; psychické procesy a stavy. Determinace lidské psychiky biologická, environmentální a sociokulturní; vnitřní a vnější. Vnímání (počitky, vjemy, poruchy vnímání); pozornost, představivost, paměť (druhy paměti); myšlení, jazyk, řeč. Emocionalita osobnosti; city a emoce, emoční poruchy. Temperament. Extraverze a introverze. Kognitivní procesy. Učení a jeho předpoklady; reflexy, instinkty (význam u člověka); vtiskování, klasické podmiňování, zpevňování, vyhasínání, operantní podmiňování, observační učení atd. Myšlenkové operace. Řešení problémů. Vztah myšlení a řeči u Piageta a Vygotského. Inteligence: druhy inteligence a jejich měření. Schopnosti a zájmy. Motivační stránka osobnosti. Motiv, cíl; pudy, potřeby, zájmy, aspirace; fyziologické, psychologické a sociální potřeby jako motivační činitele. Vůle a sebekontrola. Charakter - vztahově postojové vlastnosti osobnosti. Vědomí, jeho stavy a poruchy. Já a sebepojetí; pocit integrity a kontinuity; poruchy Jáství. Psychologie osobnosti - struktura osobnosti; různé přístupy ke zkoumání struktury a vývoje osobnosti. Dynamické pojetí osobnosti. Socializace a její důležité faktory; sociální procesy: vliv na vývoj osobnosti. Vývoj duševních funkcí; vývojové změny v průběhu života (význam pro pedagogickou činnost zohledňující možnosti a potřeby dětí, žáků, studentů). Sociální interakce a komunikace (základní druhy komunikace). Etapy vývoje lidské osobnosti periodizace. Význam lidské pudovosti u Freuda; Adlerův a Jungův přínos k psychoanalytické teorii. Maslowova hierarchie potřeb; vůle ke smyslu u Frankla. Tendence k sebeaktualizaci u Rogerse. Zátěž a stres, vliv na organismus, adaptace, resistence, resilience; následky působení silného či dlouhodobého stresu. Duševní poruchy a onemocnění; příčiny, možnosti příznivého ovlivnění a prevence. Etické problémy v psychologii; problematika výzkumu psychologických jevů a lidského chování.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie obecná2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

HILL, G. Moderní psychologie : hlavní oblasti současného studia lidské psychiky. Praha: Portál, 2004. KERN, H. - MEHL, CH. - NOLZ, H. a kol. Přehled psychologie. Praha: Portál, 2006. DRAPELA, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-766-3.ŘÍČAN, P. Psychologie : příručka pro studenty. 2 vyd. Praha: Portál, 2008. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. HELUS, Z. Úvod do psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3037-0.HONZÁK R. a kol. Základy psychologie. Praha: Galén, 2006. SHEEHY, N. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Brno: Barrister & Principal, 2005. COLLINOVÁ, C., et al. Kniha psychologie. Praha: Knižní klub, 2014. ISBN 978-80-242-4316-0.RYCROFT, CH. Kritický slovník psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1993. HARTL, P. - HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. MÜLLER, L. - MÜLLER, A. Slovník analytické psychologie. Praha: Portál, 2006. ROGERS, C. R. Způsob bytí: Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. JUNG, C. G. Analytická psychologie, její teorie a praxe. Praha: Academia, 1992. PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec : Dialog, 1992. MASLOW, A. H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0618-7.PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. ČERNOUŠEK, M. Sigmund Freud : dobyvatel nevědomí. Praha: Paseka, 1996. NAKONEČNÝ, M. Úvod do psychologie. Praha: Academia, 2003. WATZLAWICK, P. Všechno dobré je k něčemu zlé. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0814-3.FRANKL, V. E. Vůle ke smyslu. Brno: Cesta, 1997. CUMMINSOVÁ, D. D. Záhady experimentální psychologie : co psychologové zjistili o myšlení, citech a chování člověka. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2004.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno nejméně 75% účastí na kontaktní výuce a předložením písemné rozvahy o možnostech pedagogického využití psychologických poznatků osvojených si z alespoň 2 prostudovaných publikací.Rozvaha o každé publikaci má být zpracována nejméně v rozsahu 4 normostran. Jako povinné se předpokládá studium Drapelova textu (Přehled teorií osobnosti). Druhá kniha z oblasti obecné psychologie má být vybrána z děl následujících autorů: Hill, Helus, Honzák, Kern a kol., Nakonečný, Plháková, Říčan. Studující musí prokázat schopnost kritického promyšlení celého textu, proto není přípustné zpracovávat pouze vybrané kapitoly. V případě vážnějšího zájmu o obor může být z doporučené literatury vybrána další publikace podle osobního zaměření nebo zamýšlené profesní orientace studujících. Ke kvalitnímu zpracování rozvahy o více než 2 odborných textech se přihlíží při závěrečném hodnocení u zkoušky. Výběr textu pro zpracování písemné rozvahy nelze provádět z okruhu rozšiřující literatury; ta je doporučena jen pro případ možných nejasností v průběhu samostudia.Požadavkem pro absolvování zkoušky je získání zápočtu a orientace v prostudované problematice v rozsahu sylabu. Zkouška probíhá formou odborné rozpravy nad konkrétními tématy ze sylabu a uplatněním znalostí v kontextu přímé výchovně vzdělávací činnosti. Vstupní část zkoušky zahrnuje diskusi nad analýzou prostudované literatury.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Magda Nišponská, Ph.D.PhDr. Magda Nišponská, Ph.D.