Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie vývojová (KPP / PSVE)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu KPP / PSVE - Psychologie vývojová, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Technická univerzita v Liberci (TUL).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Obsah

Místo vývojové psychologie v systému psychologických věd; význam pro pedagogiku. Faktory podmiňující vývoj lidské psychiky. Prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí období. Frustrace, subdeprivace, deprivace; senzitizace. Symbiotický vztah dítěte s matkou; Bowblyho koncept bazálního bezpečí; teorie připoutání (attachment); Winnicottůw koncept držení (holding); separační úzkost, anaklitická deprese. Význam přechodových objektů z hlediska emancipace a separace. Osvojení si základního životního stylu; sourozenecké pozice a jejich význam pro psychosociální vývoj dítěte. Vývojový význam dětské hry; hraček a pohádek. Předškolní věk - význam širší rodiny; význam předškolní výchovy a pobytu mezi vrstevníky. Poruchy v psychosociálním vývoji u dítěte předškolního věku. Rozumový, volní a morální vývoj (Piagetova a Kohlbergova vývojová teorie možnosti využití při výchově a vzdělávání). Vývoj osobnosti - socializační funkce školy a dětského kolektivu. Mladší a střední školní věk: vývojové úkoly. Dospívání; prepuberta, puberta, adolescence; bio-psycho-sociální provázanost vývojových změn u dospívajících; specifika tranzitorního vyvojového období; obvyklé příčiny psychosociálních poruch ve vývoji a jejich projevy. Adolescentní krize a její zdárné překonání. Příprava dospívajícího na povolání a její možná úskalí. Přátelské a milenecké vztahy. Časná dospělost. Přijetí rodičovské role. Vývojové úkoly zralé dospělosti a stáří. Produktivní stáří a možnosti prevence patologického vývoje. Různá pojetí periodizace vývoje lidské osobnosti - kritické srovnání. Teorie vývoje poznávacích procesů J. Piageta; teorie morálního vývoje L. Kohlberga; psychosexuální teorie S. Freuda; neoanalytické pojetí a psychosociální teorie E. H. Eriksona.

Získané způsobilosti

Po splnění kurzu bude student/ka schopen/schopna:1. Porozumět obsahu předmětu Psychologie vývojová2. Kriticky zhodnotit a analyzovat témata daného předmětu3. Prakticky demonstrovat získané poznatky v rámci semestrální práce4. Využít získané poznatky a dovednosti v edukačním procesu5. Bude motivován k dalšímu vzdělávání v dané oblasti

Literatura

ERIKSON, E. H. Dětství a společnost. Praha, 2002. HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2. přepr. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. PIAGET, J. - INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 4. vyd. Praha: Portál, 2001. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1284-0.RYCROFT, CH. Kritický slovník psychoanalýzy. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1993. HARTL, P. - HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. MÜLLER, L. - MÜLLER, A. Slovník analytické psychologie. Praha: Portál, 2006. MACEK, P. Adolescence : Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. ŘÍČAN, P. Cesta životem : vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. SMÉKAL, V., LACINOVÁ, L., KUKLA, L., eds. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, 2004. ISBN 80-86598-84-5.SHAPIRO, L. E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. WINNICOTT, D. W. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998. KAST, V. Otcové - dcery, synové - matky: Práce s rodičovskými komplexy jako cesta k vlastní identitě. Praha: Portál, 2004. LANGMEIER, J., MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.FRANZ, M-L. Psychologický výklad pohádek. Praha: Portál, 1998. FÜRST, M. Psychologie : včetně vývojové psychologie a teorie výchovy. Olomouc: Votobia, 1997. ADLER, A. Psychologie dětí. Praha: Práh, 1994. HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. VYGOTSKIJ, L.S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ŠULOVÁ, L. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1820-3.BOWLBY, J. Vazba: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.JEDLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. Praha: Portál, 2010. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 1 : Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. 2 : Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. BETTELHEIM, B. Za tajemstvím pohádek. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. FRANCLOVÁ, M. Zahájení školní docházky. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4463-6.

Požadavky

Získání zápočtu je podmíněno nejméně 75% účastí na seminářích a odevzdáním seminární práce na konci příslušného semestru. V případě potřeby odstranění nedostatků studující podle pokynu vyučujícího svůj text dopracuje. Knihu je vždy nutno přečíst a zpracovat celou, nikoliv jen některé kapitoly.Seminární práce představuje kriticky pojatou písemnou rozvahu o prostudované literatuře. Rozvaha o každé publikaci má být zpracována v rozsahu nejméně 5 normostran. Jednu publikaci si studující vždy vybírá ze základní literatury. Další publikaci si může vybrat podle svého osobního zaměření nebo zamýšlené profesní orientace.Výběr textu pro zpracování písemné rozvahy nelze provádět z okruhu rozšiřující literatury; ta je doporučena jen pro případ možných nejasností v průběhu samostudia.Požadavkem pro absolvování zkoušky je získání zápočtu a orientace v prostudované problematice v rozsahu sylabu. Zkouška probíhá formou odborné rozpravy nad konkrétními tématy ze sylabu. Studující má být schopen navrhnout uplatnění získaných znalostí v kontextu přímé pedagogické činnosti. Vstupní část zkoušky zahrnuje diskusi nad analýzou prostudované literatury obsaženou v seminární práci, kterou si studující přinese ke zkoušce. Ke kvalitnímu zpracování rozvahy o více než 2 odborných textech se přihlíží při závěrečném hodnocení.

Garant

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.Mgr. Lucie Hubertovádoc. PhDr. Richard Jedlička, Ph.D.PhDr. Jitka JosífkováPhDr. Simona Kiryková, Ph.D.PhDr. Magda Nišponská, Ph.D.